• Berner Oy/

Ainu MAM Perfect -huvitutti mullistaa tuttimaailman. Ohut ja pehmeä tutti vähentää hampaisiin kohdistuvaa painetta

Ainu MAM Perfect on täysin uudenlainen huvitutti. Pikkuväen valloittava tuttisensaatio on lääketieteen, designin ja teknologian huipentuma. Dento-Flex®-imuosan kaula on tavallista tuttia 60 % ohuempi ja 3 kertaa pehmeämpi. Näin Ainu MAM Perfect vähentää hampaisiin kohdistuvaa painetta ja tätä kautta riskiä hampaiden virheasentoihin, kliinisesti todistetuin tuloksin. Silkinpehmeä Silk Teat® -imuosa on patentoitu ja tutin kilpiosa on BPA-vapaa.

Imemisrefleksi on vauvoille luonnollista ja heidän kehitykselleen erittäin tärkeää. Edut riippuvat kuitenkin siitä, mitä vauvat imeskelevät. Huvitutti on parempi vaihtoehto kuin peukalo, lelu tai muu esine. Huvitutista on helpompi vierottaa ja sen on todettu vähentävän kätkytkuoleman riskiä (lisää tietoa mambaby.com-sivuilla).

Tuteissa on eroja

Muiden valmistajien tutit kohdistavat liikaa painetta vauvan suuhun:

• tutin imuosan paksu kaula pitää suun liian avoimena ja hammasvallien välin liian suurena,
  • vauvan hampaiden muoto ja asento voi häiriintyä,
  • tämä voi myöhemmin vaikuttaa myös pysyviin hampaisiin,
  • joustamaton, jäykkä materiaali painaa ikeniä ja kieltä,
  • mikä vaikuttaa haitallisesti kehittyviin hampaisiin juuri herkimmässä vaiheessa.

“Näiden alueiden kehitys liittyy toisiinsa monimutkaisella tavalla”, kertoo saksalaisen Jenan yliopistoklinikan hammaslääkäri Yvonne Wagner. Wagner on yksi monista riippumattomista lääketieteellisistä asiantuntijoista, joiden erikoisosaamista ja kriittisiä kommentteja on hyödynnetty Ainu MAM Perfect -huvitutin kehittämisessä. “Pohja terveille hampaille luodaan vauva-aikana”, Wagner toteaa. Ulkoiset tekijät – kuten liian paksun tutin aiheuttama paine – vaikuttavat siihen negatiivisesti.

Ainu MAM Perfect on Dento-Flex® -imuosan ansiosta ohuempi ja pehmeämpi kuin mikään muu testattu huvitutti

Kaikissa Ainu MAM -hutituteissa on otettu huomioon tieteellisesti todistettu yhteys huvitutin käytön ja hampaiden ja purennan kehityksen välillä. Ainu MAM Perfect -tutti ottaa tässä osaamisessa jälleen edelläkävijän aseman.

• Vain 2,28 mm ohut tutin kaulaosa on markkinoiden ohuin (Austrian Research Institute OFI tutkinut vertailemalla 27 huvituttia eri maista)
  • Kärki on pehmeämpi ja mukautuvampi kuin missään muussa huvitutissa (13 mallia testattu)

Näin Ainu MAM Perfect tukee suun ja hampaiden tervettä kehitystä.

Kliinisesti todistettu: miksi ohut tutin kaula on tärkeä

Kun vauva imee sormeaan tai paksua huvituttia, voi se vaikuttaa hampaisiin ja purentaan. OFI:n (Austrian Research Institute) suorittamassa testissä toiseksi paras tuote oli jopa kaksi kertaa paksumpi kuin Ainu MAM Perfect. Tuotteiden, joita kuvattiin erityisen ”hammasystävällisiksi”, poikkileikkaus saattoi olla kolminkertainen.

Itävallan Loebenin aluesairaalan lastentautien osastolla tehty tutkimus osoittaa, että tavanomaista huvituttia käytettäessä ylä- ja alaleuan väli on kaksi kertaa suurempi kuin Ainu MAM Perfect -tuttia käytettäessä. “Näimme ultraäänitutkimuksella, että uutta tuttia käytettäessä hammasvallit olivat huomattavasti lähempänä toisiaan sen pehmeän materiaalin ja ohuen kaulan ansiosta”, kuvailee lääketieteen professori Reinhold Kerbl.

