Rittal konesalien code of conduct -tukijaksi

Konesalien rakentaja ja maailman johtava sähkökytkentäkaappien valmistaja Rittal on nimetty EU-komission laatiman konesalien code of conduct -sopimuksen sertifioiduksi tukijaksi. Nimitys liittyy Rittalin sitoutumiseen energiatehokkaiden konesalien rakentajana.

”Code of conduct (CoC) -todistus on sinetti määrätietoisesta osaamisen kehittämisestä. Meidän päätehtävänä on neuvoa asiakkaita kiinnittämään riittävästi huomiota konesalien energiankulutuksen vähentämiseen”, Rittal-konsernin projektijohtaja Ralf Dahmer sanoo.

Euroopan komission laatima Code of Conduct -sopimus tähtää parhaiden käytänteiden hakemiseen sekä yhteisten energiansäästötavoitteiden määrittelemiseen konesaleissa. Yritystukijoita, kuten Rittalia, kannustetaan aloitteiden tekemiseen sekä esimerkin näyttämiseen muille alan toimijoille.

Sopimuksen mukaan Rittal tukee ja neuvoo jatkossa konesalioperaattoreita salien energiaoptimoinnissa.

”Olennaisinta on käydä läpi koko IT-infrastruktuuri ilmastoinnista ja jäähdytyksestä aina virranjakeluun ja varavirtajärjestelmiin. Konesaliurakoissa tulisi pyrkiä nykyistä laajempaan näkökulmaan ja suurempaan automaatioon. Tärkeintä on energiankulutusta ja -kustannusta oikein mittaavat työkalut, jotka eivät ole vielä kovin yleisiä suomalaisissa organisaatiossa”, Rittalin projektipäällikkö Janne Puranen sanoo.

Code of Conduct -sopimuksen tukijoina on sekä konesalioperaattoreita että laite- ja ohjelmistovalmistajia ympäri EU:ta.

Viiden viimeisen vuoden aikana konesalien energiankulutus on kaksinkertaistunut. Sama kehitys näyttää jatkuvan. Komission tavoittelee sopimuksella vaihtoehtojen etsimistä siihen, miten konesalipäästöjä ja sitä kautta kustannuksia saadaan pienemmäksi.

projektipäällikkö Janne Puranen, Rittal Oy, puh. 050 5188 747, janne.puranen@rittal.fi

Tiedotteen jakelusta ja mediayhteyksistä vastaa Taru Nikulainen, Brunnen Communications Oy,

puh. 050 3257 347, taru.nikulainen@brunnen.fi

Saksalainen Rittal GmbH & Co. KG on maailman johtava sähkökytkentä- ja IT-laitekaappien valmistaja sekä konesalien rakentaja. Rittal palvelee asiakkaitaan maailmanlaajuisesti 12 korkeatasoisen tuotantolaitoksen, 60 tytäryhtiön ja 40 agentuurin voimin. Yli 9.000 työntekijällään Rittal on Friedhelm Loh Groupin suurin yritys, jonka pääkonttori on Herbornissa, Saksassa.

Suomessa toimiva Rittal Oy on vuoden 1991 alussa perustettu maahantuontiyritys, joka markkinoi ja myy saksalaisen emoyhtiön valmistamia tuotteita. Rittal Oy:ssä työskentelee tällä hetkellä vajaa 50 henkilöä ja sen liikevaihto oli vuonna 2009 noin 22 miljoonaa euroa. Rittalilta saat koko konesali- ja kytkentäkaappi-infran yhdestä osoitteesta. Asiakaslähtöinen suunnittelu ja avaimet käteen -toimitus vievät hyötysuhteesi ylös, mutta energiankulutuksesi alas.

Tätä kaikkea tarkoittaa Rittal − The System.