• Basware/

Virossa ja Tanskassa kuluttajat edelläkävijöitä paperilaskuista luopumisessa, Suomessa vielä tehtävää

– Taloushallinnon virtaviivaistaminen voi tuoda yrityksille jopa 60–80 prosentin kustannussäästöt

TIEDOTUSVÄLINEILLE 9.9.2015

Kuluttajien siirtyminen paperilaskuista verkkolaskuihin kasvoi vuonna 2014 peräti 53 prosenttia eurooppalaisia verkkolaskuoperaattoreita edustavan EESPA:n tilastoissa. Silti yritysten välinen laskutus kattaa yhä lähes kaksi kolmasosaa verkkolaskutuksesta. Kokonaisuudessaan EESPA:n jäsenten välittämien laskujen määrä kasvoi viime vuonna yhteensä 17 prosentilla.

Petrattavaa silti riittää. Tutkimusyhtiö Billentiksen arvion mukaan vuoden 2015 aikana yhä yli 90 prosenttia kaikista laskuista saavuttaa maksajan paperisessa muodossa. Tuottavuusloikan potentiaali on suuri, sillä siirtyminen verkkolaskutukseen ja automatisoituun laskujenhallintaan voi johtaa jopa 60–80 prosentin kustannussäästöihin.

Julkisen sektorin rooli verkkolaskutukseen siirtymisessä on merkittävä. Euroopassa edelläkävijöitä ovat Viro, Norja, Tanska ja Islanti.

"Lainsäädännön tulee tukea verkkolaskutuksen standardointia ja mahdollisimman helppoa käyttöönottoa, jotta taloushallinnon digitalisointi on kannattavaa. Eritoten EESPA ja DIGITALEUROPE-neuvosto ovat tehneet pitkäjännitteistä työtä yleisen ja Euroopan unionin päättäjien tietoisuuden lisäämisessä", EESPA:n puheenjohtaja ja Suomen edustajana DIGITALEUROPE-neuvostossa istuva Baswaren toimitusjohtaja Esa Tihilä sanoo.

Toukokuussa 2014 voimaantulleen EU:n direktiivin myötä jäsenvaltioiden julkisen sektorin tulee kyetä prosessoimaan maksuja sähköisessä muodossa. Käytännöissä on suuria eroja maiden välillä:

• Tanskassa verkkolaskutus on ollut pakollista julkisen sektorin toimittajille vuodesta 2005
  • Espanjassa, Portugalissa ja Itävallassa verkkolaskutus on pakollista valtion toimittajille
  • Isossa-Britanniassa verkkolaskutus tulee pakolliseksi valtion ja julkisen sektorin toimittajille vuonna 2016, ja Ranskassa vuoden 2017 alusta
  • Yhdysvalloissa päätettiin heinäkuussa valtion toimittajien siirtymisestä verkkolaskutukseen vuoden 2018 alusta lähtien.

"Latinalaisessa Amerikassa on kitketty veronkiertoa siirtymisellä verkkolaskutukseen hyvin menestyksekkäästi. Meksiko on tässä pisimmällä", Tihilä jatkaa.

Yrityksissä verkkolaskutuksen kasvu näkyy taloushallintoon liittyvien innovaatioiden etsimisenä. Siksi digitalisoituvan maksuliikenteen ratkaisuilla on merkittävä kansainvälinen kasvupotentiaali. Billentiksen tuore raportti vahvistaa, että käsityönä hallinnoitavat ja paperilla liikkuvat laskut sekä maksujen myöhästely ovat yrityksille yhä merkittäviä ongelmia.

"Taloushallinnon digitalisoiminen on nopea tapa tehostaa prosesseja ja saada aikaan enemmän tulosta viivan alle kaikilla toimialoilla. Yritykset etsivät luotettavia kumppaneita, jotka kykenevät kattamaan kaikki taloushallinnon prosessit ja virtaviivaistamaan ne jopa reaaliaikaisiksi", Tihilä sanoo.

Vaikka verkkolasku on erinomainen väline nostaa laskutuksen laatua, pelkkä sähköiseen muotoon siirtyminen ei kuitenkaan yksin riitä. Esimerkiksi yritysten välisissä transaktioissa puutteelliset laskutustiedot ovat merkittävä syy maksujen myöhästelyyn.

Lisätietoa EESPA:n raportista löytyy täältä.
Billentis-raportti on ladattavissa täältä.

Sirje Ahvenlampi-Hyvönen, viestintäjohtaja, Basware Oyj
Puh. 050 557 3822, sirje.ahvenlampi@basware.com

Basware on maailman johtava hankinnasta maksuun- ja verkkolaskuratkaisujen toimittaja. Baswaren avulla organisaatiot voivat tehostaa talousohjaustaan ja talous- ja hankintatoimintojaan sekä yksinkertaistaa ja sujuvoittaa niihin liittyviä prosesseja. Paremmalla talousohjauksella autamme asiakkaitamme menestymään ja tuottamaan lisäarvoa liiketoiminnalle. Basware Commerce Network on maailman suurin yritysten välinen verkosto, joka mahdollistaa vaivattoman yhteistyön ja kaupankäynnin miljoonalle ostajalle ja myyjälle yli sadassa eri maassa. Baswaren ratkaisujen avulla kaikenkokoiset organisaatiot nousevat uudelle tasolle kulukontrollissaan ja tehokkuudessaan, muodostaen tiiviitä kauppasuhteita muiden verkostoon kuuluvien organisaatioiden kanssa. Baswaren ratkaisut tuovat merkittäviä kustannussäästöjä sekä tehostavat kassavirtaa täysin uudenlaisella tavalla ostaa ja myydä. Lue lisää Baswaren tavasta tehostaa rahankiertoa sekä liiketoimintaa. www.basware.fi

www.twitter.com/BaswareFinland