Boliden ostaa Kevitsan kaivoksen Suomessa

Boliden ilmoitti tänään solmineensa First Quantumin kanssa sopimuksen, jolla Boliden ostaa Pohjois-Suomessa sijaitsevan Kevitsan nikkeli-kupari-kulta-PGM -kaivoksen. Käteisellä maksettava velaton kokonaiskauppahinta on 712 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Sopimuksen toteutuminen edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää.

“Tämä on attraktiivinen mahdollisuus hankkia laadukas kaivos, joka sopii toiminnallisesti ja maantieteellisesti erinomaisesti Bolidenin muuhun tarjontaan. Kevitsan hankinta vastaa Bolidenin kasvustrategiaa. Kevitsa aloitti tuotannon vuoden 2012 lopussa ja on alkuvaiheessa oleva kaivos, jonka uskomme voivan tuottaa synergiaetuja muun liiketoimintamme kanssa kaivos-, rikastus-, sulatus- ja alueellisessa malminetsintätoiminnassa. Hankinta myös luo Harjavallan sulatollemme nikkelin peruskuorman", kertoo Bolidenin konserni- ja toimitusjohtaja Lennart Evrell.

"Hankinnan ajoitus on meille hyvä. Boliden on viime vuosina toteuttanut merkittäviä laajennushankkeita ja on nyt valmis aloittamaan uuden suurhankkeen. Yhdessä Kokkolan ja Harjavallan sulattojen ja Kylylahden kaivoksen kanssa Kevitsan hankinta tulee laajentamaan Bolidenin toimintoja Suomessa, geologisesti kiinnostavalla alueella", Lennart Evrell toteaa.

Kevitsan kaivos on Pohjois-Suomessa sijaitseva nikkeliä, kuparia, kultaa ja platinaryhmän metalleja (PGM) louhiva kaivos. Vuonna 2015 nikkeli ja kupari muodostivat kumpikin osaltaan noin 40 % nettotuloista kullan, PGM:n ja koboltin vastatessa loppuosuudesta. Vuonna 2015 kaivos tuotti 6,7 miljoonaa tonnia malmia. Kaivoksella on 380 työntekijää ja noin 200 urakoitsijaa.

Vuonna 2015 tuotanto sisälsi 8 805 tonnia nikkeliä, 17 204 tonnia kuparia, 12 847 unssia kultaa, 31 899 unssia platinaa ja 25 196 unssia palladiumia. Käyttökate (EBITDA) vuoden 2015 aikana oli 42 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria ja liikevoitto (EBIT) oli -6 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria.

Käteisellä maksettava velaton kokonaiskauppahinta on 712 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria, ja siihen kohdistuu sopimuksen mukaisella tarkistusjaksolla käyttöpääomaa ja nettovelkaa koskevia tarkistuksia. Järjestely rahoitetaan Nordean tarjoamalla 24 kuukauden lainafasiliteetilla. Boliden tulee arvioimaan lainafasiliteetin eri uudelleenrahoitusvaihtoehtoja. Kaupan toteutuminen edellyttää tavanomaista kilpailuviranomaisten hyväksyntää Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa.

Goldman Sachs International toimii hankinnan yhteydessä Bolidenin ainoana taloudellisena neuvonantajana.

Puhelinkonferenssi tänään, 10. maaliskuuta 2016 kello 08.45 (CET).
Boliden järjestää puhelinkonferenssin tänään, 10. maaliskuuta 2016 kello 08.45 (CET) Lennart Evrellin, Bolidenin President ja CEO, ja Mikael Staffasin, President Boliden Mines, kanssa. Puhelinkonferenssi on myös kuultavissa audiolähetyksenä osoitteessa www.boliden.com.

Puhelinnumerot:
Ruotsi: +46 8 5199 9355, Iso-Britannia: +44 2031 940 550, Yhdysvallat: +1 8552 692 605

Lisätietoja antaa:

Sophie Arnius, Director Investor Relations ja Acting Press Officer,
puh: +46 8 610 15 23, +46 70 590 8072

Tämä tiedote sisältää tietoa, jonka Boliden on velvollinen esittämään Ruotsin arvopaperimarkkinalain ja/tai Ruotsin rahoitusinstrumenteilla käytävästä kaupasta annetun lain mukaan. Tiedote julkaistiin 10. päivänä maaliskuuta 2016 kello 07:30 CET.

Boliden is a metals company with a commitment to sustainable development. Our roots are Nordic, but our business is global. The company’s core competence is within the fields of exploration, mining, smelting and metals recycling. Boliden has a total of approximately 4,900 employees and a turnover of SEK 40 billion. Its shares is listed on NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.
www.boliden.com

Avainsanat: