Ehkäisymaailman mullistanut suomalaiskeksintö täyttää 15 vuotta ja kasvattaa suosiotaan jo yli sadassa maassa

Pitkäaikaiseen raskauden ehkäisyyn kehitetty kohdunsisäinen hormoniehkäisin eli -kierukka sai myyntiluvan Suomessa toukokuussa 1990. Jo ensimmäisenä vuonna yli 20 000 käyttäjää omaksui valmisteen. Tähän mennessä tuotteella on ollut noin 7 miljoonaa käyttäjää yli sadassa maassa.

Suomessa kehitetyn tuotteen ehkäisyteho perustuu sen paikallisesti kohtuun vapautuvaan levonorgestreeli-hormoniin. MIRENA®-ehkäisimellä on muitakin naisten hyvinvointia edistäviä ominaisuuksia: se on tehokas hoito runsaista kuukautisista kärsiville vähentäen vuodon määrää jo kolmen ensimmäisen käyttökuukauden aikana peräti 86 % ja vuoden käytön jälkeen 97 %. Hormonikierukka on siten hyvä ja kustannustehokas vaihtoehto kohdunpoistoille, joista valtaosa tehdään juuri runsaiden kuukautisten vuoksi. Vuoden 1996 jälkeen MIRENA®-ehkäisimen myynti on kasvanut Schering-konsernissa moninkertaiseksi, ja sen viime vuoden myynti oli 199 miljoonaa euroa. Samaan aikaan tuote on noussut konsernin kymmenen myydyimmän tuotteen listalla jo sijalle 6. Vuodesta 2001 lähtien MIRENA® on ollut Suomen lääketeollisuuden suurin yksittäinen vientituote. Tällä hetkellä sen suosio kasvaa erityisesti Yhdysvalloissa, Ranskassa ja Iso-Britanniassa. Myynnin kasvaessa myös tuotteen valmistuskapasiteettia on lisätty, ja suunnitteilla on kapasiteetin edelleen nostaminen. Kaikki Schering-konsernin myymät hormonikierukat valmistetaan Turussa. Tuotteella on Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu-tunnus. Osaaminen on ainutlaatuista, sillä kaikki tuotteen tuotantoon liittyvät koneet on yrityksessä itse kehitettyjä. Yksinomaan MIRENA®-valmistus työllistää nykyään noin 100 henkilöä. Suomessa työskentelevien scheringläisten kokonaismäärä on lähes 800. Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: Anna-Mari Salokorpi, puh. 02 333 2449, sähköpostitse: anna-mari.salokorpi@schering.fi Tiina Hailla, puh. 09 708 8339, sähköpostitse: tiina.hailla@schrering.fi