Laurent Gaudén Eldorado kertoo paremman elämän etsijöistä

Afrikasta katsottuna Eurooppa näyttäytyy monelle paikkana, jossa ”ruoho on vehreää ja puut raskaina hedelmistä… Kaikki on yhtä auvoa. Ja elämä soljuu ja hyväilee”. Eldorado on tarina niistä, jotka tavoittelevat onnea ja toivovat uutta mahdollisuutta.

Sudanilaiset veljekset, Jamal ja Sulayman, suunnittelevat matkaavansa Eurooppaan. Luopuminen kotimaasta ja rakkaista ihmisistä ei ole helppoa. Mutta ajatus tulevien sukupolvien paremmasta elämästä antaa voimaa yrittää. Matka on vaikea ja uuden elämän hinta alkaa näyttää kalliilta, mutta kun on kotinsa lopulta jättänyt, ei takaisin voi enää palata.

Samaan aikaan Italian rannikkovesillä partioiva kapteeni Salvatore Piracci potee kasvavaa uupumusta. Fregatti, jonka kannella hän on jo vuosikymmeniä puolustanut maansa rannikkoa laittomasti maahan yrittäviltä, alkaa hänen silmissään muistuttaa vanhaa koiraa. Piracci päättää jättää laivansa ja matkustaa kohti uutta.

Afrikasta Eurooppaan suuntaavaa laitonta maahanmuuttoa ja ihmiskohtaloita käsittelevä Eldorado piirtää esiin aiheen kaksi puolta. Se kuvaa sekä maahanmuuttajan toivoa paremmasta elämästä että rannikkoa vartioivan kapteenin moraalista tuskaa. Eldorado herättää lukijan pohtimaan siirtolaisuuteen ja oikeudenmukaisuuteen liittyviä moraalisia kysymyksiä ja lopulta sitä, mistä onnellisuus todella löytyykään.

Laurent Gaudé (s. 1972) on ranskalainen kirjailija ja näytelmäkirjailija. Hän asuu edelleen synnyinkaupungissaan Pariisissa italialaisen puolisonsa kanssa. Gaudé on kertonut ihailevansa kirjailijana erityisesti Gabriel García Márquezia. Gaudé on palkittu arvostetulla Goncourt-palkinnolla vuonna 2004 teoksesta Montepuccion aurinko. Teos on julkaistu aiemmin nimellä Kirottu suku (Le Soleil des Scorta). Hurrikaani (Ouragan) julkaistiin suomeksi syksyllä 2012.

Ranskankielinen alkuteos: Eldorado
Suomennos: Lotta Toivanen
Sidottu  / 252 sivua
KL: 84.2

”Joskus sitä miettii, onko romaanin lukeminen kovin hyödyllistä ajankäyttöä. Sitten sitä lukee jotain sellaista kuin Laurent Gaudén Eldoradon, ja kaikki epäilykset pyyhkiytyvät pois.”
Le Parisien

Lisätiedot, haastattelupyynnöt ja arvostelukappaleet

Bazar Kustannus Oy, tiedotuspäällikkö Vilja Perttola, puh. 040 755 3319, s-posti vilja@bazarkustannus.fi

LIITTEET: Laurent Gaudé (c) Basso Cannarsa, etukansi_Eldorado

Pikafaktat

Laurent Gaudén teos Montepuccion aurinko (julkaistu myös nimellä Kirottu suku) voitti Ranskan tärkeimmän kirjallisuuspalkinnon Goncourtin vuonna 2004.