Kansainvälinen lasten piirustuskilpailu ratkennut - Ilmastonmuutos: mitä voimme tehdä ilmastonmuutoksen hidastamiseksi

Voittaja Kiinasta: "Yhteistyö muiden kanssa maapallon pelastamiseksi"; Kilpailuun osallistui 15 400 piirustusta sadasta maasta

Leverkusen, 9.6.2008
Maapallo menestyy ja kukoistaa, mutta se on loukussa kaltereiden takana. Useat käsivarret repivät kaltereita pois. Nämä käsivarret osoittavat, kuinka maapallo voidaan pelastaa käyttämällä esimerkiksi aurinko- ja tuulivoimaa, istuttamalla puita, kierrättämällä jätteitä ja käyttämällä julkisia kulkuvälineitä. Tällä kuvalla kiinalainen 14-vuotias Gloria Ip Tung voitti tämänvuotisen kansainvälisen lasten piirustuskilpailun, jonka Bayer ja YK:n ympäristöohjelma UNEP ovat yhteistyönä järjestäneet jo useina vuosina. Kilpailun teema liittyi tämänvuotiseen maailman ympäristöpäivään, ”Ilmastonmuutos: mitä me voimme tehdä sen hidastamiseksi”. Voittajat palkittiin maailman ympäristöpäivän pääjuhlassa viime viikolla Wellingtonissa Uudessa Seelannissa.

Kilpailu järjestettiin nyt 17. kerran, ja yli 15 400 lasta lähes sadasta maasta lähetti siihen piirustuksensa. Osallistujia oli nyt ennätysmäärä. Piirustuksilla on yhteinen viesti, jonka lapset haluavat välittää aikuisille: pitäkää huolta maapallostamme - se on ainoa, joka meillä on!

”Ilmaston lämpenemisestä uutisoidaan usein, mikä osoittaa, että ongelmasta on tulossa vakava”, Gloria sanoo. ”Äskettäin uutisissa sanottiin, ettei tulevaisuudessa ole talvia. Se säikäytti minut todella. Mielestäni vastuuni on työskennellä toisten kanssa maapallon pelastamiseksi. Osallistuin lasten piirustuskilpailuun ilmaistakseni omia ajatuksiani siitä, miten maapallo voidaan pelastaa.”

”Viime vuosina piirustuskilpailuumme on tullut vaikuttava määrä töitä. Se osoittaa, että lapset kaikkialla maailmassa ovat aidosti kiinnostuneita ilmaston muutoksesta,” sanoo Bayer-konsernin viestintäjohtaja Michael Schade. ”Useimmat lapset eivät kuitenkaan ilmaise piirustuksissaan ainoastaan huoltaan maapallon tilasta, vaan myös toiveitaan. Heidän silmissään ilmastonmuutokseen on jo olemassa ratkaisut ― meidän pitää vain käyttää niitä!”

Palkintojenjakoseremoniassa Bayerin, YK:n ympäristöohjelma UNEPin ja Uuden Seelannin hallituksen edustajat luovuttivat palkinnot kansainvälisen kilpailun voittajalle ja kuudelle alueellisen kilpailun voittajalle. Voittajat valittiin Pohjois-Amerikan, Latinalaisen Amerikan ja Karibian, Afrikan, Euroopan, Länsi-Aasian ja Aasian-Tyynenmeren alueilta. Bayer kutsui kaikki voittajat huoltajan kanssa Uuteen Seelantiin osallistumaan palkinnonjakoseremoniaan. Joillekin heistä kyseessä oli ensimmäinen ulkomaanmatka.

Euroopan alueen kilpailun voitti kreikkalainen 13-vuotias Evdokia Vallis. Hän piirsi hymyilevän maapallon, joka pyöräilee kohti tuulimyllyjä. Yläpuolella hymyilee aurinko. ”Olen hyvin kiinnostunut luonnon suojelusta, mutta haluan myös välittää optimismia, joka näkyy piirustuksessani: maapallolla on ehdottomasti hymy kasvoillaan”, hän kommentoi.

Parhaimmat piirustukset olivat nähtävillä maailman ympäristöpäivänä Wellingtonissa. Sen jälkeen ne ovat esillä kansainvälisissä näyttelyissä, mukaan lukien YK:n päämajassa New Yorkissa. Bayer laittaa työt esille myös muun muassa Saksan tuotantolaitoksissaan.

Piirustuskilpailu on järjestetty vuosittain vuodesta 1990 lähtien, ja siihen on osallistunut yli 190 000 lasta. Vuodesta 2004 lähtien se on ollut osa Bayerin ja UNEPin järjestämää nuorten ympäristöohjelmaa, jota toteutetaan monin tavoin eri puolilla maailmaa.

Toimituksille:
Voittaneet piirustukset löytyvät osoitteesta www.press.bayer.com
Lisätietoa Bayerin ja UNEPin yhteistyöstä löytyy osoitteesta www.unep.bayer.com
Lisätietoja:
Dirk Frenzel. puh. +49 (0)214 30 29908, sähköposti: dirk.frenzel.df@bayer-ag.de
Yhteyshenkilö Suomessa: Anna-Mari Salokorpi, viestintäpäällikkö, Bayer Schering Pharma Oy, puh. 020 785 2449, sähköposti: anna-mari.salokorpi@bayer.fi