Rengasrikot ja polttoaineen loppuminen joulumatkaajien riesana

Report this content

Huolimattomuus aiheuttaa turhaa harmia joulunajan liikenteessä. Muutaman minuutin tarkistuksilla voi säästää niin aikaa, rahaa kuin hermoja. Jouluviikolle ennustetut pakkaset ennakoivat myös ongelmia.

Autoliiton vapaaehtoisen tiepalvelun Operaatio Lumihiutale käynnistyi viime lauantaina. Jo nyt on käynyt selväksi, että moni matka katkeaa omaan huolimattomuuteen. Joulun menoliikenne käynnistyy Liikenneviraston mukaan tänään perjantaina. Menoliikenteen ja samalla tiepalvelun vilkkaimmaksi päiväksi ennakoidaan tiistaita 23.12.

Autoliiton tiepalvelun yleisimpiä avustustapauksia ovat Operaatio Lumihiutaleen ensimmäisen viikon aikana olleet polttoaineen loppuminen sekä rengasrikot.

”Polttoaineen loppuminen on täysin kuljettajan omaa syytä. Usein luotetaan liikaa merkkivaloon tai ajotietokoneen antamaan lukemaan siitä, kuinka pitkälle jäljellä olevalla polttoaineella vielä pääsee. Auto kannattaakin tankata hyvissä ajoin ennen merkkivalon syttymistä”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa.

Rengasrikkojen määrä on lisääntynyt viime aikoina. Yhtenä syynä niihin on todennäköisesti Suomen teiden huono kunto. Rengasrikon riskiä voi kuitenkin vähentää huolehtimalla, että renkaissa on oikeat ilmanpaineet.

Sääennusteet lupaavat ensi viikoksi kiristyvää pakkasta kaikkialle Suomeen. Vaikka mitään hirmupakkasia ei ole luvassa, aiheuttaa sään kylmeneminen väistämättä autojen hyytymisiä.

”Jos auto seisoo joulunpyhät paikallaan tai sillä ajetaan vain lyhyttä matkaa, saattaa kotimatkalle lähtö tyssätä tyhjentyneeseen akkuun. Mikäli akku on hiemankin oireillut, kannattaa se testauttaa ja vaihtaa tarvittaessa uuteen vielä ennen joulua”, Vesalainen sanoo.

Autoliiton tarkistuslista:

-       Testaa tai testauta akun kunto asianmukaisella akkutesterillä.
-
Tarkista rengaspaineet. Täydellä kuormalla tarvitaan enemmän ilmaa renkaisiin. Katso suosituspaineet auton käyttöohjekirjasta.
-
Tarkista jäähdytysnesteen pakkaskestävyys ja määrä
Tarkista moottoriöljyn määrä.
-
Täytä lasinpesunestesäiliö riittävän vahvalla seoksella.
-
Puhdista auton tuulilasi ulkoa ja sisältä.
-
Puhdista ajovalot ja tarkasta niiden toiminta.
-
Käännä valokatkaisija asentoon, jossa myös takavalot palavat.
-
Kuormaa auto huolella ja kiinnitä kuorma. (kts. https://www.youtube.com/watch?v=8onesnDgFv0)
-
Pakkaa lämmintä vaatetta, heijastinliivit sekä varoituskolmio helposti saataville.
-
Tallenna tiepalvelun numero puhelimeesi ja pidä puhelin ladattuna. Esimerkiksi Operaatio Lumihiutaleen numero on 0200 8080 (1,95 €/min + pvm).

Lisätietoja:

Autoliitto, Teppo Vesalainen, koulutuspäällikkö