Uutuustiedote: Biolanin multauutuudet keväällä 2016

Biolan Kylvö- ja taimimulta on hienojakoinen luomumultaseos kylvöihin ja taimikasvatukseen. Multaan on lisätty kasvua edistäviä Gliocladium -hyötymikrobeja ja mykorritsaa. Itämisvaiheessa Gliocladium -hyötymikrobit edistävät taimettumista ja juurten kasvua. Lisäksi ne parantavat taimien stressinsietokykyä ja antavat taimille paremman vastustuskyvyn. Gliocladiumin ansiosta taimista kasvaa tasakokoisempia ja voimakkaampia. Mykorritsa on sienijuuri, jossa kasvin juuri ja sieni muodostavat symbioosin. Mykorritsojen avulla taimet saavat mullasta helpommin vettä ja ravinteita. Mykorritsa myös suojaa kasvin juurta taudinaiheuttajilta. Taimivaiheessa muodostunut sienijuuri jatkaa kasvuaan ja säilyy kasvin koko eliniän. Kylvö- ja taimimulta soveltuu myös yrttien luonnonmukaiseen kasvatukseen.

Hinta: 12 litran pussi noin 4,50 € ja 24 litran säkki noin 7,50 €

Jälleenmyyjät: Kukkamultien myyntipaikat

Biolan Altakastelumulta on luonnonmukainen huonekasvimulta altakasteluruukkuihin. Altakastelumultaan on lisätty mykorritsaa eli sienijuurta, joka auttaa viherkasvien juuria ottamaan vettä ja ravinteita tehokkaammin. Mykorritsat myös suojaavat huonekasveja taudinaiheuttajilta ja kuivuudelta sekä parantavat kasvien stressinsietokykyä. Altakastelumullan sisältämä kuitupitoinen turve edistää veden tasaista imeytymistä ruukun vesisäiliöstä. Pitkävaikutteinen kompostilannoitus helpottaa hoitolannoitusta ja tasaa ravinnepitoisuuden vaihteluja mullassa.

Hinta: noin 4,50 €

Jälleenmyyjät: Kukkamultien myyntipaikat

Biolan Istutusmulta on kompostilannoitettu, biohiiltä ja mykorritsaa sisältävä luomumulta puutarhakasvien istutukseen. Multaan lisätty biohiili ja komposti aktivoivat pieneliöstöä ja parantavat kasvualustan rakennetta. Biohiili pystyy sitomaan vettä itseensä ja luovuttamaan sitä hitaasti kasvien käyttöön. Näin se ehkäisee tehokkaasti maan liettymistä ja tiivistymistä. Komposti tuo multaan pitkävaikutteista ravinteikkuutta. Mullan ilmava ja kestävä rakenne helpottaa kasvien juurtumista. Mykorritsa tehostaa kasvien ravinteiden- ja vedenottoa. Mykorritsa myös suojaa kasvia taudinaiheuttajilta ja parantaa kasvin stressinsietokykyä. Mykorritsa on kasvin juuren ja sienen muodostama symbioosi, josta molemmat hyötyvät.

Käyttöohje

Täytä kasvin istutuskuoppa Istutusmullalla tai paranna olemassa olevaa maata sekoittamalla siihen Istutusmultaa.

• Puun istutuskuoppaan 3‒5 säkkiä
  • Pensaan istutuskuoppaan 1‒2 säkkiä
  • Perennoille 1‒5 säkkiä/m2

Hinta: noin 5,00 €

Jälleenmyyjät: Puutarhatuotteiden myyntipaikat

Lisätietoja: Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula, 040 579 5626, riikka.kerttula@biola n.fi

Biolan on ollut mukana kestävän kehityksen luomisessa koko yli 40-vuotisen historiansa ajan ja on toteuttanut koko liikeideansa kestävän kehityksen ja kierrätysraaka-aineiden hyödyntämisen ehdoilla. Biolan on suomalainen perheyritys ja sen nimi tulee sanoista biologinen lannoitus. Biolan pyrkii vähentämään ihmisen aiheuttamaa ympäristökuormitusta kierrätysraaka-aineita hyödyntävien puutarha- ja vihersisustamisen tuotteiden, kuivakäymälöiden, ympäristöystävällisten jätevesijärjestelmien sekä muiden ekoasumisen tuotteiden avulla.