Basware osti Ison-Britannian julkisen sektorin johtavan sähköisten hankintaratkaisujen toimittajan Procserven

Basware Oyj, pörssitiedote, 8.4.2015 klo 09:00

Basware Oyj on 8.4.2015 allekirjoittanut sopimuksen Procserven ostamisesta. Procserve on Ison-Britannian julkisen sektorin johtava sähköisten hankintaratkaisujen toimittaja. Kauppahinta on noin 25,9 miljoonaa euroa. Ostetun liiketoiminnan liikevaihto oli noin 9,6 miljoonaa euroa vuonna 2014.

"Basware on maailman johtava hankinnasta maksuun- ja verkkolaskuratkaisujen toimittaja ja johtava julkisen sektorin verkkolasku- ja sähköisen hankintatoimen asiantuntija kaikilla markkina-alueillaan. Valtionhallinnossa ja julkisella sektorilla on ollut nähtävissä jatkuva pyrkimys sähköisten palveluiden ja verkkolaskutuksen käyttöönottoon, myös Isossa-Britanniassa, kun verkkolaskutus on yleistynyt ja sen tarjoamat edut ovat toteutuneet laajemmin. Procservella on erittäin vahva ja tunnustettu asema julkisella sektorilla ja sähköisten hankintapalvelujen tarjoajien keskuudessa, ja se on tunnettu valtionhallinnon organisaatioiden palveluntarjoaja Isossa-Britanniassa", Basware Oyj:n toimitusjohtaja Esa Tihilä kertoo. "Basware tukee jatkuvasti orgaanista kasvua yritysostoilla keskeisillä markkina-alueillaan osana strategiaansa. Tämän yrityskaupan myötä Baswaresta tulee markkinajohtaja Ison-Britannian julkisella sektorilla. Viime vuosina tehtyjen yritysostojen ansiosta Basware on jo johtava verkkolaskuoperaattori Pohjoismaissa, Benelux-maissa ja Saksassa, ja nyt Basware vahvistaa jalansijaansa Isossa-Britanniassa merkittävästi."

Procserve, jonka pääkonttori on Lontoossa, on johtava Ison-Britannian julkiseen sektoriin keskittyvä sähköisen hankintatoimen ohjelmistoratkaisujen tarjoaja. Procserven sähköisen hankintatoimen verkostoja käyttää yli 33 000 organisaatiota ostamiseen, myymiseen ja tiedon jakamiseen verkkoyhteisöissä. Procservella on 61 työntekijää.

"Valtionhallinnolla on merkittävä mahdollisuus vauhdittaa taloutta, estää väärinkäytöksiä ja varmistaa toiminnan läpinäkyvyys edistämällä verkkolaskutukseen perustuvia teknologiastrategioita. Isossa-Britanniassa verkkolaskutuksesta tulee lakisääteistä vuodesta 2016 alkaen. Isossa-Britanniassa julkisen sektorin organisaatiot käsittelevät vuosittain miljoonia maksuja, ja tähän kohdistuu merkittävä määrä julkisia resursseja", Tihilä kertoo. " Procserven ja Baswaren pilvipohjaiset hankintaratkaisut ja Procserven Commerce Network -verkosto sekä avoin Basware Commerce Network -verkosto täydentävät toisiaan saumattomasti, ja niiden avulla valtionhallinto voi tehostaa toimintaansa automatisoimalla hankinnasta maksuun -prosessin ja vapauttaa aikaa ja rahaa varsinaisiin julkisiin palveluihin. Basware ja Procserve ovat kumpikin mukana Ison-Britannian valtionhallinnon G-Cloud Digital Marketplace -palvelussa."

Yritysostoon ja toimintojen integroimiseen liittyvien kustannusten odotetaan olevan säästöjä suuremmat vuonna 2015. Vuonna 2016 synergiaetujen odotetaan nousevan nettovaikutukseltaan hieman positiivisiksi. Säästöt liittyvät esimerkiksi yhteisen IT-infrastruktuurin luomiseen ja toimitiloihin.

Esa Tihilä, toimitusjohtaja, Basware Oyj
Puh. 040-480 7098