Iskelmä Gaala 2017: Voittajien viikonloppu alkaa

Iskelmässä vietetään perjantaista sunnuntaihin 24.-26.2. Voittajien viikonloppua, jossa palataan viime viikolla järjestetyn Iskelmä Gaalan tunnelmiin. Kanavalla kuullaan koko viikonlopun ajan voittajien haastatteluita, palkintopuheita ja tietysti musiikkia.

Tänä vuonna Iskelmä Gaalan kirkkaimmaksi tähdeksi nousi hattutempun tehnyt Lauri Tähkä, jonka ”Morsian” -kappale palkittiin vuoden parhaana iskelmänä. Vuoden iskelmän lisäksi Tähkä kahmi myös vuoden albumi ja vuoden miesartisti -palkinnot. Hän on kerännyt vuosien aikana yhteensä kymmenen palkintoa Iskelmä Gaalassa ja on nyt gaalahistorian toiseksi menestynein artistiksi heti Juha Tapion jälkeen.

Iskelmä Gaalan palkinnot perustuvat tammikuussa Iskelmän nettisivuilla järjestettyyn vuosiäänestykseen, johon osallistui 28 000 ihmistä.

-Kiitoksia oikein paljon. Kiitos rakas Suomen kansa. Kiitos ne ihmiset, joiden kanssa olen tehnyt tätä biisiä: Aku Rannila, Saara Törmä, Milla Viljamaa, Matti Mikkola. Eteläpohjalaisena vähän yli nelikymppisenä miehenä on aika vaikea ottaa lahjoja vastaan. Ja kiitosta. Mutta tänään tuntuu siltä, että… ja tämä on erittäin harvinaista minun kohdallani, tuntuu siltä, että joinain päivinä olen ansainnut nämä. Kiitos siitä, totesi Lauri Tähkä gaalassa viimeisenä jaetun vuoden iskelmä -palkinnon jälkeen.

Pro Iskelmä -tunnustuspalkinto myönnettiin tänä vuonna levytuottaja Pekka Ruuskalle.

-Hän on kulkenut oman musiikillisen tiensä Suomen mutkaisilla teillä, noussut listojen kärkeen ja puhutellut kansaa nerokkaiden tarinoidensa kautta.  Tämän kultasormen kynästä on lähtenyt satoja lauluja, tuottajan roolissa genrerajat ovat kaatuneet. Hänellä on taito tehdä kananpojista rokkikukkoja, saada vanha tähtikin loistamaan.  Jo yli kymmenen vuoden ajan hän pyörittänyt omaa levy-yhtiötä ja musiikkikustantamoaan, perusteli valintaa Iskelmän toimituksesta koostuva raati.

Pro Iskelmä myönnetään henkilölle, yhteisölle tai muulle taholle, joka on omalla työllään merkittävästi edistänyt kotimaista iskelmä- ja kevyen musiikin kulttuuria 2000-luvulla.

Iskelmä Gaalan 2017 -palkinnot – liitteenä vuoden iskelmä top 30 -lista

Vuoden iskelmä: Lauri Tähkä/Morsian (san. Saara Törmä, Lauri Tähkä säv. Aku Rannila, Matti Mikkola, Milla Viljamaa, Lauri Tähkä)

Vuoden naisartisti: Suvi Teräsniska

Vuoden miesartisti: Lauri Tähkä

Vuoden tulokas: Ellinoora

Vuoden yhtye: Tuure Kilpeläinen & Kaihon Karavaani

Vuoden viihdyttäjä: Juha Tapio

Vuoden albumi: Lauri Tähkä – Vien sut täältä kotiin

Pro Iskelmä -palkinto Pekka Ruuska

Ari Ojala, ohjelmajohtaja, Iskelmä

ari.ojala@bauermedia.fi

0500-750272

Bauer Media Oy on Suomen suurin radiotalo, joka tavoittaa radio- ja onlinetuotteillaan noin kolme miljoonaa suomalaista viikoittain. Brändejämme ovat Radio Nova, Iskelmä, KISS, Radio City, Radio Pooki, Play Radio, SuomiRock ja Voice.fi. Bauer Media Oy panostaa laadukkaisiin radio- ja online-sisältöihin ja lupaa, että median ostaminen on helppoa, mukavaa ja tuloksellista.

Avainsanat: