Biolanin tuulivoimala nousee korkeammalle kuin Olympiastadionin torni

Biolanin kompostori- ja käymälätehtaan tuulivoimala nousi täyteen mittaansa ja sen lapa kohoaa korkeimmillaan 76 metriin. 500 kilowatin voimalan runkoa jatkettiin 20 metrillä tuuliolosuhteiden parantamiseksi.

Tuulivoimalan odotettu sähköntuotto on noin 700 MWh vuodessa. Se on enemmän kuin tehtaan energiantarve. Tuulisina jaksoina ylimääräinen energia voidaan syöttää valtakunnan verkkoon ja sitä voidaan toimittaa Biolanin lannoite- ja multatehtaan käyttöön.

Tuulivoimalan toinen pystytys

Tuulivoimala oli toiminnassa Oulun seudulla vuodesta 1997. Syksyllä 2010 tuulivoimala purettiin suuremman voimalan tieltä ja keväällä 2012 se siirrettiin Biolanille Euraan. Ennen uutta pystytystä voimalan tornia jatkettiin. Tuulivoimalan muutostöistä vastasi Peikko Oy ja pystytyksestä huittislainen Kariniemi Ky.

– Paikallisviranomaiset ovat suhtautuneet tuulivoimalaprojektiimme kiinnostuneen myönteisesti ja lupaprosessi on ollut yllättävän helppo. Tottakai tuulivoimalan pystytykseen liittyy suuri määrä asioita, jotka täytyy huomioida, esimerkiksi lentoliikenne, puolustusvoimien toiminta sekä lähialueen asukkaiden suhtautuminen. Ympäristön myönteiseen suhtautumiseen varmasti auttoi, että tuulivoimalamme sijaitsee 2 kilometrin päässä lähimmästä asutuksesta, kertoo Biolanin hallituksen puheenjohtaja Pekka Kariniemi.

– Tuulivoima on hyvä mahdollisuus yrityksille pienentää hiilijalanjälkeään. Tästä projektista saatujen kokemusten perusteella ei ole mahdotonta, että rakentaisimme tulevaisuudessa lisää tuulivoimaa, pohtii Kariniemi.

Faktoja

• Tuulivoimalan perustus on teräsbetonia ja se painaa yli 400 000 kg.
  • Tuulivoimalan torni on terästä. Se muodostuu kolmesta osasta ja on yhteensä 55 metriä korkea.
  • Tornin jatko-osan on suunnitellut Peikko Oy Lahdesta ja sen on tehnyt Levator Oy Hangosta.
  • Konehuone on tanskalaisen Nordtankin valmistama.
  • Uudelleenrakentamisen vuoksi tuulivoimalan kotimaisuusaste on noin 90 %.
  • Tuulivoimalan napakorkeus on ympäröivästä maan pinnasta noin 58 metriä ja meren pinnasta noin 125 metriä.
  • Roottorin halkaisija on 37 metriä. (Normaalin uima-altaan pituus on 25 metriä.)
  • Tuulivoimalan lapa kohoaa 76 metriin. (Helsingin Olympiastadionin torni on 72 metriä korkea.)
  • Tuulivoimalan teho on 500 kW ja sen odotettu sähköntuotto on noin 700 MWh vuodessa.
  • Tuulivoimalan on rakennuttanut Biolan-ryhmään kuuluva Favorit Tuote Oy.

Pekka Kariniemi, hallituksen puheenjohtaja, Biolan Oy, puh. 0400 73 7333

Tuulivoima on hyvä mahdollisuus yrityksille pienentää hiilijalanjälkeään. Tästä projektista saatujen kokemusten perusteella ei ole mahdotonta, että rakentaisimme tulevaisuudessa lisää tuulivoimaa.
Pekka Kariniemi