Unohda työhakemus – Pirkanmaalla töitä haetaan jatkossa videolla

Työnhaku on tänä päivänä poikkeuksellisen haastavaa. Työttömyys on korkealla ja  työelämä on murroksessa, mistä johtuen työmarkkinoilla on paljon eri osaamis- ja kokemustaustan omaavia työnhakijoita. Avoimiin tehtäviin tulee useimmiten satoja hakemuksia, joten pelkän cv:n ja saatekirjeen avulla erottautuminen on lähes mahdotonta. Saman ongelman parissa painivat myös rekrytoijat: miten erottaa motivoituneimmat, osaavimmat ja ennen kaikkea persoonaltaan parhaiten yrityskulttuuriin soveltuvat henkilöt?

Pirkanmaan työnantajat saavat ensimmäisenä Suomessa mahdollisuuden ratkoa persoona-kysymystä jo ensimmäisessä hakijoiden kartoitusvaiheessa. Saranen Consulting on lanseerannut työhallinnon kanssa yhteistyössä toteutettavassa OsaajaVäylä –pilottiprojektissa video-esittelyihin perustuvan työnhakijoiden ja työnantajien kohtaamispaikan. Kohtaamispaikalla eri alan ammattilaiset esittelevät omaa osaamistaan videoiden avulla.

Pirkanmaan työ- ja elinkeinotoimiston johtaja Vesa Jouppila on tyytyväinen pilotin tuottamaan uudenlaiseen työnhakijapalveluun: ” Olemme täällä Pirkanmaalla valmiita kokeilemaan uusia, innovatiivisia ratkaisuja. Videot osana työnhakijan esittelyä tuovat työnantajalle lisäarvoa eri hakijoita vertailtaessa. Saranen Consultingin palvelussa saamme kytkettyä videot mukaan työnhakijan palvelukokonaisuuteen .”

Täältä tulee hyvä tyyppi

Videoiden ehdoton etu työnhakijalle on mahdollisuus tuoda oma persoonallisuus esille. Tämän päivän työnhakukisassa on vaikea erottautua ja moni hakija voisi sopia paremmin työpaikkaan kuin papereiden perusteella työhaastatteluun valikoituva.

Tuoreen rekrytointitutkimuksen mukaan  motivaatio ja persoonallisuuden sopivuus tiimiin ovat yritysten tärkeimmät rekrytointikriteerit. Videoesittelyn avulla yritys pääsee tutustumaan suoraan paperien takana olevaan persoonaan.   “ Persoonan istuvuus yrityskulttuuriimme on jopa tärkeämpää kuin hakijan sopiva osaaminen haettuun rooliin. Videoiden avulla työnhakijalla on mahdollisuus pistää omaa persoonaansa enemmän peliin kuin perinteisemmän hakemuksen avulla. Kohtaamispaikka tuo rekrytoivia yrityksiä ja työnhakijoita lähemmäs toisiaan, sekä murtaa erityisesti työttömiin työnhakijoihin liittyviä ennakkoluuloja ." perustelee Solitan rekrytointipäällikkö Kati Kitti Kohtaamispaikan hyötyjä.

Anu Ukonlinna | Business Development Manager | Saranen Consulting Oy
| GSM 0400 617 247 | Puh. (vaihde) 020 198 3460 | Faksi 09 466 061 | anu.ukonlinna@saranen.fi
| Tekniikantie 12 | 02150 Espoo | saranen.fi

Lisää osaajia kasvualueille: www.rekrytointikoulutus.fi

Pirkanmaan osaajien kohtaamispaikka: www.osaajavayla.fi

Saranen Consulting on rekrytoiviin koulutusohjelmiin ja urapalveluihin erikoistunut asiantuntijayritys. Tuemme yrityksiä kasvussa sekä uusien osaajien rekrytoinnissa. Vuositasolla yli 400 yritystä löytää uusia työntekijöitä kauttamme. Toteutamme palvelumme tiiviissä yhteistyössä rekrytoivien yritysten sekä työhallinnon kanssa.

Saranen Consulting on lanseerannut Työhallinnon kanssa yhteistyössä toteutettavassa OsaajaVäylä –pilottiprojektissa video-esittelyihin perustuvan työnhakijoiden ja työnantajien kohtaamispaikan. Kohtaamispaikalla eri alan ammattilaiset esittelevät omaa osaamistaan videoiden avulla.
OsaajaVäylä-pilottiprojekti otetaan ensimmäisenä käyttöön Pirkanmaalla.
Videohakemusten avulla työntekijöillä on suuremmat mahdollisuudet erottautua joukosta. Videoiden avulla tuodaan esiin omaa persoonaa, joka tutkimusten mukaan on yksi merkittävimmistä valintakriteereistä kun täytetään työpaikkaa.

Olemme täällä Pirkanmaalla valmiita kokeilemaan uusia, innovatiivisia ratkaisuja. Videot osana työnhakijan esittelyä tuovat työnantajalle lisäarvoa eri hakijoita vertailtaessa. Saranen Consultingin palvelussa saamme kytkettyä videot mukaan työnhakijan palvelukokonaisuuteen.
Pirkanmaan työ- ja elinkeinotoimiston johtaja Vesa Jouppila
Persoonan istuvuus yrityskulttuuriimme on jopa tärkeämpää kuin hakijan sopiva osaaminen haettuun rooliin. Videoiden avulla työnhakijalla on mahdollisuus pistää omaa persoonaansa enemmän peliin kuin perinteisemmän hakemuksen avulla. Kohtaamispaikka tuo rekrytoivia yrityksiä ja työnhakijoita lähemmäs toisiaan, sekä murtaa erityisesti työttömiin työnhakijoihin liittyviä ennakkoluuloja.
Solitan rekrytointipäällikkö Kati Kitti