Valentina perustuu Guido Crepaxin eroottiseen klassikkoon

Evie Blaken romaani perustuu italialaisen Guido Crepaxin samannimiseen eroottiseen sarjakuvaan vuodelta 1968. Valentina on romaanitrilogian ensimmäinen osa, ja se syventyy ihmisen intohimojen pimeään puoleen.

Vuonna 2012 milanolainen valokuvaaja Valentina Rosselli on asunut jo jonkin aikaa yhdessä rakastettunsa Theo Steenin kanssa. Läheisyys ahdistaa naista, ja hän varoo kutsumasta yhdessä elämistä seurusteluksi. Valetina saa työtehtäväkseen kuvata pariskuntia, jotka etsivät rajojaan intohimon pimeältä puolelta. Työ vie Valentinan maailmaan, jossa nautinto on sidottu tuskaan.

Lähes sata vuotta aikaisemmin, Venetsiassa vuonna 1929, eräs seurapiirinainen elää kaksoiselämää. Varakkaan rouvan kahlitulle avioelämälle kehittyy rinnakkaiselämä, jossa hän saa elää fantasiaansa Belle-nimisenä kurtisaanina.

Italialaisen Guido Crepaxin samannimiseen sarjakuvaan perustuva Valentina-hahmo palaa romaanin myötä kirjallisuuteen. Guido Crepax (1933–2003) oli milanolainen sarjakuvan tekijä, arkkitehti ja graafikko. Ensimmäisen kerran Valentina ilmaantui Crepaxin töihin vuonna 1965. Suosittu hahmo nousi kuitenkin pian oman kirjasarjansa päähenkilöksi. Valentinan esikuvana Crepaxilla oli mykän elokuvan tähti Louise Brooks.

Evie Blake on syntynyt Iso-Britanniassa ja muuttanut sieltä Irlantiin vuonna 1991. Nykyisin hän asuu Norjassa. Blake on aina pitänyt seksikohtausten kirjoittamisesta, ja kielen aistillisuus on hänelle tärkeää. Häntä kiehtoo haaste, kuinka kuljettaa tarinaa rivon ja kesyn hiuksenhienolla rajalla. Ennen Valentinaa Blake kirjoitti omalla nimellään Noelle Harrison useita näytelmiä ja eroottisia tarinoita.

Englanninkielinen alkuteos: Valentina
Suomennos: Oiva Tenho
Sidottu  / 420 sivua
KL: 84.2
Julkaisupäivä: 24.10.2013
Kirja julkaistaan myös e-kirjana.

Lisätiedot, arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt

Bazar Kustannus Oy, viestintäpäällikkö Vilja Perttola, puh. 040 755 3319, s-posti vilja@bazarkustannus.fi

LIITTEET: Evie Blake © Poli Moutevelidis, Valentina_etukansi