Paperinkeräys Oy: Kesällä huomio jätteiden oikeaan lajitteluun

Kesälomien alkaessa ja siirryttäessä mökeille on tärkeää muistaa lajitella jätteet oikein.  Näin kierrätettävät jätejakeet saadaan helposti hyötykäyttöön ja samalla vähennetään kaatopaikkakuormitusta ja säästetään yhteistä luontoa.

”Helpon muistisäännön mukaan kotikeräyspaperiksi käy kaikki se paperi, joka tulee kotiin postiluukun tai -laatikon kautta: sanoma- ja aikakauslehdet, kirjekuoret, kopiopaperit, tulosteet, mainospaperit, esitteet ja muut painotuotteet. Myös puhelin- ja tuoteluettelot sekä pehmeäkantiset kirjat ja valkoisesta paperista valmistetut paperikassit kelpaavat mukaan. Paperinkeräysaitioihin ei saa laittaa seka- tai rakennusjätettä”, muistuttaa Paperinkeräyksen palvelupäällikkö Harri Patana.

Keräyspaperi ja -kartonki ovat teollisuudelle tärkeää raaka-ainetta, jota hyödyntämällä voidaan säästää puuta. Kerätty kotikeräyspaperi toimitetaan paperiteollisuudelle ja siitä valmistetaan muun muassa uutta sanomalehtipaperia.

”Kartonkikeräysastioihin voi laittaa puolestaan puhtaat ja sisäkkäin pakatut kartonkitölkit (esimerkiksi maito-, mehu-, piimä-), muro- ja pizzalaatikot, kanamunakennot sekä WC- ja talouspaperirullien hylsyt. Näitä voidaan uudelleenkäyttää esimerkiksi kuitupahvin raaka-aineena tai valmistaa pakkaus- tai hylsykartongiksi”, kertoo Patana.

Suomalaisista kotitalouksista tulee vuosittain 100 000 tonnia kuitupakkausmateriaalia. Tästä 20 000 tonnia on aaltopahvia, 30 000 tonnia nestepakkauksia ja 50 000 tonnia muuta kartonkia. Kokonaismäärästä kierrätettiin vuonna 2011 yli 40 %.

Lähimmät kierrätyspisteet löydät helposti www.kierratys.info.

Vielä muistutus:
Kotikeräyspaperiastiaan puhtaat ja kuivat

• Sanoma- ja aikakauslehdet
  • Mainosposti
  • Uusiopaperit
  • Kaikki kirjekuoret
  • Värilliset ja valkoiset kopio- ja tulostepaperit
  • Puhelin- ja tuoteluettelot
  • Pehmeäkantiset kirjat

HUOM! Niittejä tai klemmareita ei tarvitse poistaa lehdistä

Tärkeää:

• Ethän niputa lehtiä narulla tai pakkausteipillä
  • Astiaan ei muovikasseja eikä ruskeita paperikasseja

Keräyskartonkiastiaan puhtaat, kuivat ja sisäkkäin pakatut

• Aaltopahvi
  • Kartonkitölkit (esim. maito-, mehu-, piimä-) muovikorkkeineen
  • Kuivien tuotteiden kartonkipakkaukset (esim. muro- ja keksipaketit)
  • Paperipussit ja -kassit
  • Pizzalaatikot ja munakennot
  • Kartonkiset kertakäyttöastiat
  • WC- ja talouspaperirullien hylsyt
  • Muovipinnoitetut käärepaperit (esim. kopiopaperin kääreet)
  • Juomien kartonkiset monipakkaukset (esim. sixpackit)

Tärkeää:

• Litistä pakkaukset ja laita ne sisäkkäin.
  • Pakkaa maito- yms. tölkit litistettyinä yhden tölkin sisään. Ei muovipusseja eikä styroksia.

www.paperinkerays.fi

Paperinkeräys-konserni tarjoaa yrityksille ja yhteisöille kattavat ja luotettavat kierrätys- ja ympäristönhuoltopalvelut sekä tuotteet kaikkialla Suomessa. Metsäteollisuuden omistama ja vuonna 1943 perustama Paperinkeräys Oy huolehtii myös keräyspaperin tuottajavastuusta koko maassa.

Konsernin yritykset ostavat, käsittelevät ja myyvät käytettyjä materiaaleja ja tuotteita raaka-aineeksi, energiaksi ja uudelleen käytettäväksi. Materiaali käsitellään 21 tuotantoyksikössä ja myydään muun muassa metsäteollisuudelle. Tuotteet ovat esimerkiksi käytettyjä kuormalavoja ja toimistokalusteita sekä bio- ja kierrätyspolttoaineita.