WSP:n Kuusen silmu -taideteos elävöittää Tampereen asuntomessuja 2012

Suomen johtaviin rakennusalan suunnittelu- ja konsulttiyrityksiin lukeutuva WSP Finland Oy on toteuttanut ainutlaatuisen julkisen tilan taideteoksen Vuoreksen asuntomessualueelle Tampereelle. Kuusen silmu -teoksen aiheena on kuusen silmujen mikroskooppisen pienet rakenteet, joista kasvavat keväisin uudet oksat ja neulaset.

Teos näkyy Vuoreksen puistokadun laidalle rakentuvien kerrostalojen autokatosten julkisivussa. Teos yhdistää kolmen rinnakkaisen kerrostalokohteen autokatoksen seinät yhdeksi suureksi, yhteiseksi taideteokseksi.

Teosluonnoksen on toteuttanut WSP:n monialainen työryhmä, Marjukka Korhonen, Anri Linden ja Simon Örnberg. Taiteellista vastuuta kantaa kuvanveistäjä KuM Marjukka Korhonen.

”Teoksessa esitettävät kuvat ovat peräisin erikoistutkija Sirkka Sutiselta Metsäntutkimuslaitoksen Joensuun toimipaikasta. Ne kuvaavat kuusen silmun rakenteita ja kehitystä mikroskooppisella tarkkuudella. Kuvat ovat käynnissä olevaan ’Kuusen silmun keväinen kehitys’ -tutkimukseen liittyvää kuvamateriaalia”, Marjukka Korhonen WSP:ltä kertoo.

Korhosen mukaan kuvissa näkyvät muun muassa neulasaiheet ja tulevan oksan aihiot. Todellisuudessa silmut ovat talvella vain muutaman millimetrin kokoisia.

”Olemme tuoneet nämä tavallisesti ihmissilmältä piilossa olevat rakenteet esiin teosseinämään. Teos yhdistää kiehtovasti Vuoreksen luonto-teeman taiteeseen ja tieteeseen”, kuvanveistäjä Korhonen kertoo.

Kuusen silmun materiaaleina on käytetty kuusiponttilautaa, eri syvyisiä kuusirimoja, värillistä akryylilevyä, lasia sekä valokuvatulosteita mikroskooppikuvista.

WSP tunnetaan monialaisesta suunnittelustaan ja lukuisista muun muassa kaupunkiympäristön kehittämiseen liittyvistä kilpailuvoitoistaan. Viime vuosien näkyviä kohteita, joissa julkinen taide on keskeisessä roolissa, ovat esimerkiksi uniikki taideteos ’Valoportti’ Kemin valtatien varressa sekä Keimolan valvontatornin taidekilpailun voittotyö ’Ombra.’ Mainitsemisenarvoinen työ on myös Helsingissä liikennöivä omaleimainen taideteos Kulttuuriratikka.

WSP:n yhtenä erottavana vahvuutena on teknisen ja luovan osaamisen sulava yhdistäminen. Tämä luo uudenlaista ja kestävää arvoa tulevaisuuden kaupunkiympäristöön”, muotoiluyksikön päällikkö Mari Siikonen sanoo.

Tampereen asuntomessualueen pääteemana on moderni puutarhakaupunki, jonka yhtenä elementtinä on taiteen integrointi rakentamiseen. Modernin puutarhan teemaa sovelletaan Vuoreksen asuinalueen ja koko kaupunginosan kehittämiseen.

projektipäällikkö, kuvanveistäjä Marjukka Korhonen, WSP Finland Oy, puh. 0400 591 045, marjukka.korhonen@wspgroup.fi

muotoiluyksikön päällikkö Mari Siikonen, WSP Design Studio, puh. 040 514 9592, mari.siikonen@wspfinland.fi

WSP Finland on monialainen suunnitteluyritys. Tarjoamme kestäviä tutkimus-, suunnittelu-, konsultointi- ja muotoilupalveluja yhdyskunta- ja rakennesuunnitteluun sekä korjausrakentamiseen. Olemme mukana vaativissa suunnitteluhankkeissa sekä Suomessa että kansainvälisesti. 330 asiantuntijaamme työskentelevät Helsingissä, Oulussa, Tampereella ja Jyväskylässä.

WSP tunnetaan merkittävistä palkinnoista ja kunniamaininnoista etenkin kestävän yhdyskunta-rakentamisen, silta- ja liikennesuunnittelun sekä muotoilun projekteissa. Tuoreita ja näkyvimpiä suunnittelukohteitamme pääkaupunkiseudulla ovat Auroran ja Crusellin sillat Helsingissä, Sipoon Sibbesborgin alueen suunnittelu, Kirkkonummi-Kivenlahti-moottoritie, Viikin matalaenergiatalo, Meilahden kolmiosairaala sekä useimmat metropolialueen raideliikennehankkeet.

Pääkaupunkiseudun ulkopuolella kädenjälkemme näkyy Metsähallituksen puurakenteisessa Pilke-talossa Rovaniemellä, Tampereen Niemenrannan alueella, Turun Myllysillassa, Olkiluodon ydinvoimalaitoksessa sekä lukuisissa tuulivoimahankkeissa. Kansainvälisiä referenssejä meillä on yli 30 maasta aina maantieteellisesti vaativista siltasuunnittelukohteista sellutehtaille ja voimalaitoksiin tehtyihin kattilansuunnitteluprojekteihin

WSP Finland kuuluu kansainväliseen WSP Groupiin, jossa työskentelee 9 000 asiantuntijaa 200 toimistossa kuudessa eri maanosassa ja 35 eri maassa. WSP Group on perustettu 1969 ja se on listattu Lontoon pörssiin.