Kaunis sydän on Cecilia Samartinin kolmas koskettava romaani

Cecilia Samartinin romaani Kaunis sydän kertoo elsalvadorilaisen Anan tarinan. Samartinin kolmas suomennettu romaani on koskettava rakkaustarina, joka luo uskoa hyvyyden eheyttävään voimaan.

Ana valvoo miehensä kuolinvuoteella ja palaa muistoissaan menneeseen, karuihin vuosiin kotimaassaan El Salvadorissa ja aikaan uudessa kodissaan Yhdysvalloissa. Hän jätti nuorena taakseen sekasortoisen kotinsa ja matkusti Yhdysvaltoihin toiveenaan tulla nunnaksi. Kohtalo vei Anan kuitenkin luostarista kalifornialaisen perheen lastenhoitajaksi. Trellisin perheen luota Ana löytää pian uuden kodin. Elämä kartanossa on ulkoisesti loisteliasta, mutta kulissien takana on kipua ja pahoinvointia. Anan lahja perheelle on ilo ja rakkaus, jota hän läheisilleen antaa.

Kaunis sydän kertoo lukijalle Anan koskettavan tarinan. Se on rakkaustarina, mutta myös kuvaus hyvyydestä ja elämänilosta, joka puhtaudellaan eheyttää rikkonaisen ja ongelmissaan kipuilevan perheen.

Kuubalaissyntyinen Cecilia Samartin (s. 1961) pakeni lapsena perheensä kanssa Kuubasta Yhdysvaltoihin. Hän asuu Los Angelesissa aviomiehensä ja lemmikkiensä kanssa. Samartin työskentelee kirjoittamisen ohessa psykoterapeuttina ja osallistuu vapaaehtoistyöhön latinosiirtolaisten keskuudessa. Latinosiirtolaisilla ja heidän kohtaloillaan on merkittävä osa myös Samartinin tuotannossa. Aikaisemmin Samartinilta on julkaistu Suomessa romaanit Señor Peregrino (Bazar 2010) ja Nora & Alicia (Bazar 2011).

Englanninkielinen alkuteos: Vigil
Suomennos: Tiina Sjelvgren
Sidottu /  364 s. / ovh 33 euroa
ISBN 978-952-5637-69-4

”Samartin on parhaimmillaan kuvaillessaan Anan
ankaraa lapsuutta sodan repimässä El Salvadorissa.”
Publishers Weekly

LIITTEET: Kaunis sydän_etukansi, Biografia_Cecilia Samartin, Cecilia Samartin © Jon Edwards