UUDET ENERGIATEHOKKAAT PURETECH-MOOTTORIT TUOTANTOON

Citroën aloittaa uusien entistä energiatehokkaampien 3-sylinteristen PureTech-moottoreiden tuotannon. Uudet voimanlähteet tuodaan asteittain kuluvan vuoden lopulla C3- ja DS3- mallistoihin korvaamaan nykyiset ahtamattomat bensiinimoottorit.

Uudet moottorit edustavat Citroënin Downsizing- teknologian kärkeä. Samaan perusrakenteeseen pohjautuvista voimanlähteistä käytetään kaupallisia nimiä VTi 68 ja VTi 82. Mallinimensä mukaan 1,0-litrainen PureTech- moottori tuottaa tehoa 50kW (68 hv) / 6000 rpm ja 95 Nm:n vääntömomentin kierrosluvulla 3000 rpm/min. Suuremman 1,2 -litraisen VTi 82 PureTech-moottorin suurin teho on 60kW (82 hv)/ 5750 rpm ja maksimi vääntömomentti 118 Nm / 2750 rpm.

PureTech-moottoreissa laajan käyttöalueen varmistavat molempien nokka-akseleiden säädettävyys kuormituksen mukaan. Keveyteen vaikuttavat nelisylinteristä pienemmän komponenttimäärän ohella myös alumiinirakenteinen sylinterilohko ja – kansi. Moottoreiden polttoaineenkulutus ja CO2- päästöt ovat noin neljänneksen aikaisempia saman teho- ja kokoluokan moottoreita pienemmät. Massaltaan 1,2- litrainen moottori on vastaavan teholuokan 4-sylinteristä moottoria 21 kg kevyempi. Sen kokonaismassa kuivana ilman apulaitteita on vain 64,1 kiloa.

Edistyksellistä tekniikkaa

Teknisiin innovaatioihin kuuluvat mm. öljykylvyssä pyörivä jakohihna, säätötilavuudella varustettu öljypumppu, imu- ja pakoventtiilien muuttuva ajoitus sekä neliventtiilitekniikkaa hyödyntävän sylinterikannen kanssa samaa valua oleva vesijäähdytetty pakosarja. Moottorin sisäisiä kitkoja on vähennetty kolmanneksella ottamalla käyttöön uudet männäntappien- ja männänrenkaiden DLC-pinnoitteet (Diamond Like Carbon). Mäntien laahauskitkan vähentämiseksi kampiakseli on sijoitettu hieman keskilinjastaan sivuun.

Tasapainoakseli takaa värinättömyyden

Kolmisylinterisen pitkäiskuisen 1,2-litraisen VTi 82- voimalähteen tasaisen käynnin takaa moottorin kanssa vastakkaiseen suuntaan, mutta samaan tahtiin kampiakselin kanssa pyörivä tasapainotusakseli. Värinättömyyttä tukevat myös hydrauliset moottorin tukityynyt. Jaettu jäähdytysjärjestelmä auttaa moottoria saavuttamaan toimintalämpötilansa nopeammin. Kylmäkäynnistyksessä sylinterikannella ja – lohkolla on molemmilla oma vesikiertonsa ja lämpötilan säätelynsä. Jäähdytysveden lämpötilan kohotessa vesikierrot yhdistetään.

Merkittävät investoinnit tuotantoon

Uusien PureTech- moottoreiden pohjoismaisten versioiden tuotanto alkaa PSA-yhtiön Tremeryn moottoritehtaalla marraskuussa 2012. Suomessa ensimmäiset PureTech- moottorit nähdään Citroën C3- ja DS3- mallistoissa joulukuussa tänä vuonna.

PSA-yhtymä investoi Ranskassa sijaitsevaan Tremeryn moottoritehtaaseen rakennettuun uuteen tuotantolinjaan 257 miljoonaa euroa ja moottoreiden tuotekehitykseen 460 miljoonaa euroa. Investoinnin kokonaisarvo on 717 miljoonaa euroa. Uusi tuotantolinja loi samalla 500 uutta työpaikkaa.

Kolmisylinteriset moottorit ovat myös osa Citroënin globaalia laajennusstrategiaa. Niiden tuotanto ja myynti alkaa myös Kiinassa, jossa ne tuodaan markkinoille vuoden 2013 aikana.

PURETECH - MOOTTORIT PÄHKINÄNKUORESSA
VTi 82 VTi 68