Hammaslääketieteessä tutkittua: miksi pehmeä tutin kaula on tärkeä

Jos huvitutti vie liikaa tilaa suussa tai vauva joutuu käyttämään ylen määrin voimaa liikuttaakseen imuosaa kielellään, haittaa se hampaiden ja purennan kehittymistä. Itävallan Wienin yliopistollinen hammasklinikka testasi 13 yleistä huvituttimallia mitatakseen kuinka pehmeä ja mukautuva niiden imuosa on. Tutkimuksen johtaja, lääketieteen prosessori Hans-Peter Bantleon summaa: “Jopa tutit joiden kerrottiin olevan erityisen ‘hammasystävällisiä’ vaativat huomattavasti enemmän ponnistelua kuin Ainu MAM Perfect.” Lyhyesti: Ainu MAM Perfect -huvitutin kaula on 3 kertaa pehmeämpi* kuin muiden valmistajien standardituttien ja sen vuoksi se mukautuu suuhun ilman haitallista ponnistelua.

Tutti tarkistukseen: lääketieteellisen asiantuntijan ohjeet

Hammaslääketieteen tohtori Bärbel Reistenhofer Itävallan Wienistä kertoo millainen hyvän tutin tulisi olla ominaisuuksiltaan:

• Ohut imuosan kaula, jotta hampaat ovat parhaassa mahdollisessa kontaktissa. Tällöin purenta ja hampaiden kehitys häiriintyvät mahdollisimman vähän.
  • Pehmeä, joustava imuosa, joka mukautuu vauvan suuhun ja hampaisiin ilman kohtuutonta vastustusta.
  • Symmetrinen imuosa, niin että huvituttia ei voida laittaa suuhun väärin päin.
  • Kilven tulee olla hyvin muotoiltu ja varustettu isoilla ilmarei’illä, jotta se on mukavan tuntuinen suun ympärillä.
  • Materiaali huolellisesti testattua ja BPA-vapaata.
  • Asiantuntijan ominauudessa Reistenhofer suosittelee uutta Ainu MAM Perfect -tuttia päivittäisessä työssään.

Ainu MAM Perfect -testien tieteellinen loppupäätelmä

Lääketieteen tohtori Peter P. W. Weiss, International Children’s Medical Research Society (ICMRS; Iso-Britannia) -yhdistyksen varatutkimusjohtaja, tarkisti ja arvioi Ainu MAM Perfect -tutista tehdyt kliiniset tutkimukset ja testit (tarkempaa tietoa tutkimuksista mambaby.com-sivuilta). Hänen mielipiteensä: “Äärimmäisen ohuen ja pehmeän imuosan kaulan ansiosta Ainu MAM Perfect -tutti todennäköisesti auttaa vähentämän purentavikojen riskiä.”

Teknologiaa ja designia

Ainu MAM -tuotteet kehitetään ainutlaatuisen yhteistyön tuloksena. Siihen osallistuu tunnettuja tutkijoita, lääketieteellisiä asiantuntijoita, kätilöitä ja kehityspedagogeja yhdessä muotoilijoiden ja teknisten asiantuntijoiden kanssa. Tyyli ja toiminnallisuus kulkevatkin tuotteissa käsi kädessä. Uutuustutti voitti vuonna 2011 arvostetun innovatiivisille tuotteille suunnatun Red Dot -palkinnon muotoilustaan.

Tuttien kunto tulee tarkistaa päivittäin ja vaihtaa uuteen 6–8 viikon välein, käyttötiheydestä riippuen.

*Keskimäärin: 53–78 % ohuempi / 1,50–5,33 kertaa pehmeämpi kuin tavanomaiset silikonitutit

Tuote

Ainu MAM Perfect -huvitutti, hinta noin 7,00 euroa

Jälleenmyynti

Tavaratalot, marketit ja lastentarvikeliikkeet

Tuoteryhmäpäällikkö Christa Eklund, puh. 0207 91 4259, christa.eklund@berner.fi
Brändijohtaja Tia Yrjölä, puh. 0207 91 4375, tia.yrjola@berner.fi

www.ainu.fi

Tiedotteet, kuvat, näytteet ja haastattelupyynnöt

Viestintäpäällikkö Anna Virrantaus, puh. 0207 91 4669, anna.virrantaus@berner.fi

Ainu-neuvonta puh. 0207 91 4313, maanantaista torstaihin kello 10.00–13.00

Berner Oy on vuonna 1883 perustettu suomalainen perheyritys. Pääkonttorimme, tuotekehityksemme ja tuotantomme sijaitsevat Suomessa. Berner on myynnin ja markkinoinnin erikoisosaaja, joka toimii usealla eri alalla. Bernerin Päivittäistavaraosasto markkinoi ja myy tunnettuja kansainvälisiä merkkejä sekä kotimaisia, oman tuotekehityksen valmisteita. Tuotemerkkejämme ovat muun muassa adidas, Ainu, BabyBjörn, Herbina, LV, Oxygenol, Scholl ja XZ.