Basware julkistaa miljardin euron liikevaihdon kasvuvision

Baswaren visio on tarjota maailman parhaat verkottuneet osto-, laskutus- ja maksuratkaisut.

Kaikkien organisaatioiden on hoidettava ostoprosessejaan aina hankinnasta laskujen käsittelyyn ja maksamiseen. Tänä päivänä kuitenkin monilla organisaatioilla on kehittymättömät tai puutteelliset työkalut näiden prosessien hallintaan, jolloin ongelmaksi muodostuvat hallitsemattomat menot, tehottomat manuaaliset ja paperipohjaiset prosessit sekä rahavirtojen heikko läpinäkyvyys.

Basware tarjoaa näihin haasteisiin ainutlaatuisen kattavan ratkaisun, jonka erottavana tekijänä on maailman suurin verkkolaskutusverkosto Basware Network. Se mahdollistaa sataprosenttisen menojen hallinnan, täysin digitaalisen hankintaprosessin ja hiilijalanjäljen pienentämisen paperinkäytön vähentymisen myötä.

Jokainen organisaatio maailmassa voi hyötyä tuotteestamme. Siksi markkinapotentiaali on valtava, noin 15 miljardia euroa vuodessa. Kysynnän kasvun taustalla on useita megatrendejä, kuten digitalisaatio, automaatio ja tekoäly. Baswaren tavoitteena on olla markkinaosuudeltaan suurin verkottuneiden hankinnasta maksuun -palvelujen tarjoaja suurissa Euroopan maissa ja johtava toimija Yhdysvaltain markkinoilla. Tämän johdosta julkistamme tänään kasvuvisiomme nostaa liikevaihtomme miljardiin euroon.

Vuoden 2018 toisen vuosineljänneksen lopussa Basware ilmoitti siirtyneensä kasvuvaiheeseen lähes kaksi vuotta kestäneen toiminnan virtaviivaistamisen ja tehostamisen jälkeen. Keskitymme cloud-liikevaihdon kasvuun ja teemme kasvun nopeuttamiseen tarvittavat investoinnit.

Kiistaton markkinajohtaja

Basware hakee cloud-liikevaihdon kasvua neljästä lähteestä: uusasiakashankinnasta, asiakaslaajennuksista, nykyisten asiakkaiden siirtymisestä cloudiin sekä kumppanuuksista.

Uusasiakashankinta: Baswaren tärkeimpiä kasvumarkkinoita ovat Yhdysvallat, Iso-Britannia, Saksa ja Ranska. Uskomme edelleen, että näillä alueilla meillä on suurimmat mahdollisuudet saada uusia asiakkaita. Panostamme näille alueille suurimman osan myynti- ja markkinointibudjetistamme sekä myyntimme tekemästä uusasiakashankinnasta.

Asiakaslaajennukset: Meillä on noin 200 loistavaa cloud-avainasiakasta, joiden vuotuinen jatkuva cloud-liikevaihto on keskimäärin 200 tuhatta euroa. Haluamme tukea jokaista asiakastamme verkottuneiden hankinnasta maksuun -ratkaisujen hyödyntämisessä laajasti ja kaikkialla maailmassa. Meillä on tähän toimialan parhaat edellytykset maailman suurimman verkkolaskutusverkostomme globaalin kattavuuden ansiosta. Uskomme, että voimme merkittävästi kasvattaa avainasiakkuuksista saatavaa keskimääräistä liikevaihtoa panostamalla asiakkuuksien hallintaan, yhä tiiviimpään ja globaalimpaan palveluun sekä asiakastyytyväisyyteen.

Asiakkaiden siirtyminen cloud-ratkaisuihin: Olemme aktiivisesti keskittyneet tuomaan suurimpia on-premise-asiakkaitamme cloud-ratkaisujemme käyttäjiksi. Siirtymällä cloud-palveluihin asiakkaamme saavat nykyaikaisemman, käyttökelpoisemman ja aina ajan tasalla olevan ratkaisun, jonka ansiosta asiakkuudesta saatava liikevaihto tyypillisesti yli kaksinkertaistuu.

Kumppanuudet: Olemme aiemmin keskittyneet enemmän suora- kuin kumppanimyyntiin, ja vuonna 2017 kumppanien osuus cloud-liikevaihdosta oli noin 5 prosenttia. Suuremman loppukäyttäjämäärän tavoittaminen kumppanien avulla on skaalautuva tapa kasvaa sekä nykyisillä avainmarkkinoillamme että tulevaisuudessa uusilla maantieteellisillä alueilla. Siksi perustimme toukokuussa 2018 erillisen kumppanuustoiminnon siirtyessämme toimintokohtaiseen organisaatiorakenteeseen. Tavoitteenamme on kasvattaa kumppaneilta tulevan cloud-liikevaihdon osuus 20 prosenttiin pitkällä aikavälillä.

