Bravidan osavuosikatsaus tammi-maaliskuu 2018

• Tulos verojen jälkeen oli 168 (151) miljoonaa Ruotsin kruunua
• Operatiivinen kassavirta oli 58 (381) miljoonaa Ruotsin kruunua
• Nettovelka oli 1 841 (2 058) miljoonaa Ruotsin kruunua
• Vuosineljänneksen aikana toteutettiin kolme yritysostoa, joiden liikevaihto vuositasolla vastaa 232 miljoonaa Ruotsin kruunua
• Osakekohtainen tulos, laimentamaton ja laimennettu, oli 0,83 (0,75) Ruotsin kruunua

Toimitusjohtajan kommentit

”Vakaa alku vuodelle”

Orgaaninen kasvu ja vakaa tulos
Olen tyytyväinen siihen, että orgaanisesti kasvoimme ensimmäisellä vuosineljänneksellä 1% huolimatta vahvoista vertailuluvuista ja tänä vuonna ensimmäiselle vuosineljännekselle osuneen pääsiäisen negatiivisiesta vaikutuksesta. Haluan erityisesti nostaa esille Tanskan liiketoimintamme voimakkaan kasvun. Bravida Danmarkin liikevaihto kasvoi 20% ja sisään tuleva tilauskanta 70%. Service-liiketoiminta on kasvanut konsernissa edelleen hyvin, kasvu ensimmäisellä vuosineljänneksellä oli 11% ja viimeisten 12 kuukauden aikana jopa 15%.

Pääsiäisellä oli negatiivinen vaikutus myös ensimmäisen vuosineljänneksen kassavirtaan, koska asiakkailta tulevia maksuja siirtyi pyhien takia huhtikuun alkupäiviin.

Tuloskehitys jatkuu vakaana ja oikaistu liikevoittoprosentti, pl. Oras, oli edelleen 5,1%.

Norjassa Bravidan johto on yhdessä henkilöstön kanssa vienyt laadukkaasti läpi Oraksen rakennemuutokset ja integraation. Kehitys noudattaa tehtyjä suunnitelmia. Oraksen tulos on positiivinen jo ensimmäisellä vuosineljänneksellä.

Ruotsissa liikevoittoprosentin kasvu johtui erityisesti lisääntynestä service-liiketoiminnasta, jonka kannattavuus yleisesti ottaen on urakointia korkeampi. Norjassa oikaistu liikevoittoprosentti nousi tiukan kustannuskurin ansiosta. Tanskassa ja Suomessa liikevoittomarginaalit pysyivät ennallaan.

Finland
Marko Holopainen, Bravidan uusi Suomen-divisioonan johtaja, aloitti tehtävässään maaliskuun lopussa. Olin itse väliaikaisena divisioonanjohtajana Suomessa 7 kuukautta, ja käytin paljon aikaani peruspelimme, Bravida Way:n, kehittämiseen. Kuten jo aikaisemmin olen sanonut, pitää toimintamme Suomessa kasvaa edelleen sekä orgaanisesti että yritysostojen kautta, jotta saavutamme kriittisen massan ja sitä kautta riittävän kannattavuustason ja markkina-aseman. Tammikuussa otimme tässä ensimmäisen askeleen ostamalla pääkaupunkiseudulla toimivan Adison Oy:n, jonka liikevaihto vastaa vuositasolla 190 miljoonaa Ruotsin kruunua.

Markon pitkä toimialakokemus ja hyvät johtamistaidot auttavat Bravidan toiminnan kehittämistä ja kasvattamista Suomessa.

Yritysostot vahvistavat Bravidaa
Bravidan kasvua ja markkina-asemaa vahvistetaan edelleen yritysostoilla. Tämän vuoden aikana on tehty jo viisi yritysostoa, joista kaksi huhtikuussa. Näillä kaupoilla Bravida vahvistaa markkina-asemaansa. Toimiala on edelleen erittäin fragmentoitunut ja konsolidoinnille on siis tilaa. Näemme edelleen yritysostoissa merkittävää potentiaalia, ja toisaalta monet alan toimijat näkevät kehittymismahdollisuuksia osana Bravida-konsernia, mikä tarkoittaa, että Bravidalla on hyvä maine ostajana.

Markkinatilanne edelleen hyvä
Taloteknisen urakoinnin ja huollon markkinatilanne on edelleen hyvä Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa sekä stabiili Suomessa. Tilauskanta on jälleen kerran ennätystasolla. Tilauskannan painopiste on pienissä ja keskisuurissa urakointiprojekteissa, jotka yhdessä laajan service-liiketoiminnan kanssa tukevat kasvua tulevien vuosineljännesten aikana.

Mattias Johansson, Tukholmassa toukokuussa 2018

Lisätietoja antavat:
Mattias Johansson, konsernijohtaja, Bravida. Puhelin: +46 8 695 20 00
Nils-Johan Andersson, talous- ja rahoitusjohtaja, Bravida. Puhelin: +46 70 668 50 75 [IRcontact@bravida.com]

Tämän tiedotteen tiedot ovat tietoja, jotka Bravida Holding AB on velvollinen tiedottamaan EU:n markkinoiden väärinkäyttöasetuksen ja Ruotsin arvopaperimarkkinalain perusteella. Nämä tiedot on toimitettu julkaistavaksi edellä mainittujen kontaktihenkilöiden toimesta 3.5.2018 klo 7:30 CET.

Konsernijohtaja Mattias Johansson sekä talous- ja rahoitusjohtaja Nils-Johan Andersson pitävät tiedotustilaisuuden osavuosikatsauksesta 3.5.2018 kello 9:30 Ruotsin aikaa. Englanninkielistä tiedotustilaisuutta voi seurata suorana lähetyksenä internetissä tai puhelimitse. Tilaisuudessa on mahdollisuus esittää kysymyksiä.

Linkki webcastiin:

Puhelinnumerot puhelinkonferenssiin:
SE: +46 8 5664 26 63
UK: +44 20 3008 9811
US: +1 85 5831 5945

Raportti ja esitysmateriaali on saatavissa osoitteessa www.bravida.se/investerare/ / www.bravida.se/en/investors/

Bravida on Pohjoismaiden johtava taloteknisten ratkaisujen kokonaistoimittaja, joka työllistää noin 10 000 ammattilaista. Bravida toimii yli 150 paikkakunnalla Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Bravida Finland työllistää noin 500 ammattilaista ja tarjoaa erikoispalveluita sekä kokonaisratkaisuja sähkö-, lämpö-, vesi-, viemäröinti, ilmanvaihto-, jäähdytys-, sprinkleri-, rakennus-, automaatio- ja turvallisuustekniikoissa ja ne kattavat talotekniikan koko elinkaaren suunnittelusta asennukseen, huoltoon ja ylläpitoon. www.bravida.fi

Avainsanat: