Kesäksi uutta hauskaa ajanvietettä pihalle, mökille ja rannalle

Suomalainen liikuntaan, terveyteen ja hyvinvointiin erikoistunut Fun Raise tuo kesäksi hauskoja uutuuksia aktiiviseen lomanviettoon. Grillaamisen, uimisen tai rantalöhöilyn lomassa voi koko perheen voimin kokeilla petekaa, speed badmintonia, slackliningia tai ogodiskiä, ja samalla polttaa kesäherkuttelun tuomia liikakaloreita.

Petekalla brassitunnelmiin

Peteka on kuntoa kehittävä peli, jota pelataan lyömällä Peteka-”sulkapalloa” kämmenellä. Peli on lähtöisin Brasiliasta, jossa se on maan kolmanneksi suosituin palloilulaji heti jalkapallon ja lentopallon jälkeen. Petekaa voi pelata ilman verkkoa, ja jalkapalloilijat pelaavat Petekaa myös potkimalla. Tänä kesänä Petekan parissa voi virittäytyä jalkapallon MM-kisojen brassitunnelmiin perisuomalaisessa järvimaisemassa. Kilpatasolla lajia pelataan sulkapallokentällä sulkapallon säännöin. Petekasta on kehitetty myös joukkuelaji nimeltään Indiaka. Tällöin pelikenttänä toimii lentopallokenttä, pelaajia molemmissa joukkueissa on kuusi, ja peliväline pitää saada verkon yli viimeistään kolmannella kosketuksella.

Speed badminton vahvistaa reaktiokykyä ja jalkalihaksia

Speed badminton on hauska, sulkapalloa muistuttava mailapeli, jota voi pelata missä ja milloin vain ilman verkkoa. Speed badminton sopii niin sisä- kuin ulkopeliksi, vuodenajasta riippumatta. Pelaamiseen tarvitaan vain mailat ja pallot. Pelaaminen onnistuu myös tuulella, silloin palloon kiinnitetään tuulirengas, joka minimoi tuulen vaikutuksen pallon lentorataan. Lajin keksijä on saksalainen Bill Brandes. Lyhyessä ajassa laji on kasvattanut suosiotaan, ja harrastajia on jo yli 2 miljoonaa. Tennistähti Maria Sharapova on innostunut speed badmintonista, ja kertonut pitävänsä lajia hoikkana pysymisen salaisuutena, sillä se vaatii reaktiokyvyn ja tekniikan lisäksi kovaa jalkatyötä. Näin vahvistuvat niin jalat kuin pakaratkin. Speed badminton on jo ehtinyt herättää suurta kiinnostusta suomalaisen koululiikunnan piirissä helppouden, tehokkuuden ja keveiden varustehankintojen ansiosta.

Slacklining pitää keskivartalon kuosissa

Slacklining on haastava ja koukuttava tasapainoilu- ja temppuiluharrastus, joka kehittää motoriikkaa ja tasapainoa sekä vahvistaa tukilihaksistoa. Se muistuttaa nuorallakävelyä, mutta nauha on huomattavasti leveämpi ja joustava eli toimii kuin erittäin kapea trampoliini. Nauha voidaan kiinnittää esimerkiksi kahden puun väliin. Nauha on syytä laittaa riittävän matalalle. Slacklining on myös kilpalaji, jossa lajin gurut tekevät uskomattomia temppuja. Pop-ikoni Madonna on innostunut lajista, ja lajia onkin esitelty laajalle yleisölle Madonnan konserteissa.

OgoDisk tarjoaa hauskaa liikuntaa koko seurueelle

OgoDisk on käsitrampoliinipeli, johon innostuvat ensikokeilulla lähes kaikki. Erikoisen muotoista kuminystyräpalloa lyödään ulkomuodoltaan frisbeetä muistuttavalla lautasella. Lautasen keskiosa on varustettu joustavalla trampoliinikankaalla. Palloa syötetään pelaajalta toiselle, ja peliin voi osallistua koko perhe tai kaveriporukka. OgoDiskillä voi myös taiteilla ihan soolonakin, lyömällä sitä ilmaan korkeammalle ja korkeammalle tai opettelemalla siistejä ogo-temppuja. Ogo-pallon saa halutessaan lentämään jopa kymmeniä metrejä.

Fun Raise, Jonas Åberg, puh. 040 741 0784, jonas.aberg@bizfin.fi, www.funraise.fi

Tuotteiden saatavuus

Fun Raise verkkokauppa www.funraiseshop.fi

Suunnitteletteko kesälajien testausta mediassanne? Ota yhteyttä Jonas Åbergiin, puh 040 741 0784. Olemme varanneet erän uutuuslajeja testattavaksi.

Hintatiedot:

Peteka 12,90 €

Speed badminton alkaen 59 € setti sisältää 2 kevytalumiinista Speedminton® mailaa, 3 palloa, 1 tuulirenkaan, 2 Speedlights-valoa pimeässä pelaamiseen, mailapussin ja pelisäännöt.

Gibbon® Classic slackline alkaen 59,90 €, Gibbon® Fun slackline alkaen 69,90 €, molemmat 15 m nauhalla. Gibbon® Classic sopii kaikenikäisille, myös aloittelijoille, Gibbon® Fun sopii erityisen hyvin lapsille. Slacklinet saatavilla myös puusuojuksilla.

OgoDisk alkaen 29,90 €, sisältää kaksi käsitrampoliinia ja pelipallon.

Kuvia toimitukselliseen käyttöön:

Fun Raise, Jonas Åberg, puh. 040 741 0784, jonas.aberg@bizfin.fi

Viestintätoimisto Caprice Consulting, Sari Selkälä, puh. 040 775 8804, sari@capriceconsulting.fi

Lajikuvaukset ja videoklipit:

Peteka:

Speed badminton

Slacklining

(Fun Line) https://www.youtube.com/watch?v=hSXdy2_KBl4

(Classic Line) https://www.youtube.com/watch?v=liDt2j9By9k

(World Cup 2013) https://www.youtube.com/watch?v=-DMUwDGMD18

(Madonna) https://www.youtube.com/watch?v=8wU5N6IA6V0

Ogodisk

Fun Raise on urheiluun, liikuntaan, terveyteen ja hyvinvointiin erikoistunut kotimainen, kansainvälisille markkinoille tähtäävä kasvuyritys. Fun Raise -yritysidea syntyi halusta tukea lasten ja nuorten hyvinvointia edistämällä liikuntaa ja terveitä elämäntapoja. Fun Raise verkkokauppa avattiin kesällä 2013, se on kasvattanut suosiotaan nopeasti ja yrityksen tähtäimessä on kansainvälinen laajentuminen. Yrityksen virallinen nimi on Bizfin Consulting Oy, ja sen kotipaikka on Kirkkonummi.

Fun Raise on urheiluun, liikuntaan, terveyteen ja hyvinvointiin erikoistunut kotimainen, kansainvälisille markkinoille tähtäävä kasvuyritys. Fun Raise -yritysidea syntyi halusta tukea lasten ja nuorten hyvinvointia edistämällä liikuntaa ja terveitä elämäntapoja. Fun Raise verkkokauppa avattiin kesällä 2013, se on kasvattanut suosiotaan nopeasti ja yrityksen tähtäimessä on kansainvälinen laajentuminen. Yrityksen virallinen nimi on Bizfin Consulting Oy ja sen kotipaikka on Kirkkonummi.