Basware tarkentaa orgaanisen liikevaihdon ohjaustaan vuodelle 2016

Basware Oyj, pörssitiedote, 19.10.2016 klo 08:40

Basware tarkentaa orgaanisen liikevaihdon ohjaustaan vuodelle 2016

Basware päivittää vuoden 2016 ohjaustaan:

Baswaren muutos cloud-pohjaiseksi yhtiöksi on edennyt nopeasti. SaaS-liikevaihtomme on kasvanut erittäin voimakkaasti, myös orgaanisesti, ja kasvun odotetaan jatkuvan. Vaikka orgaaninen kasvumme onkin ollut strategiassamme tiedotettua nopeampaa, se ei ole kuitenkaan täysin korvannut lisenssimyynnin ja ylläpitotuottojen odotettua nopeampaa laskua. Siirtyminen SaaS-malliin on vaikuttanut myös konsultoinnin liikevaihtoon, joka on ollut vuonna 2016 odotettua heikompaa.

Verkostomme transaktioiden määrät ovat kasvaneet kohtalaisesti vuonna 2016, mutta aloitusmaksujen määrän lasku on vähentänyt transaktiopalvelujen tuottoja. Transaktiotuottojen kasvu ei ole vielä ollut riittävää korvatakseen SaaS-malliin siirtymisen ja konsultointituottojen laskun vaikutuksia liiketoimintaamme.

Baswarella on ollut odotettua enemmän haasteita avainmarkkinoillaan vuonna 2016. Isossa-Britanniassa Brexitiin liittyvä epävarmuus on vaikuttanut päätöksentekoon sekä julkisella että yksityisellä sektorilla. Saksassa kilpailu paikallisilla työmarkkinoilla on viivästyttänyt myyntihenkilöstön palkkaamista, mikä on vaikeuttanut tavoiteltujen rekrytointien tekemistä halutussa aikataulussa.

Koko vuosi 2016:

Baswaren orgaanisen liikevaihdon kasvun ilman valuuttakurssien vaikutusta odotettiin olevan vähintään 5 prosenttia vuonna 2016. Yhtiö arvioi nyt kasvunsa viivästyvän edellä mainittujen syiden vuoksi. Tämän seurauksena yhtiö arvioi orgaanisen liikevaihdon olevan nollatasolla ilman valuuttakurssien vaikutusta vuonna 2016.

SaaS- ja Baswaren verkoston tuottojen arvioidaan jatkuvan kasvuaan loppuvuonna 2016.

Vuoden 2016 oikaistun EBITDAn arvioidaan olevan suunnilleen nollatasolla alkuperäisen ohjauksen mukaisesti.

Kasvupanostusten arvioidaan olevan noin 20 miljoonaa euroa vuonna 2016, mikä sisältää Verianin vaikutuksen.

Toimitusjohtaja Vesa Tykkyläinen:

"Vuoden 2016 ohjauksemme tarkentamisen taustalla on Baswaren edelleen käynnissä oleva, strategiamme mukainen liiketoiminnan muutos. Baswaren cloud-tuotot ovat kasvaneet hyvin vuonna 2016, ja niiden kasvu jatkuu. Pitkällä aikavälillä juuri tämä tuottaa omistaja-arvoa."

"Baswarella on erinomainen strategia, ja olemme markkinajohtaja alalla, jolla on merkittävää kasvupotentiaalia. Oma toimintamme on nyt ratkaisevassa osassa tämän potentiaalin hyödyntämisessä ja saavuttamisessa. Haluan, että Basware on tehokas ja alansa paras cloud-palveluyritys. Olen tänään julkistanut lisätoimenpiteitä, jotka parantavat strategiamme toteuttamista ja varmistavat, että Basware vahvistaa asemaansa verkottuneiden  hankinnasta maksuun -ratkaisujen markkinajohtajana, mukaan luettuina verkkolasku- ja rahoituspalvelut."

Sijoittajat:

Ben Selby, sijoittajasuhdejohtaja, Basware Oyj
Puh. 050 305 8077, ben.selby@basware.com

Mediatiedustelut:

Sirje Ahvenlampi-Hyvönen, viestintäjohtaja, Basware Oyj
Puh. 050 557 3822, sirje.ahvenlampi@basware.com

www.basware.fi/sijoittajat

on maailman johtava verkottuneiden hankinnasta maksuun- ja verkkolaskuratkaisujen sekä innovatiivisten rahoituspalvelujen tarjoaja. Autamme kaikenkokoisia organisaatioita tehostamaan talousohjaustaan. Baswaren kaupankäynti- ja rahoitusverkosto yhdistää yrityksiä yli 100 maassa eri puolilla maailmaa. Basware on maailman suurin avoin yritysverkosto, joka tarjoaa skaalautuvuutta liiketoiminnan kasvattamiseen sekä ratkaisut talousprosessien yksinkertaistamiseen ja virtaviivaistamiseen. Pienet ja suuret yritykset ympäri maailman saavuttavat merkittäviä kustannussäästöjä, entistä joustavammat maksuehdot, tehokkuutta ja tiiviimmät liiketoimintasuhteet toimittajiensa kanssa. Lue lisää: www.basware.fi.

Seuraa Baswarea Twitterissä @BaswareFinland ja osallistu keskusteluun LinkedInissä, Facebookissa ja blogissa ja pysy ajan tasalla tilaamalla tuoreimmat uutiset.