Ensimmäinen Panda suklaa yhteistyössä UTZ CERTIFIED:in kanssa

Panda lanseeraa uuden suklaapatukkasarjan yhteistyössä UTZ CERTIFIED:in kanssa. UTZ CERTIFIED on eräs maailman laajimmista kahvin, kaakaon ja teen kestävän tuotannon ohjelmista. Kolmen herkullisen maun suklaatuotesarja kantaa UTZ CERTIFIED -tunnusta. Tunnus takaa, että Panda ostaa näiden tuotteiden valmistamiseen tarvittavan määrän UTZ-sertifioitua kaakaota.

Kuluttajien eettinen valveutuneisuus on kasvussa. Yli puolet suomalaisista kuluttajista tekee vähintään osan syömiseen ja ruokavalintoihin liittyvistä valinnoista vastuullisesti. (TNS Gallup, helmikuu 2010.) Panda haluaa uuden suklaapatukkasarjan myötä tarjota näille kuluttajille kotimaisen vaihtoehdon makeishyllyyn.

– Panda on kiinnostunut myötävaikuttamaan kaakaonviljelijöiden elinoloihin. Olemme osallistuneet kaakaosektorin työolojen parantamiseen vuodesta 2009 lähtien kansainvälisen World Cocoa Foundation -kauppajärjestön jäsenenä. Panda on myös mukana ainutlaatuisessa yhteispohjoismaisessa hankkeessa Norsunluurannikon kaakaon viljelijöiden olojen parantamiseksi. Suklaatuotesarjan lanseeraaminen yhteistyössä UTZ CERTIFIED:in kanssa merkitsee entistä aktiivisempaa osallistumista kaakaosektorin kehittämiseen. Ostamalla UTZ-sertifoitua kaakaota Panda tukee kaakaon viljelijöiden ja heidän perheidensä elinolojen kehitystä, kertoo Oy Panda Ab:n toimitusjohtaja Kari Harila.

Valitsemalla UTZ-sertifioidun suklaan myös kuluttajat voivat myötävaikuttaa kaakaonviljelijöiden tulojen kasvuun ja elintason nousuun. Sertifioidun kaakaon käyttäminen takaa suklaan maun hyvien viljelyskäytäntöjen sekä vastuullisen maanviljelyn ansiosta.

– Saamme tietää entistä tarkemmin, mistä käyttämämme kaakao on peräisin ja että viljelijät saavat ammattimaista maanviljelykoulutusta ja paremman tuoton kaakaostaan, toteaa Harila.

toimitusjohtaja Kari Harila, Oy Panda Ab, puh. 020 785 4015, kari.harila@panda.fi

Oy Panda Ab

Vuonna 1920 perustetulla Pandalla on pitkä kokemus suklaa- ja lakritsituotteiden tuotannosta, myynnistä ja markkinoinnista. Panda on yksi Suomen tunnetuimmista makeisyhtiöistä ja Suomen toiseksi suurin makeisvalmistaja. Tärkeimmät tuotemerkit Suomessa ovat Panda Lakupala, Lakumix, Panda Pepe ja Juhlapöydän konvehdit. Suomen kotimarkkinoiden lisäksi yhtiön tärkeimpiä markkina-alueita ovat muut Pohjoismaat, Pohjois-Amerikka, Iso-Britannia ja Keski-Eurooppa. Oy Panda Ab on nykyisin osa Orkla-konsernia.