Pohjoismaiden lihavin kansa laihduttaa sisulla, mutta lihoo vauhdilla

Laihduttaminen puhuttaa suomalaisia, eikä syyttä. Viime viikon uutinen EFSAn hyväksymästä glucomannan-luonnonkuidun laihduttavasta terveysvaikutuksesta on ollut yksi luetuimpia artikkeleita netissä. Suomalaiset ovat Pohjoismaiden lihavin kansa. Yli puolet työikäisistämme on ylipainoisia (BMI yli 25) ja heistä kolmasosa potee metabolista oireyhtymää. Myös teini-ikäisten lihominen on kasvussa. Paitsi epäterveelliset ruokailutottumukset, myös vähäinen liikunta ja geneettinen perimämme vaikuttavat lihomiseen ja altistavat ylipainon myötä usealla vakavalle sairaudelle.

Jojo-laihduttamisesta elämäntapojen muutokseen

Ylipainoiset suomalaiset ovat ahkeria laihduttajia. Valitettavasti laihdutetut kilot tulevat useimmiten korkojen kera takaisin. Hyvän terveyskasvatuksen ansiosta suomalaiset ovat tietoisia kuinka tulisi syödä, liikkua ja elää terveellisesti. Elämäntapamme ja ravitsemuskulttuurimme eivät vain näytä tukevan tätä. Suomalaiset karppaavat ja laihduttavat sisukkaasti, mutta vain harvat pystyvät muuttamaan elintapojaan pysyvästi terveellisemmiksi. Pikadieetit rasittavat elimistöä ja seurauksena on usein painon nousu entisiin tai jopa suurempiin lukemiin kuin ennen laihduttamista.

- Mielitekojen hallinta ja elämäntapojen muuttaminen terveyttä ylläpitäväksi on haasteellista. Osaamme laihduttaa, mutta emme muuttaa ravitsemustamme pysyvästi terveellisemmiksi laihdutuskuurin jälkeen. Elämme kuin lapset karkkikaupassa, houkutuksien, herkkujen ja mega-annosten yltäkylläisyydessä, toteaa Mezina Oy:n toimitusjohtaja Lissu Suursalmi.

Tämän vahvistaa myös Hanna Lindquist, joka toimii koordinaattorina kirurgista ja lääketieteellistä lihavuuden hoitoa tarjoavassa Bariatric Center Helsinki Oy:ssä. Vuosia jatkunut epäonnistunut laihduttaminen ohjaa yhä useamman hakemaan apua kirurgisesta toimenpiteestä. Suomessa lihavuusleikkausten määrä on vielä varsin pieni, vuonna 2011 niitä tehtiin 1 050. Naapurimaassa Ruotsissa vastaavia leikkauksia tehdään vuosittain lähes 9 000.

- Liikakilot kertyvät vuosien saatossa. Laihtumiseen ja tavoitepainossa pysymiseksi on tehtävä radikaaleja muutoksia omiin ruokailutottumuksiin ja niihin on sitouduttava koko loppuelämän ajaksi, muistuttaa Lindquist.

Lindquist korostaa, että leikkaus ei ole koskaan lihavuuden ensisijainen hoitomuoto, vaan voi tulla kyseeseen kun kaikki muut laihdutus- ja painonhallintamenetelmät on jo kokeiltu. Leikkaukseen päätyminen vaatii vankat terveydelliset perusteet, sillä myös näissä leikkauksissa on omat riskinsä.

Konjak auttaa laihtumaan

Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen EFSA:n hyväksymä terveysväittämä konjac-glucomannankuidun laihduttavasta vaikutuksesta yhdessä vähäenergisen ruokavalion kanssa astuu voimaa 14.6. kaikissa EU:n jäsenvaltioissa. Päätös on kannustava uutinen ylipainonsa kanssa kamppaileville, sillä Suomen elintarvikemarkkinoilla on myynnissä yksi tätä terveysväittämää vastaava ravintolisä.

- Konjak-ravintolisän sisältämä glucomannankuitu ja verensokeria tasapainottava kromi tukee laihduttajan haastavaa matkaa kohti terveellisempiä elämäntapoja. Ensisijaisesti riittävä ravintokuitu tulisi kuitenkin aina saada päivittäisestä ravinnosta, muistuttaa Suursalmi.

Konjac-glucomannanilla on samankaltainen vaikutus ateriakoon pienentämiseen kuin leikkauksella. Ennen ateriaa veden kanssa nautittujen tablettien turvotessa kuitugeeliksi, vatsaan mahtuu vähemmän ruokaa kerralla. Tämä ohjaa laihduttajaa pienentämään annosten kokoa ja hillitsee makeanhimoa auttaen karsimaan ruokavaliosta epäterveellisiä välipaloja. Konjak-ravintolisän päiväannos sisältää riittävän määrän laihtumista tukevaa kuitua (3 g) ja kromia (120 mcg).

Painon putoamisen myötä päivittäisestä liikunnasta tulee mielekkäämpää eli ollaan jo oikealla polulla kohti elämäntapojen pysyvää muutosta.

Mezina Oy, Lissu Suursalmi, 050 5638372, ls@mezina.com, www.mezina.fi

Bariatric Center Helsinki, Hanna Lindquist, 09 – 1620 610, hanna.lindquist@bariatriccenter.fi, www.bariatriccenter.fi

Tuotenäytteet ja tiedustelut sekä kuvia toimitukselliseen käyttöön:

Mezina Oy, puh. 010 422 1580, finland@mezina.com

Konjak-ravintolisän saatavuus hyvin varustellut terveyskaupat, luontaistuoteosastot, apteekit sekä suomalaiset verkkokaupat.

Ajankohtaista tietoa painonhallinnasta ja ylipainosta Duodecim terveyskirjastosta

Efsan hyväksymät terveysväitteet:

Glukomannan:

Kromi:

Mezina AS on tanskalainen perheyritys, joka on kehittänyt ja tuottanut korkealaatuisia ravintolisiä jo 30 vuotta Pohjois-Euroopan markkinoille. Konsernin Suomen tytäryhtiö Mezina Oy on Luontaistuotealan Tukkukauppojen liiton jäsenyritys. Mezinan tuotteita on myynnissä yli 700 luontaistuote- ja terveyskaupasta, luontaistuoteosastoilta sekä apteekeista.