Valtio tekee loikan maksuautomaatioon

Basware Banking -pilvipalvelu voitti Palkeet-hankintakilpailun

Tiedotusvälineille 12.6.2017

Johtava verkkolasku- ja hankinnasta maksuun -ratkaisujen toimittaja Basware on sopinut Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Palkeiden kanssa nelivuotisen sopimuksen, jolla Basware toimittaa Basware Banking -maksuautomaatioratkaisun pilvipalveluna. Valtion eri virastoja ja laitoksia palveleva Palkeet ennakoi hankinnalla tulevaisuuden tarpeitaan ja taloushallinnon muuttumista.

Basware Banking on maksuliikenteen automatisointiin tarkoitettu selainpohjainen monipankkipalvelu, jolla voi automatisoida tiliraportoinnin ja maksuaineistojen lähetykset organisaation tarpeiden mukaisesti. Palvelu tukee kotimaisten pankkien maksuliikennepalveluja. Pilvipalvelu on ajasta ja paikasta riippumaton, mikä vapauttaa taloushallinnon ammattilaiset työkoneensa äärestä.

”Palkeet halusi automatisoida maksatuksen entistä pidemmälle. Korkean automaatiotason lisäksi he vaativat kattavat lokitiedot maksuista, kontrollin maksuprosessiin sekä tiedotteet maksutapahtumista ja poikkeamista”, tuotejohtaja Brian Hopkins Baswarelta kertaa onnistuneen hankintakilpailun kriteereitä.

”Luotamme siihen, että Basware Bankingiin siirtyminen tehostaa toimintaamme. Lähtötilanteeseemme verrattuna näkyvin parannus on, että jatkossa kaikki käyttävät nyt vain yhtä järjestelmää samalla tavalla. Pilvipalvelun myötä vältämme myös palvelimien ja muun järjestelmien ylläpidon rasitteet. Tämä on tulevaisuuden ratkaisu, sillä taloushallinto tulee muuttumaan lähivuosina. Järjestelmätoimittaja huomioi päivitykset ja muutokset pankkiympäristössä ja lainsäädännössä, ja me saamme ne käyttöömme nopeasti”, perustelee prosessipäällikkö Pia Lehto Palkeista.

Palkeet-organisaatiossa työskentelee 680 henkilöä. Sen palvelujen piirissä on yhteensä noin 73 000 valtion työntekijää eri virastoissa ja laitoksissa, eduskuntaa ja Suomen Pankkia myöten. Valtionhallinnossa konkariosaajien eläköityminen vauhdittaa automaation hyödyntämistä.

"Valtionhallintoa halutaan tehostaa, ja moni pikkutarkka tehtävä onkin siirrettävissä koneen tehtäväksi. Automaatiolla pystyy välttämään virheet ja säästämään koulutetut taloushallintoammattilaiset rutiininomaisilta työvaiheilta, jossa heidän ammattitaitonsa ei pääse oikeuksiinsa", sanoo Baswaren Brian Hopkins.

Lauri Palokangas, Basware Oyj
+358 (0) 504864918
lauri.palokangas@basware.com

Basware on maailman johtava verkottuneiden hankinnasta maksuun- ja verkkolaskuratkaisujen sekä innovatiivisten rahoituspalvelujen tarjoaja. Autamme kaikenkokoisia organisaatioita tehostamaan talousohjaustaan. Baswaren kaupankäynti- ja rahoitusverkosto yhdistää yrityksiä yli 100 maassa eri puolilla maailmaa. Basware on maailman suurin avoin yritysverkosto, joka tarjoaa skaalautuvuutta liiketoiminnan kasvattamiseen sekä ratkaisut talousprosessien yksinkertaistamiseen ja virtaviivaistamiseen. Pienet ja suuret yritykset ympäri maailman saavuttavat merkittäviä kustannussäästöjä, entistä joustavammat maksuehdot, tehokkuutta ja tiiviimmät liiketoimintasuhteet toimittajiensa kanssa. Lue lisää: www.basware.fi.

Seuraa Baswarea Twitterissä @BaswareFinland ja osallistu keskusteluun LinkedInissä, Facebookissa ja blogissa ja pysy ajan tasalla tilaamalla tuoreimmat uutiset.