Barona tuo markkinoille rekrytoinnin tekoälyn

Tulevaisuuden työelämään vaikuttavat megatrendit puhuttivat henkilöstöjohtajia ja -päättäjiä viime viikolla järjestetyillä Uudista ja Uudistu –messuilla . Erityisesti digitalisaation vaikutus rekrytointiin ja sen tuomat mahdollisuudet, kuten automatisoitu rekrytointiprosessi ja tekoälyn hyödyntäminen rekrytoinnissa nousivat esiin tapahtuman puheenvuoroissa ja paneelikeskusteluissa.

Automatisoitu rekrytointiprosessi vaatii paljon kehitystä käytössä olevilta järjestelmiltä, mutta suurin puute on tekoälyn hyödyntämisessä. Barona päätti tarttua tähän haasteeseen tarkoituksenaan kehittää seuraavan sukupolven rekrytointijärjestelmä, joka yhdistää mittavan hakijakannan, automatisoidun prosessin sekä taustalla toimivan tekoälyn.

”Työelämä on tällä hetkellä muutosten ristiaallokossa. Samaan aikaan työn tekemisen monimuotoistumisen kanssa tulee markkinoille, tyypillisesti piilaaksosta, kokonaisia toimialoja mullistavia uusia järjestelmiä ja bisnesmalleja. Meidän nyt tuntemamme perinteinen työ vähenee ja tulevaisuuden työ vaatii joko entistä syvempää osaamista uusista bisneksistä tai vastaavasti työn monimuotoisuutta” , visioi Barona Henkilöstöpalveluiden toimitusjohtaja Tuomas Mikkonen.

Uuden järjestelmän myötä myös rekrytoijan työ muuttaa luonnettaan tulevaisuudessa. Rekrytointityössä korostuu entistä enemmän vuorovaikutus digitaalisissa ympäristöissä sekä valmentava ja ohjaava rooli uraviidakossa seikkaileville työnhakijoille.

Myös henkilöstöjohtajat ovat valmiita vastaanottamaan tekoälyn

Uudista ja Uudistu -tapahtumassa kävi ilmi, että henkilöstöjohtajilla on suuria odotuksia digitalisaation mukana tuomiin mahdollisuuksiin. Messuilla toteutetun kyselyn mukaan eniten kiinnostusta herätti sosiaalisen median hyödyntäminen osana rekrytointiprosessia. Listan kärkeen nousivat myös valmis hakijatietokanta, suuren työnhakijakannan hallinnointi sekä automatisoitu työntekijöiden esivalinta, eli tekoäly.

”Henkilöstöjohtajat ovat tunnistaneet muutostarpeet ja potentiaalit hyvin. Suomen kilpailukyvyn ylläpitäminen tarvitsee Uudista ja Uudistu –messuilla aloitetun keskustelun jatkoa. Kukaan ei ratkaise HR-prosessien digitalisoitumista yksin, mutta yhdessä jakamalla tietoa ja kumppanoitumalla oikein, voimme kasvaa kansainvälisesti merkittäväksi HR-osaamiskeskittymäksi Suomessa” , kertoo Mikkonen.

Vaikka tekoälyn hyödyntäminen osana rekrytointiprosessia voi tuntua vielä kaukaiselta, on se todellisuudessa täällä aiemmin kuin uskommekaan. Baronan kehittämä uusi tekoälyä hyödyntävä rekrytointijärjestelmä tulee markkinoille kevään 2016 aikana.

Tuomas Mikkonen

Barona Henkilöstöpalvelut
tuomas.mikkonen@barona.fi

Olemme työelämän ratkaisut ja tulevaisuuden tekijät tarjoava yritys. Tuomme työntekijät, työnantajat ja alan parhaat digitaaliset ratkaisut yhteen, ammattitaidolla ja vaivattomasti. Palvelumme kattavat kaiken yksittäisestä rekrytoinnista aina laajamittaisiin ulkoistusratkaisuihin asti. Kauttamme työllistyy vuosittain noin 14 000 henkilöä ja tarjoamme tänäkin vuonna ratkaisuja yli 1 300 asiakkaan henkilöstökysymyksiin, kaikissa yrityksen elinkaaren vaiheissa.

Digitalisaatio muokkaa rekrytointiprosessia merkittävästi lähivuosina. Tulevaisuuden rekrytointijärjestelmien avulla prosessi automatisoituu ja rekrytoijan työtä helpottaa tulevaisuudessa mittavat hakijatietokannat ja tekoälyn hyödyntäminen ehdokkaiden esivalinnassa.
Barona tuo markkinoille rekrytointijärjestelmän, joka yhdistää mittavan hakijakannan, automatisoidun prosessin sekä taustalla toimivan tekoälyn.
HENRY ry:n Uudista ja Uudistu messuilla toteutetun kyselyn mukaan myös suomalaiset henkilöstöjohtajat toivoisivat tulevaisuuden rekrytointijärjestelmältä, että se hyödyntäisi sosiaalista mediaa osana rekrytointiprosessia, valmista hakijatietokantaa, suuren työnhakijakannan hallinnointia sekä automatisoitua työntekijöiden esivalintaa, eli tekoälyä.

Työelämä on tällä hetkellä muutosten ristiaallokossa. Samaan aikaan työn tekemisen monimuotoistumisen kanssa tulee markkinoille, tyypillisesti piilaaksosta, kokonaisia toimialoja mullistavia uusia järjestelmiä ja bisnesmalleja. Meidän nyt tuntemamme perinteinen työ vähenee ja tulevaisuuden työ vaatii joko entistä syvempää osaamista uusista bisneksistä tai vastaavasti työn monimuotoisuutta.
Tuomas Mikkonen, Toimitusjohtaja, Barona Henkilöstöpalvelut
Henkilöstöjohtajat ovat tunnistaneet muutostarpeet ja potentiaalit hyvin. Suomen kilpailukyvyn ylläpitäminen tarvitsee Uudista ja Uudistu –messuilla aloitetun keskustelun jatkoa. Kukaan ei ratkaise HR-prosessien digitalisoitumista yksin, mutta yhdessä jakamalla tietoa ja kumppanoitumalla oikein, voimme kasvaa kansainvälisesti merkittäväksi HR-osaamiskeskittymäksi Suomessa.
Tuomas Mikkonen, Toimitusjohtaja, Barona Henkilöstöpalvelut