• Business Finland/

Business Finland on nostanut siviilikanteen Yhdysvaltain yhtiönsä entistä työntekijää kohtaan – taustalla epäilyt taloudellisista epäselvyyksistä

Business Finland epäilee Yhdysvalloissa työskennelleen entisen työntekijänsä syyllistyneen taloudellisiin väärinkäytöksiin.

Business Finland syntyi, kun Tekes ja Finpro Oy yhdistyivät vuoden 2018 alussa. Mahdollisten väärinkäytösten epäillään tapahtuneen suomalaisille yrityksille kansainvälistymispalveluja tarjonneen Finpro Oy:n Yhdysvaltain tytäryhtiössä ennen Business Finlandin organisaation aloittamista.

Asian selvittämiseksi ja mahdollisesti yhtiöstä epäasianmukaisesti ohjattujen varojen takaisin saamiseksi on Business Finland nostanut Yhdysvalloissa siviilikanteen. Oikeusprosessi on nyt alkanut ja vastapuolta sekä asiaan kytkeytyviä muita tahoja on lähestytty tietopyynnöin. Oikeusprosessin tuleva aikataulu ei ole vielä tarkasti selvillä, mutta asian odotetaan etenevän vuoden 2019 aikana.

Epäselvien kulujen määrä kirjanpidossa vuosilta 2011-2017 on merkittävä, yhteensä noin 4,8 miljoonaa dollaria. Osa epäselvistä kuluista voi paljastua asianmukaisiksi. Tapauksen johdosta Business Finland tulee tekemään varauksen asian selvittämiseen liittyvistä kuluista vuoden 2018 tilinpäätökseensä.

”Tapaus on vakava ja valitettava. Silloista Finpro Oy:tä on alustavien selvitysten perusteella johdettu harhaan esimerkiksi muunnelluilla pankkitositteilla. Heti kun asia tuli meidän tietoomme sitä ruvettiin välittömästi selvittämään. Pian kävi ilmi, että meille ei jäänyt muuta vaihtoehtoa, kuin edetä oikeusprosessin kanssa. Business Finlandin organisaation aloittamisen jälkeen yhtiön taloushallinnon ja sisäisen valvonnan prosesseja on tarkistettu sekä kehitetty niin, että vastaaviin tapahtumiin päästään puuttumaan välittömästi”, toteaa juridisista ja hallinnollisista asioista vastaava johtaja Marianne Asikainen.

Marianne Asikainen
Senior Director: Legal & Administration
Puh: +358 50 5979470
marianne.asikainen@businessfinland.fi