Biolan kasvaa Kiinassa verkkokaupalla

Biolanin Kiinan kompostorimyynti on kasvanut viime vuonna 400 prosenttia. Viiden vuoden tähtäimellä Kiinan kompostorimyynnin potentiaali on useita kymmeniä tuhansia kappaleita. Kun Suomessa mietitään mihin pihan perälle kompostori sijoitetaan, Kiinassa se on yksi varakkuuden statussymboleista. Suurin myyntikanava on maailman suurin onlinekauppaportaali Taobao, jossa Biolan on noussut kompostoreiden ykkösvaihtoehdoksi.

Kiinassa vihreä aate nostaa vahvasti päätään ja tämä näkyy Suomen Eurassa, jossa valmistetaan kaikki Kiinaan menevät Biolanin kompostorit. Viime vuoden kasvulukemat ja tämän alkuvuoden näkymät kertovat, että kiinalaiset ovat nyt heränneet kompostointiin.

– Biolanin Kiinan tytäryhtiö Biolan Suzhou on vuosikausia tehnyt ympäristötyötä päiväkodeissa, kouluissa ja kansalaisjärjestöjen kanssa yhteistyössä. Itse asuin Kiinassa useita vuosia ja näin konkreettisesti kuinka suuri tarve kierrätykselle ja kompostoinnille maassa on. Nyt pitkäjänteinen työ tuottaa viimein tulosta ja myynnin kasvukäyrät näyttävät siltä, että voimme ennustaa Kiinan liiketoiminnallemme huomattavaa kasvua, kertoo Biolanin ympäristötuotetehtaan johtaja Kaj Paavola.

– Biolan on jo vuosikymmenien ajan ollut pienkompostoreiden markkinajohtaja Suomessa ja meillä on alalta vahva tietotaito. Kiinan markkinoille pääseminen on vaatinut yhtiöltä kuitenkin suurta panostusta tuotteiden lokalisoinnin ja markkinoiden opettelun suhteen. Tässä kehitystyössä olemmekin saaneet merkittävää vetoapua mm. Tekesiltä, missä selvästi tiedostetaan cleantechin markkinamahdollisuudet Kiinassa, Paavola jatkaa.

Kiinassa kompostorimyyntiä ei vauhditeta lainsäädännöllä vaan tiedotuksella. Innoittajana ei toimi keppi, vaan vihreän ajatusmaailman viestintä. Esimerkiksi jätteenkäsittely on kiinalaiskuluttajalle tyypillisesti ilmaista, joten kompostoimalla ei voi säästää kuluissa, toisin kuin länsimaissa.  Valtiovallan taholta ympäristökasvatus  on hyvin maltillista ja kaikkea radikalismia pyritään välttämään.

Biolanin kompostorit käyvät kaupaksi ympäri Kiinaa, Shanghain alue tärkeimpänä. Osittain myyntialueen painotus johtuu Biolanin omasta sijainnista, mutta yhtä suuri tekijä on Shanghain alueen asukkaiden varallisuustaso.

– Vihreän aatteen nousun lisäksi myyntiä kasvattaa kiinalaisten halu näyttää varakkuuttaan ulospäin. Suomessa kompostori mielellään sijoitetaan pihan perälle, Kiinassa kompostori asetellaan näkyvästi esille. Voisi sanoa, että Kiinassa kompostori on luksustuote, joka osoittaa omistajansa trendikkyyttä, Paavola kertoo.

Kiinan verkkokauppa on valovuosia Suomea edellä

Verkkokauppa on Biolanin tärkein ja suurimman potentiaalin omaava myyntikanava Kiinassa. Biolanin kompostorit ovat Alibaba Groupin omistaman onlinekauppaportaali Taobaon ykköstuote omassa ryhmässään. Taobaon ykköstila ei ole ostettavissa, se ansaitaan. Sijoitus perustuu sekä myyntimäärään että asiakkaiden antamiin arvioihin. Verkkokauppa toimii kuluttajalle läpinäkyvästi. Asiakas näkee kuinka paljon tuotetta on myyty ja toisten asiakkaiden arvioiden määrän ja laadun.

– Taobao on satojen tuhansien kauppojen verkkokauppakeskus. Potentiaali on suuri, mutta niin on myös kilpailu. Palvelu nousee erittäin suureen rooliin, kun asiakkaat etsivät ja vertailevat ostettavia tuotteita. Suomessa vasta nousussa oleva chat-palvelu on ollut Kiinassa käytössä jo vuosia. Jos täällä kotimaassa pärjää vielä tarjoamalla chat-palvelua virka-aikaan, niin Kiinassa ehdoton edellytys on 24/7-palvelu. Biolanillakin on jatkuvasti ihmiset vastaamassa verkkokauppa-asiakkaiden kyselyihin, Paavola kuvaa Kiinan verkkokaupan toimintaa.

Kaj Paavola, ympäristötuotetehtaan johtaja, Favorit Tuote Oy, Biolan Group, puh. 0400 404 856, kaj.paavola@biolan.fi

Biolan on ollut mukana kestävän kehityksen luomisessa koko yli 40-vuotisen historiansa ajan ja on toteuttanut koko liikeideansa kestävän kehityksen ja kierrätysraaka-aineiden hyödyntämisen ehdoilla. Biolan valmistaa kasvualusta- ja lannoitetuotteita, kompostoreita, kuivakäymälöitä ja muita ekologisen asumisen tuotteita. Omaa tuotantotoimintaa on Suomessa, Virossa ja Kiinassa. www.biolan.fi

Kaj Paavola, ympäristötuotetehtaan johtaja, Favorit Tuote Oy, Biolan Group