• Business Finland/

Helsingissä ja Levillä kuvatusta Snow Flower -elokuvasta povataan matkailuvalttia Suomelle – Business Finlandin AV-tuotantokannustimet edistivät japanilaisen jättituotannon saamista Suomeen

Kuvankaunis Snow Flower -elokuva tuo Helsingin kadut ja talvisen Levin revontulet valkokankaille ympäri Japania. Suurten näyttelijänimien tähdittämästä, Warner Brothersin jakelemasta elokuvasta ennustetaan yleisömenestystä Japanissa. Jättituotannon kuvaamisessa hyödynnettiin Business Finlandin AV-tuotantokannustimia lähes 200 000 euron edestä. Helmikuussa Japanin ensi-iltansa saavan elokuvan odotetaan kasvattavan Japanin Suomen-matkailua rutkasti.

Japanilainen draamaelokuva Yuki no Hana – Snow Flower esittelee katsojilleen Suomea parhaimmillaan. Noin puolet elokuvasta on kuvattu Helsingissä ja Levillä, ja sen odotetaan lisäävän Suomeen tulevien japanilaismatkailijoiden määrää tulevina vuosina.

- Elokuvassa ovat hienosti esillä suomalainen design ja kaupunkikulttuuri sekä revontulet ja Lapin luonto. Myös eri vuodenajat pääsevät esiin, mikä tukee Visit Finlandin tavoitetta ympärivuotisen matkailun kasvattamisesta, Business Finlandin Visit Finland -yksikön johtaja Paavo Virkkunen kuvaa.

Elokuvaa kuvattiin paitsi Helsingissä ja Levillä, myös Kittilässä, Ylläksen ja Pallaksen lähistöllä sekä ja Kolarissa. Visit Finland oli mukana auttamassa kuvausryhmää kuvauskohteiden järjestämisessä yhdessä Levin Matkailun ja Helsinki Marketingin kanssa.

Audiovisuaalisen alan tuotantokannustin tositoimissa

Jättituotannon teossa hyödynnettiin Business Finlandin audiovisuaalisen alan tuotantokannustinta: elokuvan tuotannolle on myönnetty tuotantokannustinta yhteensä 199 743 euroa.

AV-tuotantokannustin on 25 prosentin maksuhyvitys Suomessa toteutetun tuotannon kuluista. Kuluihin lasketaan muun muassa tuotantoon liittyvät tavara- ja palveluostot sekä laite- ja tilavuokrat.

- AV-tuotantokannustimen olemassaolo on pitkälti vaikuttanut siihen, että elokuvaa on kuvattu Suomessa. Kannustimen ansiosta voimme kilpailla aivan eri tavalla kuvauslokaationa kuin aiemmin, Business Finlandin Audiovisual Production Incentiven asiantuntija Merja Salonen Business Finlandilta kertoo.

Lisäksi AV-tuotantokannustin luo kotimaisille yrityksille uusia kansainvälisiä kontakteja, sillä kannustinta hakevalla ulkomaalaisella tuotannolla tulee olla suomalainen tuotantokoordinaattoriyritys. Tuotantokoordinaattori hankkii palveluita, huolehtii kirjanpidosta ja tekee hakemuksen Business Finlandille ulkomaisen tuotantoyhtiön puolesta.

- Meillä on Suomessa tarjota laadukkaita tuotantopalveluita, Merja Salonen kehuu.

Elokuva suurlevitykseen Japanissa

Romanttinen draamaelokuva kertoo parantumattomasti sairaasta tytöstä, jonka viimeinen toive on nähdä pohjoisen Suomen revontulet yhdessä ihastuksensa kanssa. Elokuvan juoni pohjautuu supersuositun japanilaisen rakkauslaulun, Yuki no Hanan, lyriikoihin. Päärooleissa nähdään malli ja näyttelijä Ayami Nakajo ja laulaja, näyttelijä Hiroomi Tosaka. Elokuvan ensi-ilta on Japanissa 1.2., ja se esitetään peräti 200 elokuvateatterissa. Siitä uskotaan tulevan ystävänpäivän hitti.

- Snow Flower on ison tuotannon elokuva ja siinä on mukana tunnettuja japanilaisia näyttelijöitä. Elokuvalle odotetaan paljon katsojia ja suurta näkyvyyttä Japanissa, Business Finlandin Visit Finland -yksikön Aasian markkinoista vastaava Teemu Ahola kertoo.

Valkokankailla välkkyvät maisemat toimivat tunnetusti inspiraationa japanilaisille matkailijoille matkakohteiden valinnassa. Esimerkiksi vuonna 2006 julkaistu japanilainen Ruokala Lokki -elokuva tuo edelleen japanilaisia matkailijoita Suomeen, vaikka elokuvan julkaisusta on jo aikaa.

- Snow Flower -elokuvalle povattava näkyvyys edistää Suomen tunnettavuutta Japanissa. Sen odotetaan tuovan Ruokala Lokki -elokuvan tapaan merkittävää nostetta Japanin Suomen-matkailulle, Teemu Ahola kuvaa.

Snow Flower -elokuvalle järjestettiin eilen 21.1. ennakkonäytös kutsuvieraille Helsingissä, Levillä ennakkonäytös järjestetään tänään 22.1. Ennakkonäytösten yhteydessä Helsingissä ja Levillä vierailee myös japanilaistoimittajien ryhmä Visit Finlandin, Helsinki Marketingin, Levin Matkailun ja Finnairin isännöiminä.

Snow Flower -elokuva traileri: http://wwws.warnerbros.co.jp/yukinohana-movie/

Lisätietoja

Sari Hey, PR & Media Coordinator, Asia & Australia, Visit Finland, Business Finland, p. 046 923 4745 sp. sari.hey@businessfinland.fi

Laura Andersson, koordinaattori, AV-tuotantokannustin, Business Finland, p. 050 5577 991, sp. laura.andersson@businessfinland.fi