Rakenna puutarhan jyrsijäaidat ja tukikehikot nyt

Arat monivuotiset kasvit, kuten jaloruusut ja monet kivikkokasvit, kannattaa suojata havuilla. Havujen tehtävä on kerätä mahdollisimman paljon lunta kasvien talvisuojaksi. Keväällä havut suojaavat kasveja kuivattavalta kevätauringolta.

– Ikivihreät kasvit, kuten havupuut ja alppiruusut, ovat alttiita kevätahavalle. Keväällä aurinko saa kasvin vihreät osat haihduttamaan, mutta kun maa on vielä jäässä, kasvi ei saa vettä. Tuloksena on helposti ruskeaksi kuivaneita lehtiä ja neulasia, varoittaa Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Oikea ajankohta laittaa havut monivuotisten kasvien suojaksi on maan jäädyttyä syksyllä. Jos suojaus tehdään syyssateiden aikaan, voi havuihin jäädä pesimään liikaa kosteutta, joka altistaa suojattavaa kasvia monille taudeille. Mahdollinen tukikehikko kannattaa kuitenkin rakentaa jo nyt, kun maa on vielä sula. Varjostus poistetaan keväällä vasta, kun maa on jo sulanut.

Maan jäätyessä on oikea aika suojata kasvit myös jyrsijöiltä. Hedelmäpuut, pensasmustikat ja monet koristepuut ja –pensaat ovat sekä myyrien että jänisten herkkua. Jänisten aiheuttamia runko- ja versotuhoja pystyy estämään riittävän korkealla katiskaverkolla tai tiheäsilmäisellä muoviverkolla. Myyrät jyrsivät etupäässä tyviosia ja niiden tuhoja voi vähentää muovisilla runkosuojilla.

Lisätietoja: Riikka Kerttula, Biolanin puutarhaneuvoja, 040 579 5626

Biolan on ollut mukana kestävän kehityksen luomisessa koko yli 40-vuotisen historiansa ajan ja on toteuttanut koko liikeideansa kestävän kehityksen ja kierrätysraaka-aineiden hyödyntämisen ehdoilla. Biolan on suomalainen perheyritys ja sen nimi tulee sanoista biologinen lannoitus. Biolan pyrkii vähentämään ihmisen aiheuttamaa ympäristökuormitusta kierrätysraaka-aineita hyödyntävien puutarha- ja vihersisustamisen tuotteiden, kuivakäymälöiden, ympäristöystävällisten jätevesijärjestelmien sekä muiden ekoasumisen tuotteiden avulla.

Ikivihreät kasvit, kuten havupuut ja alppiruusut, ovat alttiita kevätahavalle. Keväällä aurinko saa kasvin vihreät osat haihduttamaan, mutta kun maa on vielä jäässä, kasvi ei saa vettä. Tuloksena on helposti ruskeaksi kuivaneita lehtiä ja neulasia.
Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula