• Callidus/

Auringolla lämmintä käyttövettä - Uusi kompakti TRIO aurinkolämmityskeskus nyt markkinoilla

Report this content

Aurinkoenergian vuosiraportin luonnoksen mukaan aurinkolämpöjärjestelmiä on maassamme käytössä (v. 2005) noin 2600 pientalossa ja niitä käytetään myös viljan kuivatuksessa. Energiamäärässä tämä vastaa 20 TJ/v. Asennettuja aurinkokeräimiä oli v. 2006 runsaat 31000 m2.

Uusi TRIO aurinkolämmityskeskus on pieneen, neliömetrin tilaan sijoitettava, kaikki tarvittavat laitteet sisältävä helppokäyttöinen kompakti yksikkö kodin käyttöveden lämmittämiseen. Tehdasvalmis paketti käsittää kaiken. TRIOn vedenlämmityksestä ”ylijääneen” lämmön voi siirtää asunnon lämmitykseen. Asennusaikaa ja kustannuksia säästyy, koska tekniikka on TRIOon sisäänrakennettu ja valmiiksi asennettu. Laitteen ainoa liikkuva osa on kierrätyspumppu.

TRIO aurinkolämpökeskus on aurinkoenergialla toimiva käyttöveden lämmittäjä. Aurinkokeräimen välityksellä se lämmittää kylmän veden kuumaksi käyttövedeksi. ”TRIO järjestelmänä sisältää kaikki tähän tarvittavat laitteet, eli säiliön, keräimet , putkiston ja siirtonesteen. Siirtoneste on pakkasen kestävää propyleeniglykolia (elintarvikekoodi E 1520 ). TRIOn voi sijoittaa jopa kodinhoitotilaan pienen tilantarpeen johdosta. Malleja on kahta kokoa TRIO 250 ja TRIO 350, luku ilmoittaa varastoitavan veden määrää litroina”, tekninen päällikkö Jorma Åhman kertoo.

Aurinkoenergia sopii koko Suomeen

Aurinkoenergiaa saadaan koko Suomessa etelästä pohjoiseen. Energiakustannuksissa säästetään, kun käyttövesi lämmitetään TRIOlla etenkin kesällä. Muuna aikana TRIO esilämmittää tulevan kylmän veden. ”Mitä enemmän talous käyttää kuumaa vettä, sitä enemmän tulee säästöä. Aurinkoenergia ei saastuta luontoa ja sähköäkin kuluu vain 50 W, eli heikon hehkulampun verran”, Jorma Åhman summaa.

Korjaamot ja maatilat oivaltaneet hyödyt

”Maatiloilla jo yhä useampi karjatilallinen lämmittää eläinten juomaveden aurinkolämmöllä. Myös korjaamot, joilla on lämpimän veden tarve, ovat ottaneet uuden tekniikan suoman energiansäästömahdollisuuden tosissaan”, Jorma Åhman kertoo.

Myös lämmitykseen

Kesäaikana aurinkokeräimellä saadaan energiaa yli veden lämmitystarpeen. Tämä voidaan varastoida ja käyttää muun lämmityksen lisänä. ”Muulloin paitsi kesällä on lämmityksen ja käyttöveden välillä tehtävä selvä ero. Hyödyntämällä aurinkolämmitystä pelkästään lämmitykseen riittää + 30 asteinen vesi, mutta suihkuun ei tuolla lämmöllä kukaan mielellään mene. Tietenkin on mahdollista asentaa keräimiä enemmänkin, jolloin energian saanti lisääntyy. Kesällä energiasta tulee näin ylitarjontaa, jota siis voidaan varastoida”, Jorma Åhman selventää.

Helppo huoltaa

TRIO aurinkolämmityskeskus on huoleton huollettava. Laitteiston ainoa liikkuva osa nesteen kierrätyspumppu, ei kulutusosa. "Nesteen pakkasenkesto on kerran vuodessa syytä tarkistaa ja että putkiston paine pysynyt asetetussa arvossa. Kerran 10 vuodessa varaaja pitää puhdistaa ja tarkistaa laitteiston kunto”, kertoo tekninen päällikkö Jorma Åhman Calliduksesta.

Kuvateksti (TRIO)
Trio aurinkolämmityskeskus sisältää:
•käyttövesivaraajan: 250 litraa tai 350 litraa
•ohjausautomatiikan
•pumppausryhmän venttiilein
•kalvopaisunta-astian varolaitteineen
•käyttövesitermostaatin
Kaikki komponentit on valmiiksi asennettu ja johdotettu, mikä nopeuttaa asennusta ja säästää kustannuksia.

Lisätietoja:
Oy Callidus Ab tuotepäällikkö Jorma Åhman puh 09 374 751, jorma.ahman@callidus.fi, www.callidus.fi
---tiedote päättyy tähän---