Suomi mainittu! Finproon kuuluvan Finnfactsin mediavierailut tekivät Suomea tutuksi sadoille miljoonille

Finproon kuuluvan Finnfactsin järjestämien mediavierailuiden pohjalta julkaistut jutut tavoittivat arviolta lähes 300 miljoonaa lukijaa ympäri maailman. Kansainvälisiä medioita kiinnosti erityisesti suomalainen yrittäjyys.

Viime vuonna Finnfacts järjesti yhteensä 15 mediavierailua, joille osallistui yhteensä 104 toimittajaa. Vierailuiden teemat vaihtelivat arkkitehtuurista ja älyliikenteestä aina terveys- ja jäänmurtajateknologiaan.

Vierailujen ansiosta kansainvälisessä mediassa julkaistiin kaikkiaan 222 Suomea eri tavoin käsittelevää artikkelia. Julkaisujen levikkien perusteella jutut jaettiin lähes 900 miljoonalle ihmiselle, ja ne tavoittivat arviolta miltei 300 miljoonaa ihmistä.

Ylivoimaisesti suosituin aihe oli yrittäjyys, jota käsiteltiin joka neljännessä artikkelissa. Esimerkiksi Business Next -lehti Taiwanista julkaisi kattavan artikkelikokonaisuuden esitellen suomalaista startup-kenttää ja esineiden internetiä hyödyntäviä yrityksiä. Forbesin teknologiatoimittaja Yhdysvalloista puolestaan tutustui kotimaiseen Karsa-kasvuyritykseen.

"Suomalainen osaaminen, erityisesti yritystoiminta ja innovaatiot, on valtakunnallinen ylpeyden aihe, jota kelpaa esitellä. Monet meille suomalaisille itsestään selvät asiat ovat saaneet metreittäin palstatilaa maailmalla, eli hyviä ideoita on syytä jakaa myös kotimaan rajojen ulkopuolelle”, Finpron markkinointi- ja viestintäjohtaja Maija Karhusaari sanoo.

Peräti puolet kaikista jutuista julkaistiin ammatti- ja asiantuntijamedioissa. Neljännes artikkeleista julkaistiin perinteisissä uutismedioissa.

Eniten artikkeleita julkaistiin Japanissa, Yhdysvalloissa, Venäjällä ja Britanniassa. Eniten vierailuille osallistui toimittajia Venäjältä, Japanista ja Kiinasta. Osallistujia tuli myös esimerkiksi Israelista, Omanista ja Kazakstanista.

Kutsuttavat toimittajat valitaan mediavierailun teeman ja profiilin mukaan. Toimeksiantoina tehdyillä vierailulla kutsuihin vaikuttavat myös asiakkaan toiveet alueista ja julkaisutyypeistä.

Startup- ja teknologiakonferenssi Slushin ympärille järjestetty vierailu keräsi suurimman julkisuuden. Artikkeliosumien määrä oli tänä vuonna 56, kun viime vuonna vastaava luku oli lähes puolet pienempi (29). Slush-mediavierailu järjestettiin yhteistyössä Tekesin kanssa.

Lisätiedot: viestintäpäällikkö Hetta Huittinen

hetta.huittinen@finpro.fi

Lisää Finnfactsista:

Kansainvälisen viestinnän asiantuntijaorganisaatio Finnfacts toimii osana Finproa. Finnfactsin missio on auttaa suomalaisyrityksiä ja -innovaatioita menestymään ja levittää sanaa suomalaisesta osaamisesta maailmalla kansainvälisten mediavierailujen ja Good News from Finland -verkkopalvelun kautta.

Finnfacts on perustettu vuonna 1960. Finnfactsin toimintaa tukevat työ- ja elinkeinoministeriö sekä Elinkeinoelämän keskusliitto EK.

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Finpro on julkinen toimija, jonka 240 asiantuntijaa toimii 37 toimistossa 31 maassa Suomen ulkopuolella ja 6 aluetoimistossa Suomessa. Finpro on osa Team Finland -verkostoa. www.finpro.fi Finpro – kasvua Suomeen