Kasvatamme panostusta myyntiin ja markkinointiin

Vuosina 2019–2022 Basware lisää merkittävästi panostusta myyntiin ja markkinointiin cloud-tilauskannan kasvattamiseksi. Olemme vakuuttuneita siitä, että tämä on kannattavaa, sillä aiemmin Baswaren asiakkaiden elinkaaren arvo on ollut seitsemänkertainen asiakashankinnan kustannuksiin verrattuna. Tämä on mahdollista, koska asiakkuutemme kestävät keskimäärin 19 vuotta, bruttouusimisaste on 95 prosenttia ja nettouusimisaste on 106 prosenttia.

Yksinkertaistamme globaalia kaupankäyntiä

Saavuttaaksemme tavoitteemme kiistattomasta markkinajohtajan asemasta ja miljardin euron liikevaihdon kasvuvisiostamme Basware jatkaa alansa parhaiden ratkaisujen toimittamista asiakkailleen. Tähtäämme tuotteillamme maailmanlaajuisen kaupankäynnin yksinkertaistamiseen.

Meillä on vahva pilvialusta, jolla asiakkaamme voivat hallita kaikki hankinnasta maksuun -prosessinsa. Baswarella on myös maailman laajin avoin verkkolaskutusverkosto. Nämä vahvuudet yhdessä tuovat meille ainutlaatuisen markkina-aseman, jossa voimme välittää alan nopean teknologisen kehityksen hyödyt asiakkaillemme yksinkertaistamalla globaalia kaupankäyntiä.

Analytiikkaratkaisujen merkittävyys nousee yhä keskeisemmäksi asiakasarvon kasvattamisessa – analytiikan avulla asiakkaamme saavat toteuttamiskelpoisia näkemyksiä strategisten liiketoimintapäätösten perustaksi.

Harkitsemme valikoituja kumppanuuksia ja yritysostoja, jotka täydentävät teknologiaportfoliotamme.

Odotukset ylittävää asiakasarvoa

Pyrimme tarjoamaan erinomaisen asiakaskokemuksen ja maksimoimaan kattavuuden, jolla asiakkaamme hyödyntävät ratkaisujamme. Näin he saavat edut koko ratkaisujemme tarjoamasta arvosta, mikä taas kannustaa ostamaan lisää palvelujamme. Rakennamme skaalautuvan konsultointi- ja asiakaspalveluorganisaation.

Skaalautuva liiketoimintamalli

Baswaren nykyään yhä vahvemmin pilveen perustuva liiketoimintamalli on erittäin skaalautuva. Tällä hetkellä 66 prosenttia liikevaihdosta kertyy cloud-liiketoiminnasta. Siinä liikevaihto kasvaa ilman, että myynnin kustannukset kasvavat vastaavasti, mikä parantaa käyttökatetta jatkossa. Strategiakaudella panostamme enemmän myyntiin ja markkinointiin ja kannattavuus kasvaa, koska myynnin kustannusten osuus myynnistä pienenee ja koska seuraamme tarkasti kuluja tutkimukseen ja tuotekehitykseen sekä yleiseen hallintoon. Toimintatapamme mukaisesti siirrämme panostusten painopistettä yhä tuottavammille alueille.

Baswaren tärkeimpänä tavoitteena on cloud-liikevaihdon kasvu. Pitkän aikavälin miljardin euron liikevaihtovision lisäksi Basware julkisti tänään uuden keskipitkän aikavälin tavoitteensa, joka korvaa kaikki aiemmat tavoitteet: Basware kiihdyttää vuotuisen orgaanisen cloud-kasvunsa yli 20 prosenttiin vuoteen 2022 mennessä.

Baswarella on valtava markkinapotentiaali, jonka hyödyntäminen vaatii rohkeutta ja ennakkoluulottomuutta. Siksi julkistamme tänään miljardin euron kasvuvisiomme. Uskomme, että Baswarella on kaikki edellytykset olla toimialamme johtaja. Näiden toimien myötä luotamme siihen, että voimme vahvistaa globaalia asemaamme entisestään ja kasvattaa cloud-liikevaihtoa.

Ben Selby, sijoittajasuhdejohtaja, Basware Oyj
050-305 8077, ben.selby@basware.com

investors.basware.com/fi

Basware:
Basware (Nasdaq: BAS1V) on maailman johtava verkottuneiden hankinnasta maksuun- ja verkkolaskuratkaisujen sekä lisäarvopalveluiden tarjoaja. Autamme kaikenkokoisia organisaatioita tehostamaan talousohjaustaan. Baswaren kaupankäynti- ja rahoitusverkosto yhdistää yrityksiä yli 100 maassa eri puolilla maailmaa. Basware on maailman suurin avoin yritysverkosto, joka tarjoaa skaalautuvuutta liiketoiminnan kasvattamiseen sekä ratkaisut talousprosessien yksinkertaistamiseen ja virtaviivaistamiseen. Pienet ja suuret yritykset ympäri maailman saavuttavat merkittäviä kustannussäästöjä, entistä joustavammat maksuehdot, tehokkuutta ja tiiviimmät liiketoimintasuhteet toimittajiensa kanssa. Lue lisää: investors.basware.com/fi.

Seuraa Baswarea Twitterissä @Basware ja osallistu keskusteluun LinkedInissäFacebookissa ja blogissa