• Brand United/

Suomen Purjehtijaliitto ja Suomen Veneilyliitto yhdistävät toimintonsa Suomen Purjehdus ja Veneily ry:ksi

Kesäkuun ensimmäinen yhdistymispäätös sai vahvistuksensa toisessa, vahvistavassa päätöskokouksessa, missä molemmat etujärjestöt tekivät yksimielisesti yhdistymispäätöksen vahvistamisen puolesta.  Yhdistymisen perusteena ovat erityisesti toiminnalliset ja taloudelliset syyt sekä opetusministeriön uudet liikuntapoliittiset linjaukset.

Alkuvuoden kestäneet yhdistymisneuvottelut saivat lopullisen päätöksen sunnuntaina, kun yhteensä 92 seuraa eli noin 24600 jäsenen edustus vahvisti yhdistymispäätöksen. Uusi purjehduksen ja veneilyn kattojärjestö aloittaa siten toimintansa 1.1.2011. Suomen Purjehdus ja Veneily ry:n tehtävä on luoda nykyistä selvästi paremmat toimintaedellytykset jäsenseuroille sekä urheilu- ja harrastustoiminnalle.

- Syksyn painopisteet ovat uuden liiton strategian ja toimintasuunnitelman laatimisessa sekä henkilövalinnoissa. Toiminnanjohtajan rekrytointi alkaa avoimella haulla syyskuussa, ja marraskuun vuosikokouksessa valitaan uuden hallituksen luottamushenkilöt, kertovat nykyisten liittojen puheenjohtajat Hannu Salo ja Seppo Seljavaara.

Suunnittelu alkoi heti kokousten jälkeen kun paikalla olevat seurojen edustajat osallistuivat työryhmiin pohtimaan uuden liiton toimialueiden linjavetoja.

Uusi liittohallitus aloittaa toimintansa 1.1.2011. Yhdistyminen ei aiheuta henkilökunnan irtisanomisia.

Vahva ja aktiivinen
lajiliitto seurojen tueksi

Resurssien keskittäminen ja toiminnan tehostaminen tulee näkymään uudessa liitossa nuorisotoiminnan laajentumisena, veneilyn edellytyksien parantumisena Suomen vesistöissä ja vesistöjen suojelutyön tukemisena. Kilpaurheilua kehitetään viemällä eteenpäin erityisesti valmennustoimintaa ja tukemalla mahdollisuuksia järjestää suuria kilpailutapahtumia Suomessa. Tulevan kattojärjestön strategia määrittelee tarkemmin toiminnan painopistealueet ja sitä kautta kehitys- ja tukikohteet.

Uuden lajiliiton koko kielii veneilyn ja purjehduksen suosiosta Suomessa. Opetusministeriön liikuntayksikön ylitarkastajan Hannu Tolosen mukaan Suomen Purjehdus Veneily ry sijoittuu noin 60.000 jäsenen voimalla maan 10 suurimman lajiliiton joukkoon.

Lisätietoja antavat
Seppo Seljavaara puh. 0400 4035 59, Veneilyliiton ja neuvottelutoimikunnan puheenjohtaja
Hannu Salo, puh 044 3868 412, Purjehtijaliiton puheenjohtaja ja neuvottelutoimikunnan jäsen
Tom Schubert  puh. 040 527 8909, neuvottelutoimikunnan puheenjohtaja