Santa Monica Networksilta verkkoratkaisu Ilmatieteen laitoksen konesaliin

Tietoturvallisten verkkoratkaisujen asiantuntija Santa Monica Networks Oy on toimittanut keskuskytkimet Ilmatieteen laitoksen Sodankylän toimipisteeseen. Kytkimet sijoitettiin laajenevan toiminnan tukena toimiviin konesaleihin. Ilmatieteen laitos on viime vuosina panostanut merkittävästi Sodankylän toimipisteen satelliittivastaanottokeskustoiminnan kehittämiseen ja tähän liittyy keskeisenä datakeskustoiminta. Hankinnan arvo on reilu 120 000 euroa ja kytkimet otetaan käyttöön huhtikuun 2011 aikana. Kytkimien palvelusaika tulee olemaan seuraavat 710 vuotta.

Kytkimet muodostavat konesaliverkon ytimen. Ne mahdollistavat sääsatelliiteilta tulevan hyvin suuren datamäärän käsittelyn ja siirtämisen Helsinkiin, Ilmatieteenlaitoksen päätoimipisteelle Kumpulaan 10 Gbps -linkkiä pitkin.

Lapin ilmatieteellinen tutkimuskeskus Sodankylässä toimii havainto- ja tutkimusalustana erilaisille tutkimusprojekteille. Tänä päivänä tutkimuskeskuksessa vastaanotetaan dataa useista naparatasatelliiteista. Tämän datan lisäksi myös muiden yhteistyötahojen toimittamia satelliittidatoja prosessoidaan ja arkistoidaan. Sodankylän tutkimuskeskus yhdessä Pallaksen alueen mittausinfrastruktuurin kanssa on myös arktisen ja pohjoisten alueiden johtava satelliittiaineistojen validointi- ja tutkimusalue.

"Sodankylään toimitettiin kaksi Cisco Nexus 7010 -datakeskuskytkintä. Varmatoiminen tietoliikenneverkko tukee Ilmatieteenlaitoksen toiminnan kannalta kriittistä konesalitoimintaa", Santa Monica Networksin myyntipäällikkö Markku Niemi sanoo.

"Keskuksesta tekee kriittisen tuo suuri kerättävä ja eteenpäin välitettävä datamäärä. Samalla hankinta on tulevaisuuden toiminnan tarpeita tukeva, sillä se luo tarpeidemme mukaisesti laajenemiskykyisen ympäristön", kertoo päällikkö Kimmo Aaltonen Ilmatieteenlaitoksen tietohallintoyksiköstä.

Lisätiedot:

myyntipäällikkö Markku Niemi, markku.niemi@ smn.fi,  041 4563849

tietohallintoyksikön päällikkö Kimmo Aaltonen, kimmo.aaltonen@fmi.fi, (09) 1929 2547

Santa Monica Networks Oy on suomalainen tietoturvallisten tietoverkkoratkaisujen asiantuntija. Sen asiantuntemus perustuu pitkään kokemukseen vaativista tietoverkkoratkaisuista ja sertifioituun kumppanuuteen johtavien päämiesten kanssa. Vuonna 2010 Santa Monica Networksin liikevaihto Suomessa oli 21,4 (14,8) miljoonaa euroa. Henkilöstöä on 32.

Santa Monica Networksin historia ulottuu vuoteen 1989, jolloin Suomeen perustettiin yritys nimeltä Santa Monica Software. Nykyinen nimi Santa Monica Networks otettiin käyttöön vuonna 2005, jolloin yritys palasi omistajamuutosten jälkeen Suomen markkinoille. Santa Monica Networks Groupilla on kaikkien ryhmän yritysten asiakkaita palveleva palvelukeskus Tallinnassa.

www.smn.fi www.smngroup.eu

Ilmatieteen laitos on palvelu- ja tutkimuslaitos, joka tuottaa yleisen turvallisuuden ja elinkeinoelämän toimintaedellytysten kannalta tärkeitä sää-, meri- ja ilmastopalveluja.

Laitoksen palvelut pohjautuvat vahvaan ilmakehä- ja meriaiheiseen tutkimukseen ja korkealaatuisiin havaintoihin. Ympärivuorokautinen toiminta tukee viranomaisten, yritysten ja kansalaisten toimintaa myös silloin, kun sää, meri ja luonto tuovat eteen erityishaasteita.

Ilmatieteen laitos on perustettu 1838, nykyisen nimensä se sai vuonna 1969. Hallinnollisesti laitos on liikenne- ja viestintäministeriön alainen.