Maailman ehkäisypäivä: STOP AND THINK – valitse vanhemmuus hetkenä, jona se sinulle parhaiten sopii

Suunnittelematon raskaus nuorella iällä voi johtaa aborttiin ja estää nuoren tulevaisuuden suunnitelmien ja haaveiden toteutumisen. Tästä voi seurata sekä fyysisiä että psyykkisiä ongelmia. Miksi niin moni nainen joutuu kohtamaan epävarman tulevaisuuden tietämättömyyden tai tiedon sisäistämisen vuoksi? Miksi yli neljännes 15-25 –vuotiaista naisista ei käytä ehkäisyä ensimmäisellä kerralla? Tällä hetkellä yksi kymmenestä raskaudesta alkaa äidille, joka on itsekin vielä lapsi.

Maailman ensimmäinen ehkäisypäivä World Contraception Day järjestetään keskiviikkona 26.9.2007. Päivän tavoitteena on paitsi antaa tietoa ehkäisystä ja vanhemmuudesta, myös kannustaa nuoria parempaan tiedon omaksumiseen. Päivän viesti kaikkialla maailmassa painottaa vanhemmuuden valitsemista oikealla hetkellä ’Live Your Life Before You Start Another’.

Teemapäivän tukijoina Suomessa ovat Väestöliitto, Suomen Gynekologiyhdistys ry. (SGY) sekä Suomen Yksityisgynekologien yhdistys (Gynaecology Practici ry.). Päivän tiedotuksesta ja järjestelyistä Suomessa vastaa Bayer Schering Pharma. Euroopassa tukijoina toimivat European Society of Contraception ja Marie Stopes International.

Maailman ehkäisypäivään liittyy monia aktiviteetteja. Nuorille jaetaan suurimmissa suomalaisissa kaupungeissa päivän teemaan liittyvää kirjallista tietoa ja kansainväliset, osittain suomen kielelle käännetyt nettisivut www.your-life.com avautuvat 26.9.2007.

Tietääkö nuori, että
• Noin 85 sadasta seksuaalisesti aktiivisesta, ehkäisyä käyttämättömästä naisesta tulee raskaaksi vuoden sisällä.
• Maailmanlaajuisesti yli neljännes raskaaksi tulevista naisista joko turvautuu aborttiin tai raskaus on ei-toivottu.
• Ehkäisyllä voidaan selvästi vähentää raskaaksi tulemisen mahdollisuutta.

Ehkäisykeinoja on useita, joilla kaikilla on sekä etuja että haittoja.

Hormonaalinen ehkäisy on ei-toivotulta raskaudelta suojautumisen kannalta luotettavin ja helpoin tapa, mutta se ei kuitenkaan suojaa sukupuolitaudeilta. Hormonaalisen ehkäisyn käytössä saattaa joillakin naisilla esiintyä myös sivuvaikutuksia.

Estemenetelmän, esim. kondomin avulla pyritään estämään sperman pääsy kohtuun. Kondomin etuna on, että se suojaa sukupuolitaudeilta eikä sen käyttöön liity sivuvaikutuksia. Haittana on, että kondomin käyttö vaatii harjoittelua ja hormonaaliseen ehkäisyyn verrattuna menetelmä on epäluotettavampi.

Kierukka ei ole nuoren ensisijainen vaihtoehto.

Keskeytetyssä yhdynnässä pyritään siihen, että siittiöitä ei pääse naisen kohtuun. Menetelmä vaatii erityistä valppautta mieheltä eikä usein onnistu, koska siittiöitä voi päästä kohtuun ennen miehen ejakulaatiota. Menetelmä vähentää seksuaalista nautintoa.

Luonnollisilla menetelmillä pyritään tarkasti seuraamaan naisen hormonaalista kiertoa ja välttämään seksuaalikontaktia hedelmällisenä aikana. Tämä menetelmä vaatii erityisen suurta motivaatiota ja tarkkaavaisuutta. Toisaalta, menetelmän avulla ei ole mahdollista ottaa huomioon naisen hormonaalisessa kierrossa esiintyviä vaihteluja.

Sterilisaatio on vaihtoehto niille ihmisille, jotka eivät halua lapsia nyt eikä tulevaisuudessa.

Miten toimia kun halutaan ehkäisyä?

Suomessa ehkäisyä haluavan tulee kääntyä terveyskeskuslääkärin, erikoislääkärin, perhesuunnitteluklinikan tai apteekin puoleen. Hormonaalisen ehkäisymenetelmän käyttö edellyttää, että lääkäri tai joskus hoitaja selvittää menetelmän sopivuuden ja – jos käyttöön päädytään – määrää seurannan. Kierukan voi asettaa ainoastaan koulutettu terveyden-huollon ammattilainen. Luonnollisia ehkäisymenetelmiä käyttävät tarvitsevat myös ammattilaisen neuvontaa.

Lisätietoja Maailman ehkäisypäivästä:
Johtaja Jouko Kankaala, Gynekologiset valmisteet, Bayer Oy, 0400 829 786 tai jouko.kankaala@bayer.fi
Tuotepäällikkö Katja Korsman, Gynekologiset valmisteet, Bayer Oy, 040 502 1554 tai katja.korsman@bayer.fi

Lisätietoja ja/tai haastattelupyynnöt:
Viestintäpäällikkö Tiina Hailla, 040 771 7264 tai tiina.hailla@bayer.fi