Boliden investoi uuteen puhdistusjärjestelmään Rönnskärissä

Boliden investoi 101 miljoonaa Ruotsin kruunua uuteen kuparisulaton prosessikaasujen puhdistusjärjestelmään Rönnskärin kuparisulatolla Skelleftehamnissa. Investoinnin ansiosta sulaton tuotantokapasiteetti kasvaa vuodessa 15 000 tonnilla valmista kuparia ja tulos paranee noin 40 miljoonalla Ruotsin kruunulla vuodessa. ”Investointi lisää tulosta ja pienentää kustannuksia”, Bolidenin toimitus- ja konsernijohtaja Jan Johansson toteaa. Uuden puhdistusjärjestelmän ansiosta tuotantokapasiteettia voidaan nostaa Rönnskärissä entisestään ja konverttihallin, jossa kuparia valmistetaan, toiminta tehostuu. Investointi koostuu uudesta, niin kutsuttuun kuumakaasu-EGR –teknologiaan perustuvasta pölynsuodattimesta sekä oheislaitteista. Pölypäästöjen lisäksi uusi prosessikaasujen puhdistusjärjestelmä pienentää myös ylläpito- ja jätteenkäsittelymaksuja. Arvioiden mukaan uusi laitteisto saadaan käyttöön syksyllä 2007. Lisätietoja antavat: Jan Johansson, toimitus- ja konsernijohtaja, Boliden AB, puh. +46 (0)8-610 1602, +46 (0)70-555 02 02 Ulf Söderström, viestintäjohtaja, Boliden AB, puh. +46 (0)8-610 15 57, +46 (0)70-618 95 95 Roger Sundqvist, tehtaanjohtaja, Rönnskär, puh. +46 (0)910-77 34 00, +46 (0)70-399 72 91