Nuorten taiteilijoiden The Art of Basware -taidekilpailussa kaksi voittajaa

Tiina-Liisa Kaalamo veistoksellaan ja Ville Laurinkoski maalauksellaan ovat voittaneet nuorille taiteilijoille suunnatun kansainvälisen The Art of Basware -taidekilpailun. Jo 17. kertaa järjestetyssä kilpailussa teemana oli Lead the way, eikä aiheen käsittely- ja toteutustapaa ole rajoitettu.

Tiedotusvälineille 8.6.2016

Yhdessä Suomen suurimmista nuorten taiteilijoiden kuvataidekilpailuista arvioitiin tänä vuonna yhteensä lähes 400 maalausta, piirrosta, veistosta, valokuvaa ja videota. Voittajatöiden lisäksi kilpailun parhaimmisto, yhteensä 68 teosta, on nähtävillä Helsingin Musiikkitalon alalämpiössä tiistaihin 28.6.2016 asti.

Voittajan valitsi tuomaristo, jonka uusia jäseniä olivat USA:n entinen Suomen-suurlähettiläs Bruce Oreck, kanadalaissyntyinen tunnustettu taiteilija ja taidevaikuttaja Anna Ruth sekä Baswaren rahoituspalveluiden johtaja Ad van der Poel ja konsernin markkinointijohtaja Lars Madsen Lontoosta. Viimevuotisesta tuomaristosta jatkoivat taidemaalarit Paula Holopainen ja Raija Heikkilä Taidemaalariliitosta sekä Baswaren Pohjoismaiden markkinointijohtaja Marika Kohonen. Tuomaristo piti kilpailua jälleen erittäin korkeatasoisena.

”Voittajateokset ovat ensi näkemältä vaikuttavia”, toteaa kilpailun tuomariston puheenjohtaja, Taidemaalariliiton edustaja Paula Holopainen. ”Ville Laurinkosken Hermeneutiikkaa: Europa vie katsojan useisiin kulkusuuntiin, ja hänen piirustusjälkensä on vaihtelevaa ja maalaus herkkää. Tiina-Liisa Kaalamon Terrarotta-armeija -teos on erittäin taitavaa käsityötä ja katselijalleen vahva visuaalinen kokemus”, hän kiteyttää.

Kilpailun voittajista Ville Laurinkoski on vasta 20-vuotias sipoolainen taidemaalari, joka on opiskellut Helsingin kuvataidelukiossa ja Porvoon taidekoulussa. Kilpailumenestystä hän kommentoi: ”Näyttelyt vievät taiteilijan työtä eteenpäin. Tämän näyttelyn paikka toimii erityisesti, koska musiikki on osa työskentelyäni ja viitekehys, jossa töitäni voi lähestyä”.

27-vuotiaan kuvanveistäjä Tiina-Liisa Kaalamon töitä on nähty The Art of Basware -näyttelyssä myös kahtena edellisvuotena. 99 rottahahmosta koostuva voittajatyö kulkee seinäpinnalta lattialle. ”Zombie-rotat olen koonnut eläinkaupan tukusta hankittujen pakasterottien kalloista ja ilmakuivatuista hännistä sekä metallilangasta ja tekstiilistä”, Kaalamo kertoo ja luonnehtii kokonaisuutta henkiseksi omakuvaksi.

Basware lunastaa kummatkin voittajateokset 5 000 eurolla omaan, jo lähes sadan teoksen kokoelmaansa. Kokoelma kasvaa vuosittain myös muilla teoksilla. Musiikkitalon näyttelystä kuka tahansa voi hankkia lupaavien taiteilijoiden töitä kotiin tai työpaikalle ja tukea kotimaista taiteellista työtä.
The Art of Basware -kilpailun aikaisempiin voittajiin kuuluvat mm. Jyri Ala-Ruona ja Toni R. Toivonen.

Taiteilijan verkkosivut:
www.tiina-liisa.com

Lisätietoa The Art of Basware -kilpailusta:
www.basware.fi/art

#ArtOfBasware Twitterissä