Rittalilta energiaa säästävä teknologiaratkaisu BMW:n tehtaille

Maailman johtava sähkökytkentäkaappien valmistaja ja konesalien rakentaja Rittal on saanut valmiiksi teknologisesti edistyksellisen jäähdytysratkaisun, joka pienentää autonvalmistajan hiilidioksipäästöjä vuosittain jopa 42 tonnia.

Jäähdytysratkaisu kohdistuu tehtaan kytkentäkaappeihin ja niiden sisältämiin 200 jäähdytysyksikköön. BMW:n Rittalilta tilaaman hankkeen tavoitteena oli neljä vuotta vanhojen jäähdytysyksiköiden energiatehokkuuden nostaminen. Kokonaan uuden teknologian valitsemisen sijaan BMW päätyi vaihtamaan vanhat jäähdyttimet uusiin.

”Uusissa jäähdytyslaitteissa muun muassa jäähdyttimen tuulettimet kytkeytyvät automaattisesti päälle ja pois päältä kaapin sisällä olevan lämpötilan mukaan. Vuoden kestäneen pilottivaiheen pohjana oli Rittalin Blue e -tuotesarja, joka on kaikkien aikojen tehokkain jäähdytinsukupolvi”, tuotepäällikkö Sami Huotari Rittalilta kuvailee.

Huotarin mukaan puolet BMW:n vanhoista jäähdytyslaitteista on nyt vaihdettu uuteen energiaa säästävän teknologiaan.

”Komponenttien optimoinnin myötä lopullinen säästö on noin 53 % nykyisestä, mikä tarkoittaa 45 tonnia vähemmän hiilidioksidipäästöjä.”

Blue e -jäähdyttimissä on myös hyödynnetty energiaa säästävää ec-puhallintekniikkaa.

Sami Huotari, Rittal Oy, puh. 09 413 44 00, sami.huotari@rittal.fi

www.rittal.fi

Saksalainen Rittal GmbH & Co. KG on maailman johtava sähkökytkentä- ja IT-laitekaappien valmistaja sekä konesalien rakentaja. Rittal palvelee asiakkaitaan maailmanlaajuisesti 12 korkeatasoisen tuotantolaitoksen, 63 tytäryhtiön ja 40 agentuurin voimin. Yli 10.000 työntekijällään Rittal on Friedhelm Loh Groupin suurin yritys, jonka pääkonttori on Herbornissa, Saksassa.

Suomessa toimiva Rittal Oy on vuoden 1991 alussa perustettu maahantuontiyritys, joka markkinoi ja myy saksalaisen emoyhtiön valmistamia tuotteita. Rittal Oy:ssä työskentelee tällä hetkellä 50 henkilöä ja sen liikevaihto oli vuonna 2011 lähes 27 miljoonaa euroa. Rittalilta saat koko konesali- ja kytkentäkaappi-infran yhdestä osoitteesta. Asiakaslähtöinen suunnittelu ja avaimet käteen -toimitus vievät hyötysuhteesi ylös, mutta energiankulutuksesi alas. Tätä kaikkea tarkoittaa Rittal − The System.