• Bisnode/

Alueiden väliset erot maksuhäiriöissä kasvussa – paikoin maksuhäiriö jo joka viidennellä

Report this content

Asuinalueiden ja kuntien väliset erot maksuhäiriöiden määrissä ovat kasvussa. Tietyillä alueilla maksuhäiriöt ovat lisääntyneet voimakkaasti, kun taas osassa jopa vähentyneet. Yhdellä pääkaupunkiseudun asuinalueista jo joka viidennellä on maksuhäiriömerkintä. Markkina- ja luottotietoyhtiö Bisnode selvitti maksuhäiriötietojen alueellista kehittymistä.

Maksuhäiriöiden lisääntyminen koko Suomen tasolla on yleisesti tiedossa. Tällä hetkellä maksuhäiriöisiä henkilöitä on jo yli 370 000. Aikuisväestöstä noin 8,4 prosentilla on maksuhäiriömerkintä. Määrä on kasvanut viime vuosina tasaisesti.

– Yleistä kehitystä vähemmälle huomiolle on jäänyt se, miten maksuhäiriöiden lisääntyminen kohdistuu voimakkaasti tietyille alueille. Alueet kehittyvät eri suuntiin, toteaa Bisnoden toimitusjohtaja Juha Airaksinen.

Erot maksuhäiriöiden määrissä kuntien välillä ovat suuria. Yli 5 000 asukkaan kunnista eniten maksuhäiriöitä on Inarissa, Kemissä ja Varkaudessa, melkein joka kymmenellä. Toisessa ääripäässä puolestaan ovat Pohjanmaalla sijaitsevat kunnat Luoto, Pedersöre ja Mustasaari, joissa merkintä on muutamalla prosentilla asukkaista. Lisäksi Luodossa maksuhäiriöisten asukkaiden määrä on laskenut yli kymmenellä prosentilla viime vuodesta.

Asuinalueiden väliset erot maksuhäiriöissä ovat vielä suurempia. Vantaan Veromiehenkylässä jo joka viidennellä on maksuhäiriömerkintä. Osuus on suurin koko Suomessa.

Toisilla asuinalueilla maksuhäiriömerkintöjä ei ole juuri kenelläkään. Tällaisia ovat esimerkiksi Laaksolahti Espoossa, Bosund Luodossa ja Kaislastenlahti Kuopissa. Kaikissa merkintä on alle prosentilla asukkaista.

Markkina- ja luottotietoyhtiö Bisnode julkaisi Suomen kaikkien postinumeroaluiden ja kuntien maksuhäiriötiedot. Palvelu on avoin ja se antaa mahdollisuuden tarkastella sekä vertailla kuntien ja postinumeroalueiden maksuhäiriötietoja tältä ja viime vuodelta.

Bisnoden avoin palvelu löytyy tästä linkistä.

Liitteinä oleviin taulukoihin on kerätty kuntien ja postialueiden ääripäät maksuhäiriöisten määrässä.

Lisätiedot:

Matias Andersson, analyytikko, puhelin 040 766 5741

Markkina- ja luottotietoyhtiö Bisnode kerää ja jalostaa tietoja ihmisistä, yrityksistä, ajoneuvoista, kiinteistöistä ja rakennuksista. Tietoja käytetään mm. asiakasrekisterien päivityksiin, markkinoinnin kohdentamiseen ja riskienhallintaan.

Avainsanat:

Pikafaktat

Tweettaa
Tweettaa

Lainaukset

Yleistä kehitystä vähemmälle huomiolle on jäänyt se, miten maksuhäiriöiden lisääntyminen kohdistuu voimakkaasti tietyille alueille. Alueet kehittyvät eri suuntiin.
Juha Airaksinen, Bisnoden toimitusjohtaja