• Auto-Bon Oy/

Voimanlähteenä ympäristöystävällinen ja tehokas HDi-moottori; Citroën C-Crosser sopii arkeen ja juhlaan

Citroënin ensimmäisen katumaasturin, C-Crosserin, myynti alkaa Euroopassa kesän aikana ja Suomeen auto saapuu alkusyksystä. Uutuus kilpailee markkinoista kasvavassa luokassa aseinaan monikäyttöisyys, korkea laatu, varustelu sekä erinomainen dieselmoottori.

C-Crosser tuo Citroënin kilpailemaan markkinaosuuksista edelleen kasvavaan luokkaan. Katumaastureilta edellytetään henkilöautomaisia ajo-ominaisuuksia, mutta niiden pitää selvitä myös vaikeista paikoista maavaransa ja nelivetonsa avulla. Citroën C-Crosserissa ominaisuudet yhdistyvät siten, että kuljettaja voi valita aina parhaan mahdollisen vetotavan kolmesta asetuksesta. Normaalissa maantieajossa valitaan etuveto, jolloin polttoaineenkulutus on kaikkein alhaisin. Kelin huonontuessa kuljettaja valitsee nelivedon, jossa moottorin elektroninen ohjainyksikkö säätelee automaattisesti voimaa etu- ja taka-akselin välillä suurimman osan vedosta välittyessä etupyörille. Olosuhteissa, joissa moni perinteinen katumaasturi jäisi jo jumiin, voidaan vielä valita nelivedon lukitus.

Citroën C-Crosserin muotoilussakin yhdistyvät korin yläosan sulavalinjainen henkilöauto ja alaosan jämäkkä maastoauto. Maastokelpoisuudesta kertovat voimakkaasti muotoillut lokasuojat, korkea kylkilinja ja maavara. Auton olemusta korostavat kromikoristeet niin ulkopuolella kuin ohjaamossa. Keulaa halkoo Citroënin muusta mallistosta tuttu suurikokoinen logo, joka jatkuu koko keulan leveydeltä kahtena kromilistana. Citroën on panostanut uutuudessa laatuun, mikä näkyy muun muassa kojelaudan ja ovipaneelien materiaalivalinnoissa.

Citroën C-Crosser on perusasennossaan viisipaikkainen, mutta tavaratilan lattiasta nousee tarvittaessa kaksi lisäistuinta. Jos tilaa tarvitaan erityisen paljon, voidaan myös toisen rivin istuimet taittaa joko perinteisistä kädensijoista tai sähköisesti tavaratilaan sijoitetuista kytkimistä.

Uutuuden voimanlähteenä on PSA Peugeot Citroënin edistyksellinen 2,2-litrainen HDi-moottori, jonka suurin teho on 115 kW (156 hv) ja vääntömomentti 380 Nm/2000 r/min. Moottorin yhteydessä on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Suorituskyvystään ja koostaan huolimatta C-Crosserin yhdistetty polttoaineenkulutus on ainoastaan 7,3 l/100 km. Voimanlähde perustuu C5:stä tuttuun muuttuvageometrisella turbolla ja ihanteellisen ilma-polttoaineseoksen palotilaan tuottavalla ECCS (Extreme Conventional Combustion System) -järjestelmällä varustettuun moottoriin. Pakokaasupäästöjä puhdistaa lisäksi uuden sukupolven edistyksellinen hiukkassuodatin.

Citroën C-Crosser on PSA Peugeot Citroënin ja Mitsubishi Motors Corporationin yhteistyön tulos. C-Crosser valmistetaan Mitsushiman tehtaalla Japanissa ja 2,2-litrainen HDi-moottori tulee Trémerysta Ranskasta. C-Crosser saapuu Suomeen alkusyksystä.