• Auto-Bon Oy/

Uuden tehtaan peruskivi muurattiin Dongfeng Peugeot Citroën – yhtymän Wuhanin tehtailla Kiinassa

PSA Peugeot Citroën lisää voimakkaasti autotuotantoaan Kiinassa. PSA:n pääjohtaja Jean-Martin Folz ja yhtiön kiinalaisen yhteistyökumppanin Dongfeng Motor Group Company Ltd:n puheenjohtaja Xu Ping muurasivat uuden yhteisen autotehtaan peruskiven Wuhanissa 27. lokakuuta. Tilaisuutta kunnioitti läsnäolollaan myös Ranskan presidentti Jacques Chirac.

Dongfeng Peugeot Citroën Automobilesin (DPCA) uusi tehdas rakennetaan 63 hehtaarin tontille yhtiön jo toiminnassa olevan tuotantolaitoksen viereen. Valmistuva tehdas käyttää ylemmän keskikokoluokan autoja varten kehitettyä PSA Peugeot Citroën -pohjalevyä numero 3, joka käsittää muun muassa pohjalevyn ja yhteisiä alustakomponentteja. Tälle rakenteelle valmistetaan esimerkiksi Peugeot 407 ja Citroën C5. Valmistuessaan 250 000 neliömetrin tuotantotilat sisältävät korinrakennusyksikön, maalaamon ja kokoonpanolinjan, joilla tehdään töitä kahdessa vuorossa. Tuotanto käynnistyy vuonna 2009, jolloin tehtaalta valmistuu 150 000 autoa vuodessa.

Uusi investointi vahvistaa edelleen DPCA:n nopeasti laajenevaa tuotantoa, joka työllistää yli 9000 ihmistä. Wuhanin tehdas valmistaa jo kahdeksaa automallia ja on kaksinkertaistamassa tuotantokapasiteettinsa 300 000 ajoneuvoon vuoteen 2008 mennessä. Samalla lisätään myös Hubeissa sijaitsevan Xiang Fanin komponenttitehtaan tuotantoa moottoreiden, vaihteistojen ja korinosien kysynnän tyydyttämiseksi.

Yhteensä 11 uutta automallia vuoteen 2009 mennessä

DPCA aloitti autonvalmistuksen vuoden 2004 puolivälissä PSA Peugeot Citroën – yhtymän pohjalevyille numero 1 ja 2. Vuosikymmenen loppuun mennessä yhteisyritys tarjoaa kattavan valikoiman ajoneuvoja kompakteista henkilöautoista edustustason sedaneihin saakka.

Tänä vuonna PSA Peugeot Citroën on esitellyt Kiinassa kolme uutta automallia: Peugeot 206:n maaliskuussa, Citroën C-Triomphen toukokuussa sekä viisiovisen hatchback-mallin Citroën C2:n lokakuussa. Vuosien 2006-2009 välillä esitellään kaikkiaan 11 uutta automallia.

DPCA:n tehtaan nopea kasvu ja malliston laajeneminen ovat seurausta Kiinan automarkkinoiden kiihtyvästä kehityksestä. Ne todistavat myös DPCA:n noin 700:n tuotekehitysinsinöörin ja -teknikon taidosta luoda automalleja, jotka on räätälöity erityisesti paikallisten autonostajien tarpeisiin.

Tammikuusta syyskuuhun 2006 DPCA myi 145 500 uutta autoa. Myynti lisääntyi 38 prosenttia Kiinan vahvassa kasvussa olevilla automarkkinoilla. DPCA:n tavoite on myydä tänä vuonna jo 200 000 ajoneuvoa.

Lisätiedot:

Auto-Bon Oy, viestintäpäällikkö Risto Immonen puh. 010 569 7225 tai 0500 459 385, risto.immonen@veho.fi
Maan Auto Oy, viestintäpäällikkö Riitta Luomala puh. 010 348 1202 tai 0400 431 303, riitta.luomala@peugeot.fi