Olympiahurmos maustaa Aulangon matkailuvuotta 2012

Olympiavuosi on Aulangon ja Hämeenlinnan vuoden 2012 kantava teema. Matka 2012 –messuilta käynnistyvä Aulangon olympiavuosi vaalii vanhaa ja luo uutta. Kuusikymmentä vuotta sitten Helsingissä, mutta myös Hämeenlinnassa paloi olympiatuli ja Aulanko toimi nykyaikaisen viisiottelun harjoittelupaikkana sekä kisaväen olympiakylänä. Juhlavuotena olympiahenkeen palataan Aulangolla ja Hämeenlinnassa paitsi tapahtumilla, myös makuhermoja herättävillä muistoilla.

Vuosi 2012 on todellinen olympiavuosi. Samalla kun katseet kääntyvät kohti Lontoota, voi olympiatunnelmaan virittäytyä lähelläkin. Aulanko Hämeenlinna Matkailu ry:n toiminnanjohtaja Marjo Salo toivoo, että sekä matkailijat että hämeenlinnalaiset tulevat vuoden aikana kokemaan maistiaiset siitä hurmoksesta, joka valtasi Hämeenlinnan ja Aulangon 60 vuotta sitten.

”Vuoden 1952 olympialaisten tuoma kansainvälinen tuulahdus yhdistettynä Aulankoa ympäröivään luontoon, historiaan ja olemassa oleviin aktiviteetteihin viritti erityisen hengen koko kaupunkiin. Kisakylässä paitsi harjoiteltiin ahkerasti, myös ladattiin akkuja, tanssittiin ja nautittiin valoisista kesäöistä. Sotakorvauksista oltiin selvitty ja 1950-lukua leimasi vapauden ja toivon tunne. Maahan ilmestyivät ensimmäiset potkulaudat ja hampurilaiset. Coca-colaa maistettiin Suomessa ensimmäisen kerran olympialaisten aikaan, sitä saatiin valmistajalta 30 000 laatikollista lahjoituksena. Olympiavuosi innoitti säveltäjiä, elokuvan tekijöitä sekä kirjailijoita. Kesäkuussa Armi Kuusela kruunattiin maailman kauneimmaksi naiseksi. Tällaista huippuvuoden henkeä haluamme virittää myös vuodelle 2012 Aulangolle ja Hämeenlinnaan”, valottaa Salo olympiavuoden tarjonnan taustoja.

Olympialaisten hengessä 1952

Olympiatuli Kreikan Olympoksesta poikkesi Hämeenlinnaan matkalla Helsinkiin. Hämeenlinnan kisatapahtumien kisakylänä toimivat Aulangon hotelli, Katajiston kartano (nykyinen Aulangon Kievari) sekä kisoja varten arkkitehti Olavi Sahlbergin Ahvenistolle suunnittelemat valkoiset parakkirakennukset. Kisakylässä majoitettiin valmentaja- ja huoltojoukkojen lisäksi 53 urheilijaa 19 maasta, kaukaisimmat Chilestä ja Brasiliasta.

Jännitystä kisoihin toi se, että ensimmäistä kertaa mukana olivat myös neuvostoliittolaiset urheilijat. Joukkue halusi oman majapaikkansa ympärille sekä lankku- että piikkilanka-aidan, tämä toive toteutettiin. Suomen valoisat yöt vaivasivat chileläisiä, ja he olisivat halunneet parakkeihinsa luukut voidakseen nukkua, mutta toive ei toteutunut. 1952 kisat olivat ensimmäiset, joissa viisiottelun osanottajina oli siviilejä. Uinnin ja miekkailun lisäksi Aulangon maastossa sijaitsivat harjoitusradat myös pistooliammunnalle ja ratsastukselle. Juoksua harjoiteltiin Aulangon puistometsässä ja uintia Vanajaveden aalloissa.

Aulanko Olympiakisakylä 1952 –teema vuonna 2012

Nyt 60-vuotta myöhemmin juhlavuoden kunniaksi olympiateemalla lähdettiin ideoimaan ja tuotteistamaan tapahtumia, lomaohjelmia sekä kulinaristia elämyksiä vapaa-ajan matkustajille ja ryhmille. Ideat muotoutuivat luontevasti AktiiviAulanko, KulttuuriAulanko ja HemmotteluAulanko teemoiksi ja kokonaisuus sai nimekseen Aulanko Olympiakisakylä 1952. Vuoden 2012 aikana olympiahenkisiä teemoja on tarjolla yksittäisille vapaa-ajan matkustajille hiihto-, kesä- ja syyslomien aikana ja ryhmille ympäri vuoden.

