Rajamäen Väkiviinaetikkaa jo 125 vuotta – Tuotteet uuteen, kätevään pulloon

Rajamäen Väkiviinaetikkaa on valmistettu Suomessa jo 125 vuoden ajan. Tänä päivänä Rajamäen tuotevalikoimaan kuuluvat väkiviinaetikan lisäksi viinietikat, vaalea balsamietikka ja balsamikastikkeet. Juhlavuoden yhteydessä Rajamäen väkiviinaetikat, viinietikat ja balsamietikka saavat uuden, kätevän PET-pullon.

Rajamäen tuotteiden pakkausten materiaali ja muotoilu uudistuvat. Väkiviinaetikat, viinietikat ja vaalea balsamietikka pakataan jatkossa Suomessa valmistettuun 0,4 litran PET-pulloon. Kaikista etiketeistä löytyy Rajamäen tuttu R-logo. Helposti kierrätettävien PET-pullojen valmistus kuluttaa vähemmän energiaa kuin lasipullojen, ja myös kuljetusten aiheuttamat ilmastovaikutukset ovat lasipulloa pienemmät.

– Uuden pullon muotoilussa on haettu käytännöllisyyttä: Uusi pullo sopii hyvin käteen ja on näin kätevämpi käyttää. Väkiviinaetikat siirtyivät lasipullosta kevyeen PET-pulloon jo aiemmin, ja kuluttajat ottivat uudistuksen erittäin hyvin vastaan. Nyt on myös viinietikoiden vuoro, kertoo brand manager Suvi Jukko.

125 vuotta suomalaista etikanvalmistusta

Rajamäen historia ulottuu 1880-luvulle. Suomessa oli pulaa hiivasta, ja kemisti Wilhelm Juslin etsi uudelle hiivatehtaalle paikkaa, jossa olisi saatavilla riittävästi raikasta vettä. Sopiva paikka löytyi: Juslin osti nurmijärveläisen Frans Fredrikinpoika Rajamäen talon, jonka pihalla pulppusi kivikautinen lähde. Hiivan valmistuksessa syntyi sivutuotteena litroittain viinaa, mutta vuonna 1892 viinan myynti juomaksi kiellettiin. Juslin keksi jalostaa viinasta väkiviinaetikkaa, ja Rajamäen tarina alkoi. Vuosien kuluessa tehtaan ympärille alkoi kehittyä Rajamäen taajama.

Kaupungistuvassa Suomessa maatalojen maakellarit alkoivat vaihtua kaupunkikotien jääkaappeihin. Kehittyvä valmisruokateollisuus tarvitsi paljon etikkaa. 1970-luvun lopussa uudet maut alkoivat rantautua Suomeen, ja Rajamäen tuotevalikoima laajeni muun muassa Punaviinietikalla. Balsamietikat ja -kastikkeet tulivat valikoimiin 2000-luvulla. Tänä päivänä 125-vuotiaan Rajamäen valikoimaan kuuluvat väkiviinaetikat, viinietikat, vaalea balsamietikka ja balsamikastikkeet, ja tuotteita käytetään maustamiseen, marinointiin ja säilöntään.

Vuonna 2014 Rajamäen Väkiviinaetikan valmistus siirtyi Rajamäen taajamasta uuteen etikkatehtaaseen Heinävedelle.

Lisätiedot ja tuotenäytteet

Berner Oy, Kuluttajatuotteet-osasto

Maria Rämö, viestintä, puh. 020 791 4527, maria.ramo@berner.fi
Suvi Jukko, brand manager, puh. 020 791 4309, suvi.jukko@berner.fi

Tuotekuvat: http://www.bernerbrandbank.fi/l/VRJ_7Ksw9bGx

Kaikki tiedotteemme löytyvät osoitteesta www.berner.fi/uutishuone

Rajamäen Väkiviinaetikkaa on valmistettu Suomessa jo vuodesta 1892 lähtien. 125 vuotta suomalaisissa kodeissa käytetty Rajamäen on kasvanut monilukuiseksi tuoteperheeksi, jonka tuotteita käytetään maustamiseen, marinointiin ja säilöntään. Rajamäen väkiviinaetikat, viinietikat, balsamietikat ja balsamikastikkeet syntyvät luonnollisella käymismenetelmällä laadukkaista raaka-aineista. Rajamäen Väkiviinaetikka valmistetaan Heinävedellä Itä-Suomessa. www.rajamaen.fi

Berner Oy on vuonna 1883 perustettu vakavarainen suomalainen perheyritys, jonka laadukkaat kotimaiset ja kansainväliset brändit ovat kiinteä osa suomalaista arkea. Me Bernerillä tuotamme ja maahantuomme tuotteita ja palveluita, jotka tuovat ihmisten arkeen lisää hyvinvointia, ja jotka on tuotettu kaikin puolin kestävällä tavalla. Konsernimme liikevaihto vuonna 2016 oli 314,4 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 546. Pääkonttorimme, tuotekehityksemme ja tuotantolaitoksemme sijaitsevat Suomessa, tytäryhtiömme Ruotsissa ja Baltiassa. Lisätietoja: www.berner.fi.

Oman tuotekehityksemme tunnettuja merkkejä ovat muun muassa XZ, LV, Herbina, Oxygenol, GreenCare, Korrek, Lasol, Nokian Jalkineet sekä Rajamäen tuoteperhe.