Selvitys: Työmarkkinat auki IoT-osaajille – työpaikkojen määrä tuplaantuu

IoT-osaajilla on tulevaisuudessa kissanpäivät työmarkkinoilla, sillä alan ammattilaisten tarve kasvaa huimaa vauhtia. Oikeanlaisten työntekijöiden löytäminen ei kuitenkaan ole helppoa.

Asioiden internetiin (Internet of Things, IoT) liittyvä osaaminen on ensi vuonna kovaa valuttaa työmarkkinoilla. Tuoreen selvityksen mukaan IoT-ammattilaisia tarvitaan ensi vuonna yli kaksinkertainen määrä nykyiseen verrattuna. Tutkimuksen toteutti Saranen Consulting yhteistyössä Finnish Industrial Internet Forumin ja Microsoftin kanssa.

- Rekrytointitarpeiden merkittävä nousu on odotettu ilmiö. Ala on vielä uusi ja kasvava ja mahdollistaa uudenlaista liiketoimintaa, joten siihen myös investoidaan, toteaa liiketoiminnan kehittämispäällikkö Anu Ukonlinna Saranen Consultingilta.

- Toisaalta monilla aloilla IoT-investoinnit ovat vasta alussa, joten on todennäköistä, että osaajien tarve kasvaa pidemmällä aikavälillä vielä huomattavasti suuremmaksi.

Myös tutkijatohtori Timo Seppälä Etlasta uskoo, että asioiden internetiin panostetaan jatkossa enemmän.

- Vasta 24 prosenttia suomalaisista yrityksistä näkee asioiden internetin tärkeänä, omaan liiketoimintaan vaikuttavana tekijänä ja on varautunut investoimaan siihen, Seppälä sanoo Etlan tuoreen tutkimuksen perusteella.

Liiketoimintaosaamista arvostetaan

Selvitykseen vastanneet yritykset kaipaavat IoT-osaajia etenkin myynnin, ohjelmistokehityksen ja datan käsittelyn pariin. Uusilta työntekijöiltä odotetaan erityisesti kykyä tunnistaa liiketoimintamahdollisuuksia sekä osaamista IoT-arkkitehtuureista, analytiikasta ja pilviteknologioista.

- Näemme IoT-osaajien tarpeen Microsoft-kumppanikentässä jo nyt. Henkilöille, jotka pystyvät yhdistämään jonkun toimialan liiketoimintaymmärryksen ja perustaidot pilviteknologioista, analytiikasta tai esimerkiksi koneoppimisesta, löytyy varmasti kysyntää. Tarve tällaisille osaajille myös kasvaa lähivuosina, kun asiakkaiden kokeilut laajentuvat tuotantoon ja IoT:n mahdollisuudet yhä useammilla toimialoilla konkretisoituvat, toteaa Microsoftilla IoT-alustaratkaisuista vastaava liiketoimintajohtaja Henriikka Åkerman.

Motivaatio ja asenne vaikuttavat rekrytointipäätöksiin

Rekrytointipäätöksiin vaikuttavat eniten työnhakijoiden motivaatio ja asenne: jopa 92 prosenttia vastanneista yrityksistä pitää niitä yksinä tärkeimmistä tekijöistä, jotka vaikuttavat valintapäätöksiin. Kuitenkin työhaastatteluun voi olla vaikea päästä ilman tehtävään soveltuvaa työkokemusta tai toimialaosaamista.

- Noin puolet yrityksistä kertoo kohdanneensa ongelmia rekrytoinnissa. Suurimmiksi haasteiksi ovat nousseet puutteet teknisessä osaamisessa sekä liiketoimintaosaamisessa, Anu Ukonlinna kertoo.

Selvityksen mukaan alan ammattilaisia etsitään ensisijaisesti hiljaisen haun ja rekrytointiyritysten avulla.

IoT-osaminen nyt ja tulevaisuudessa –selvitys toteutettiin verkkokyselynä marraskuussa 2015. Siihen vastasi 36 eri kokoista, asioiden internetin hyödyistä kiinnostunutta organisaatiota, jotka työllistävät yhteensä yli 12 000 henkilöä. Tällä hetkellä 4% työntekijöistä työskentelee asioiden internetiin liittyvien tehtävien parissa. Selvityksen toteutti Saranen Consulting yhteistyössä Microsoftin ja Finnish Industrial Internet Forumin kanssa.

Anu Ukonlinna

Business Development Manager
Saranen Consulting
anu.ukonlinna@saranen.fi
p. 0400 617247

Saranen Consulting on rekrytoiviin koulutusohjelmiin, outplacement- sekä työnhakupalveluihin erikoistunut asiantuntijayritys. Autamme yrityksiä kasvamaan. Vuositasolla yli 400 yritystä löytää uusia työntekijöitä kauttamme. Toteutamme palvelumme tiiviissä yhteistyössä rekrytoivien yritysten sekä työhallinnon kanssa. Saranen Consulting Oy on osa Barona Groupia. www.saranen.fi

IoT-osaajien (Internet of Things) työpaikat tuplaantuvat tuoreen selvityksen mukaan

Rekrytointitarpeiden merkittävä nousu on odotettu ilmiö. Ala on vielä uusi ja kasvava ja mahdollistaa uudenlaista liiketoimintaa, joten siihen myös investoidaan.
Anu Ukonlinna, liiketoiminnan kehittämispäällikkö, Saranen Consulting
Vasta 24 prosenttia suomalaisista yrityksistä näkee asioiden internetin tärkeänä, omaan liiketoimintaan vaikuttavana tekijänä ja on varautunut investoimaan siihen.
Timo Seppälä, tutkijatohtori, Etla
Näemme IoT-osaajien tarpeen Microsoft-kumppanikentässä jo nyt. Henkilöille, jotka pystyvät yhdistämään jonkun toimialan liiketoimintaymmärryksen ja perustaidot pilviteknologioista, analytiikasta tai esimerkiksi koneoppimisesta, löytyy varmasti kysyntää. Tarve tällaisille osaajille myös kasvaa lähivuosina, kun asiakkaiden kokeilut laajentuvat tuotantoon ja IoT:n mahdollisuudet yhä useammilla toimialoilla konkretisoituvat.
Henriikka Åkerman, IoT-alustaratkaisuista vastaava liiketoimintajohtaja, Microsoft
Noin puolet yrityksistä kertoo kohdanneensa ongelmia rekrytoinnissa. Suurimmiksi haasteiksi ovat nousseet puutteet teknisessä osaamisessa sekä liiketoimintaosaamisessa.