WSP:n suunnittelema Auroransilta on rakennusteknisesti uraauurtava

WSP Finlandin suunnittelema, rakennusteknisesti uraauurtava Auroransilta avattiin käyttäjille 24. marraskuuta. Noin 165 metrin pitkä kevyen liikenteen silta ylittää Helsingin Nordenskiöldinkadun, joten se sijaitsee liikenteellisesti ja kaupunkikuvallisesti haastavassa paikassa.

Auroransilta sai Suomen Rakennusinsinöörien Liiton myöntämän RIL-Palkinnon aiemmin marraskuussa.

Vaaleista kaaristaan tunnistettava Auroransilta on vakaa ja heilumaton, eikä ohut betonikansi värähtele kulkijoiden alla.

”Siltakilpailussa esitettyyn siltarakenteeseen päädyttiin siltapaikan reunaehtojen perusteella. Koska silta sijoittuu vilkkaasti liikennöidylle risteysalueelle, halusimme turvallisuussyistä välttää siltapilareita, jotka olisivat olleet helposti näkemisen esteenä”, hankkeen projektipäällikkö ja pääsuunnittelija Sami Niemelä kuvaa.

Niemelä muistuttaa, että lähistöllä sijaitsevien urheilustadionien omaleimainen arkkitehtuuri tuli huomioida suunnittelussa. WSP:n työryhmä halusi, että silta kunnioittaa stadionien kaupunkikuvallista ilmettä.

Auroransiltaa pitkin kevyt liikenne pääsee Vantaan rajalta Keskuspuiston kautta Eläintarhan alueelle reittiä, jossa ei ole tasoristeyksiä autoliikenteen kanssa. Pyörätieverkoston lisäksi silta parantaa Nordenskiöldinkadun ja Pohjoisen Stadiontien risteyksen liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta isojen tapahtumien aikana.

Auroransillan viiden metrin levyinen kulkuväylä on tavallista leveämpi: sitä voidaan tarvittaessa käyttää myös hiihtolatuna. Sillan ulkomuotoa hallitsee kaksi Nordenskiöldinkadun ylittävää teräksistä tukikaarta. Vaaleapintaiset kaaret ovat yli 50 metrin pituisia, ja ne kurottavat noin 20 metrin korkeuteen.

”Auroransilta suuntautuu tulevaisuuteen usealla tavalla. Se muodostaa jatkossa symbolisen monumentin polkupyöräilylle, kävelylle ja lenkkeilylle. Se viitoittaa nopeutuvan, kiihkeärytmisen kaupungin keskellä tietä tulevaisuuden kaupunkikulttuurille, jossa hitaudelle ja levollisuudelle on tilaa ja väyliä”, arkkipiispa Kari Mäkinen totesi julistaessaan voittajan.

Ahtaalle siltapaikalle on haettu ratkaisua jo 1980-luvulta alkaen. Helsingin kaupungin rakennusvirasto järjesti siltakilpailun vuonna 2009, jonka voitti WSP.

Lisätietoja

projektipäällikkö, pääsuunnittelija Sami Niemelä, WSP, puh. 0400 157 998, sami.niemela@wspgroup.fi

toimitusjohtaja Helena Soimakallio, RIL, puh. 040 550 7706, helena.soimakallio@ril.fi

WSP Finland on monialainen suunnitteluyritys. Tarjoamme kestäviä tutkimus-, suunnittelu-, konsultointi- ja muotoilupalveluja yhdyskunta- ja rakennesuunnitteluun sekä korjausrakentamiseen. Olemme mukana vaativissa suunnitteluhankkeissa sekä Suomessa että kansainvälisesti. 330 asiantuntijaamme työskentelevät Helsingissä, Oulussa, Tampereella ja Jyväskylässä.

WSP tunnetaan merkittävistä palkinnoista ja kunniamaininnoista etenkin kestävän yhdyskunta-rakentamisen, silta- ja liikennesuunnittelun sekä muotoilun projekteissa. Tuoreita ja näkyvimpiä suunnittelukohteitamme ovat Auroran ja Crusellin sillat Helsingissä, Sipoon Sibbesborgin alueen suunnittelu, Kirkkonummi-Kivenlahti-moottoritie, Viikin matalaenergiatalo, Meilahden kolmiosairaala, Oulun Matkakeskus ja Kastellin monitoimitalo sekä useimmat metropolialueen raideliikennehankkeet. Suunnittelumme näkyy myös Metsähallituksen puurakenteisessa Pilke-talossa Rovaniemellä, Tampereen Niemenrannan alueella, Turun Myllysillassa, Olkiluodon ydinvoimalaitoksessa sekä lukuisissa tuulivoimahankkeissa.

Kansainvälisiä referenssejä meillä on yli 30 maasta aina maantieteellisesti vaativista siltasuunnittelukohteista sellutehtaille ja voimalaitoksiin tehtyihin kattilansuunnitteluprojekteihin

WSP Finland kuuluu kansainväliseen WSP + GENIVAR -yhtiöön, jossa työskentelee 14 500 asiantuntijaa yli 300 toimistossa 35 maassa ja kaikissa maanosissa.