Aulanko on kautta aikojen inspiroinut suuria suomalaisia taiteilijoita kuten Eino Leinoa ja Jean Sibeliusta. Tulevan teemavuoden logon on suunnitellut nimettömänä pysyttelevä taiteilija. Tunnus näkyy kaikissa olympiavuoden palveluita tarjoavissa kohteissa.

AktiiviAulangon alta löytyvät maistiaiset viisiottelusta, uintia ja ratsastusta unohtamatta. Olympiatunnelmiin pääsee jo heti helmikuussa koulujen hiihtolomien aikaan. Juhlavuoden ohjelmassa on olympia-teeman mukaisesti muun muassa vesi- ja jousiammunnan olympialaisia, olympiaratsastusta, opastettuja kierroksia ja tarinatuokioita kisakylässä.

KulttuuriAulanko puhaltaa eloon Olympiakylän tarinoiden ja paikkojen myötä. Kanta-Hämeen Oppaat ry:n opas Seppo Saarinen kuvaa niin elävästi 60-vuotisia tapahtumia, että on helppo nähdä chileläiset ja meksikolaiset viisiottelijat miekkailuradalla tai kuin liimattuina ratsujensa selkään. Historian myötä paljastuu myös meheviä yksityiskohtia kisakylän elämästä ja itse kisoista. Esimerkiksi vaikka se, kuinka ratsastajat, maastojuoksijat ja miekkailijat ottivat ennen kisaan lähtöä pienen konjakkiryypyn.

Osa suomalaista kulttuuria on kesäiset risteilyt. Suomen Hopealinjan vesibussi Aulanko (nykyinen m/s Ratina) teki neitsytmatkansa 15.7.1952, ja risteilyt olivat tärkeä osa olympiakesän tunnelmaa. Samoihin tunnelmiin palataan tulevan kesänä. Olympiareittiä värittävät olympiahenkeen muutetut reittiopastukset sekä tarjoilut.

Olympiavuosi näkyy ja maistuu

HemmotteluAulanko hellii paitsi mieltä ja kehoa, myös makuhermoja. Olympiahenkistä vuotta juhlistaa Olympialeivos, jonka on suunnitellut ja toteuttanut hämeenlinnalainen leipomoyritys Laurell Oy.

”Lähdimme suunnittelemaan 1950-luvun hengen mukaista leivosta. Leivoksen raaka-aineeksi valikoitui piimä, jota käytettiin siihen aikaan paljon leivonnassa. Piimä tuo makeaan leivokseen mukavasti happamuutta, ja sopii erinomaisesti eksoottisemman mangon seuraksi. Mango antaa leivokselle kullankeltaisen värin lisäksi makeutta ja edustaa kisaväen tuomaa eksotiikka. Rakenteeltaan leivos on rengasmainen kuten olympiarenkaat, keltainen kuvaa aurinkoa ja olympiatulta, kertoo leivoksen suunnittelusta toimitusjohtaja Heikki Kokko Konditoria-Leipomo Laurell Oy:stä.

Kaksi aulankolaista ravintolaa, Kylpylähotelli Rantasipi Aulanko, Aulangon Kievari, Hämeen Linna ja juhlavuottaan viettävä Suomen Hopealinjan laivaravintola ovat suunnitelleet erityiset olympiamenut. Tarjolla on paitsi kolmen ruokalajin aterioita, myös samalla vuosikymmenellä Suomeen saapuneita hampurilaisia ja kokista, ajan hengen mukaan.

” Aulangolla matkailijaa hemmotellaan kunnon eväillä, rukiinen Olympia-kiekko kasvis- tai lohitäytteellä sopii välipalaksi, retkievääksi tai vaikka kisakatsomoon”, vinkkaa Marjo Salo ja kehottaa pakkaamaan mukaan urheiluhenkeä ja suuntaamaan olympiatunnelmiin Aulangolle.

Aulanko-Hämeenlinna Matkailu ry, toiminnanjohtaja Marjo Salo, puh, 040 82 79 564 marjo.salo@aulanko.fi, www.aulanko.fi

Kuvia toimitukselliseen käyttöön http://kehkekuvat.com/

Kuvatiedustelut myös Viestintätoimisto Caprice Consulting Oy, Sari Selkälä, puh. 040 775 8804, sari@capriceconsulting.fi

Aulanko-Hämeenlinna Matkailu ry Matka 2012 messuilla osastolla 6k111.

Aulanko-Hämeenlinna Matkailu ry on Aulangon palveluntuottajien etujärjestö. Yhdistykseen ovat organisoituneet Aulangon 24 palveluntarjoajaa sekä lukuisia yhteistyökumppaneita ja sidosryhmiä. Matkailuverkoston jäsenet tarjoavat monipuolisia palveluita kokouksiin, kongresseihin, vapaa- ja loma-aikojen kokoontumisiin tai oman ajan viettämiseen ympäri vuoden.