• Biolan Oy/

Aalto-yliopiston ja Biolanin monikansallisella projektilla uusia ratkaisuja kaupunkiviljelyyn

Vuosina 2011–2012 Aalto-yliopiston tuotekehityskurssille osallistunut Beyond Basil -tiimi on tehnyt Biolanin kanssa yhteistyössä tuotekehitysprojektin, jossa kehitettiin uusia tuotteita kaupunkiviljelyyn. Beyond Basil -tiimiin kuului 11 jäsentä 6 eri maasta, kuten Venäjältä, Pakistanista ja Israelista. Viisi jäsentä oli suomalaisia ja kaksi kiinalaista toimi etäjäseninä Shanghaissa ja yksi australialainen Melbournessa. Tuloksena on uusi tuotesarja pinottavia kasvatusruukkuja ja niihin suunniteltuja innovatiivisia multapusseja.

Aalto-yliopiston Tuotekehitysprojekti-kurssi (Product Development Project, www.pdp.fi) kokoaa vuosittain yhteen joukon monialaisia opiskelijoita, jotka toteuttavat lukuvuoden aikana tuotekehitysprojekteja yritysten sponsoroimina. Kurssi tuo oivallisesti Aalto-yliopiston strategiaa käytäntöön saattamalla yhteen niin kaupallisen, teknisen kuin taiteellisen alan opiskelijat Aalto-yliopiston Design Factoryn innovatiivisessa toimintaympäristössä. Projektin käytännönläheinen ja kansainvälinen toimintamalli on omiaan lisäämään kilpailuetua ja tuomaan lisäarvoa yrityksille.

Taustatutkimuksena tehtiin muun muassa nettikysely Keskon Pihaklubin jäsenille, jonka perusteella löydettiin kaupunkiviljelyyn liittyviä ongelmia, kuten kasteleminen, tilanpuute ja sotkuisuus, joita lähdettiin projektin puitteissa ratkaisemaa. Projektin tarkoituksena on ollut tehdä toimivat prototyypit, joten vielä niitä ei kaupan hyllyiltä löydä.

Biolanin tuotekehitysjohtaja, projektin koordinaattori Hannamaija Fontell on tyytyväinen tuloksiin: ”Osallistuimme kurssille ensimmäistä kertaa ja isona motivaationa mukaan lähtemiseen oli tuoreiden ideoiden ja näkökulmien saavuttaminen yhdessä opiskelijoiden kanssa. Yhteistyö Aalto-yliopiston kanssa on tuottanut tuloksia, joita emme osanneet alussa kuvitellakaan; opiskelijat todella yllättivät taidoillaan ja syventymisellään. Olemme saaneet varsin konkreettista hyötyä esimerkiksi prototyyppien muodossa ja tutkimusta aiheen ympäriltä tullaan Biolanilla jatkamaan.”

Australialainen Katherine Bednarz vastasi projektin muotoilusta. Projektin aikana hän on viettänyt kaksi kuukauden jaksoa Suomessa. Katherine kertoo projektin yritysyhteistyöstä: ”Yhteistyö Biolanin kanssa on auttanut minua luomaan yhteyksiä eurooppalaiseen design-yhteisöön. Australia on kaukana kaikesta, ja tämä mahdollisuus työskennellä Euroopassa on ollut minulle tärkeä.” Beyond Basil  -projekti saa Biolanin kautta lisänäkyvyyttä lisäksi Master’s of Aalto -tapahtumassa toukokuussa (www.moa.fi) sekä ympäristöjärjestö Dodon Kääntöpöytä-kaupunkiviljelyprojektissa kesän aikana (www.kaantopoyta.fi). Kaikki kolme tapahtumaa ovat osa Helsinki World Design Capital 2012 -kokonaisuutta. Lisätietoa Beyond Basil -tuotesarjasta löytyy näistä tapahtumista ja projektin nettisivuilta (beyondbasil.pdp.fi).

Lisätietoja: Hannamaija Fontell tuotekehitysjohtaja Biolan Oy puh. 040-5036746 hannamaija.fontell@biolan.fi

Hannamaija Fontell
Katherine Bednarz