Jos saat tämän kirjeen kuvaa elämän sattumanvaraisuutta

Sarah Blaken toisen maailmansodan aikaan sijoittuva romaani Jos saat tämän kirjeen pohtii elämän sattumanvaraisuutta, toivoa ja totuutta. Aiheena on myös moraalinen ongelma: onko viesti aina toimitettava perille? Teos on kirjailijan ensimmäinen suomennettu romaani.

Jos saat tämän kirjeen on kuvaus toisesta maailmansodasta kolmen amerikkalaisnaisen silmin. Toimittaja Frankie Bard lähtee turvallisesta kotikaupungistaan keskelle Lontoon pommituksia, raportoimaan Euroopan oloista amerikkalaisille. Samaan aikaan kotona Yhdysvalloissa postimestari Iris James kuuntelee Frankien sotakertomuksia radiosta.

Myös Emma Fitch kuuntelee radiota. Hänen lääkäri-miehensä Will on lähtenyt avuksi rintamalle. Ennen lähtöään Will sujautti Irikselle kirjeen, joka tämän tulisi antaa Emmalle. Myös Frankie tutustuu Williin Lontoossa ja lupautuu tarvittaessa välittämään viimeisen kirjeen kotona odottavalle vaimolle.

Jos saat tämän kirjeen kertoo toisen maailmansodan aikaisesta Britanniasta ja Yhdysvalloista, sen asukkaista ja heidän arjestaan, mutta se on myös kuvaus elämän sattumanvaraisuudesta. Kaikki mitä on nyt, saattaa seuraavassa hetkessä olla toisin. Tarinan läpi kantaa rakkaus, suuren pelonkin voittava toivo, sekä kysymys ”Onko parempi tietää totuus kuin elää toivossa?”

Amerikkalainen Sarah Blake asuu perheensä kanssa Washingtonissa. Hän on koulutukseltaan englanninkielen opettaja. Blake on julkaissut aikaisemmin romaanin Grange House (2000), runoteoksen Full Turn sekä taidekirjan Runaway Girls. Jos saat tämän kirjeen on kirjailijan toinen romaani ja ensimmäinen suomennettu teos. Kirjan käännösoikeudet on myyty 17 maahan ja sitä on myyty lähes 700 000 kappaletta.

Englanninkielinen alkuteos: The Postmistress
Suomennos: Raija Rintamäki
Sidottu / 376 sivua
ISBN 978-952-5637-83-0
Julkaisupäivä: 12.2.2013

”Jos saat tämän kirjeen muistuttaa sota-aikaa kuvaavia romaaneja, kuten Ian McEwanin Sovitus ja Sebastian Faulksin Mustarastas laulaa. Se selittänee teoksen erityisen viehätyksen.”
The Independent, Irlanti