Bolidenin Taran kaivos toimii jälleen täydellä teholla

Bolidenin sinkkikaivos Tarassa Irlannissa toimii jälleen täydellä teholla, sillä tuotantohäiriön syy on saatu korjattua. Tuotantohäiriön vaikutus tulokseen tulee olemaan aiemmin ilmoitetun mukaisesti yli 40 miljoonaa Ruotsin kruunua. Yritys kykenee nyt toimittamaan kaikki loppuvuoden sovitut toimitukset, ja näin ollen se purkaa julistetun osittaisen Force Majeure -tilanteen. Moottorivaurio yhdessä jauhatusprosessin myllyssä aiheutti sen, että sinkki- ja lyijyrikasteen tuotanto väheni Taran kaivoksella noin 40 prosenttia. Tuotannon väheneminen ei kuitenkaan aiemmista arvioista poiketen vaikuttanut Boliden-konsernin sinkkisulattojen, Boliden Kokkolan ja Boliden Oddan, metallituotantoon, sillä sulatot käyttivät muuttuneessa tilanteessa hyväkseen omia rikastevarastojaan. Bolidenin Taran sinkkikaivoksen vuosittainen tuotantokapasiteetti on noin 400 000 tonnia sinkkirikastetta ja noin 50 000 tonnia lyijyrikastetta. Lisätietoja antavat: Jan Johansson, toimitus- ja konsernijohtaja, Boliden AB, puh. +46 (0)8 610 1602, +46 (0)70 555 02 02 Ulf Söderström, viestintäjohtaja, Boliden AB, puh. +46 (0)8 610 15 57, +46 (0)70 618 95 95