• Business Finland/

Kiina-Suomi talviurheilun teemavuosi 2019 käynnistyi: Kiinassa kysyntä suomalaiselle talviurheiluosaamiselle kasvaa kun Pekingin talviolympialaiset ja paralympialaiset lähestyvät

Presidentti Sauli Niinistön Kiinan-valtiovierailun yhteydessä allekirjoitettiin useita aiesopimuksia suomalais- ja kiinalaisyritysten välillä talviurheiluyhteistyöhön liittyen. Myös Suomen matkailu hyötyy Kiina-Suomi talviurheilun teemavuodesta, joka saa paljon näkyvyyttä kiinalaismedioissa.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistön valtiovierailun yhteydessä juhlistettiin Kiinan presidentti Xi Jinpingin kanssa sovittua Kiina-Suomi talviurheilun teemavuoden 2019 käynnistymistä. Suomi on ainoa maa, jonka kanssa Kiina on sopinut erityisyhteistyöstä talviurheilun saralla. Samaan aikaan Pekingiin matkusti myös ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Anne-Mari Virolainen Team Finland -bisnesdelegaation kanssa.

Bisnesdelagaatio muodostui Business Finlandin Winter Sports Clusterin yhteensä yli 20 suomalaisyrityksestä ja -organisaatiosta, jotka tapasivat kolmen päivän aikana kiinalaisia yhteistyökumppaneita. Tapaamisten teemana oli nimenomaan yhteistyö talviurheilussa. Pekingissä järjestetään 2022 talviolympialaiset ja paralympialaiset, ja Kiinassa on kysyntää suomalaisosaamiselle niin urheilijoiden valmentamisen kuin talviurheilukohteiden rakentamisessa.

- On olut ilo seurata Suomen ja Kiinan kauppasuhteiden kehittymistä viime vuosien aikana. Kiina on nykyisin neljänneksi merkittävin kauppakumppanimme. Kiinan ja Suomen välinen talviurheilun teemavuosi tarjoaa sekä suomalais- että kiinalaisyrityksille ja -organisaatioille huikeita yhteistyömahdollisuuksia. Tästä esimerkkinä tällä viikolla allekirjoitettiin yli 15 aiesopimusta suomalais- ja kiinalaistoimijoiden välillä, ministeri Virolainen kertoo.

Business Finlandin Finnish Winter Sports Clusterin järjestämässä seminaarissa allekirjoitettujen sopimusten aiheina on mm. eri talviurheilulajien valmennus- ja koulutusyhteistyö sekä erilaisten talviurheilukohteiden rakentaminen. Business Finland allekirjoitti sopimuksen Suomen osallistumisesta Pekingin World Winter Sports Expoon syyskuussa, jossa Suomi on kumppanimaa.

- Finnish Winter Sports Cluster auttaa suomalaisyrityksiä saamaan konkreettista kauppaa Kiinan talviurheiluhankkeista tunnistamalla liidejä, järjestämällä tapaamisia ja tapahtumia suomalaisyrityksille sekä kiinalaisosapuolille sekä esittelemällä suomalaisosaamista kiinalaisille talviurheilupäättäjille, kertoo Clusterin johtaja Petri Tulensalo.

Tavoitteena 300 miljoonaa kiinalaista talviurheiluharrastajaa

Kiina on asettanut kunnianhimoisen tavoitteen saada 300 miljoonaa kansalaistaan innostumaan talviurheilusta. Maassa kaivataan nyt ideoita, miten tuoda toistaiseksi aika tuntemattomia talvilajeja harrastajien ulottuville.

- Suomella on paljon tarjota, jotta Kiina pääsee talviurheiluharrastajatavoitteeseensa. Tarjontamme kattaa laajasti tuotteita ja palveluita esimerkiksi valmennuksen, koulutuksen, urheilurakentamisen ja -teknologian sekä tapahtumajärjestämisen saralla. Kiinalla ja Suomella on jo merkittävää yhteistyötä valmennuksen ja koulutuskeskusten kehittämisessä, kertoo eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terho, joka oli Pekingissä avajaisviikolla lajiliittodelegaation kanssa.

Kiinalaismatkailijoille tarjotaan matalan kynnyksen talvilajien kokeilumahdollisuuksia

Talviurheilun teemavuoden yhteydessä Business Finlandin Visit Finland -yksikkö nimitti kiinalaisnäyttelijä Wang Kain Suomeen suuntautuvat talvimatkailun erityislähettilääksi. Wang Kailla on kiinalaisissa sosiaalisissa medioissa 21 miljoonaa seuraajaa, ja Visit Finlandin ilmoitus hänen lähettilyydestään on kerännyt jo lähes 5 miljoonaa silmäparia, yli 100 000 jakoa ja lähes 4000 kommenttia.

- Visit Finland hyödyntää Kiinan ja Suomen talviurheilun teemavuotta rakentaakseen Suomelle näkyvyyttä matalan kynnyksen talviliikunnan ja -urheilun kohdemaana. Tavoite 300 miljoonasta talviliikunnan harrastajasta luo huikeita mahdollisuuksia suomalaisille hiihtokeskuksille ympäri maan, ja tarjoaa työmahdollisuuksia sekä ammattilaisten valmentajille että hiihtokouluille, jatkaa Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen.

Kiinalaismatkailijoiden yöpymisten määrän odotetaan nousseen 400 000 vuoden 2018 aikana. Suomi on kohteena houkutteleva, mistä osoituksena kiinalaislentoyhtiö Tibet Airlines käynnistää kolme viikottaista lentoa Helsingin ja Jinanin välillä 8.4. ja kiinalainen JuneYao Airlines päivittäiset lennot Helsingin ja Shanghain välillä 28.6. Tämän lisäksi Finnair nostaa kesällä Hongkongin vuorojensa määrän kahteen päivittäiseen lentoon.

Kiinan ja Suomen talviurheilun teemavuosi päättyy päätösseremonioihin Rovaniemellä joulukuussa.

Petri Tulensalo, Business Finland Sports Clusterin johtaja, sp. Petri.tulensalo@businessfinland.fi p. 040 343 3437
Paavo Virkkunen, johtaja, Visit Finland, Business Finland, sp. Paavo.virkkunen@businessfinland.fi, p. 040 766 6355
Hetta Huittinen, viestintäpäällikkö, Business Finland, hetta.huittinen@businessfinland.fi, p. 040 033 9597

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta sekä kansainvälistymis-, investointi- ja matkailunedistämispalveluita. Business Finland työllistää 600 asiantuntijaa 40 toimipisteessä ympäri maailmaa ja 20 aluetoimistossa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi

Team Finland on yrityksille kansainvälistymispalveluita tarjoavien julkisten toimijoiden verkosto. Verkosto pyrkii tarjoamaan yrityksille sujuvan palveluketjun neuvonnasta rahoitukseen.
Verkostoon kuuluvat työ- ja elinkeinoministeriö, ulkoasiainministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, Business Finland, Finnvera, Tesi (Suomen Teollisuussijoitus), ELY-keskukset, Patentti- ja rekisterihallitus, Suomalais-Venäläinen kauppakamari, Suomalais-ruotsalainen kauppakamari, Teknologian tutkimuskeskus VTT, Finnfund, Finnpartnership sekä Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituutit. www.team.finland.fi

Avainsanat: