RAKENNUSTEN ILMASTOINNISTA ÄLYKKÄÄMPÄÄ

Compact Eco taajuusmuuttaja parantaa energiatehokkuutta ja asumisviihtyisyyttä

Säätölaitehuolto Oy:n kehittämä Compact Eco taajuusmuuttajajärjestelmä huolehtii yksittäisen asunnon ilmanvaihtotarpeesta vakioimalla asunnon kanaviston ilmanpainetta. Järjestelmä huomioi ulkolämpötilan muutokset ja estää ilmanvaihdosta normaalisti syntyvää vedontunnetta kun ulkolämpötila kylmenee. Laitteen myötä syntyy myös merkittäviä energiasäästöjä.

Säätölaitehuolto Oy:n Paul Anderssonin mukaan taajuusmuuttajilla voitaisiin Suomessa tehostaa kiinteistöjen lämmityskulujen energiansäästöjä lähes 20 – 30 prosenttia. Hankintahinnaltaan noin

2 500 euron taajuusmuuttajajärjestelmällä pystytään toteuttamaan kiinteistön olemassa oleviin kaksinopeus poistoilmapuhaltimiin älykäs ohjaus, ilman kalliita kaapelointeja tai automaatioinvestointeja. Järjestelmä käyttää hyödykseen kiinteistön nykyiset puhaltimet. Toki käyttöiältään kovin vanhat puhaltimet voi olla laitteen hankinnan yhteydessä järkevää vaihtaa uusiin, toteaa Andersson.

Taajuusmuuttajajärjestelmä sopii hyvin asunto-osakeyhtiöihin

Uusissa kiinteistöissä ja rakennuksissa taajuusmuuttajat ovat jo yleisiä. Compact ECO järjestelmä auttaa myös vanhempia kiinteistöjä päivittämään omat järjestelmänsä samalle tasolle. Erittäin kohtuullisella investoinnilla saavutetaan vähintään samat hyödyt energiatehokkuudessa sekä asuinviihtyvyydessä. Andersson antaa konkreettisen esimerkin asunto-osakeyhtiöön asennetusta taajuusmuuttajasta.

Nelikerroksisessa, kahden asuintalon kohteessa saatiin ilmanvaihdon energiankulutuksessa säästöjä 28 %. Kiinteistön energiankulutuksen kokonaissäästöt vuositasolla olivat 11 %.”, kertoo Andersson.

Compact ECO taajuusmuuttajajärjestelmä huomioi ulkolämpötilan, muuttuvien olosuhteiden ja kanavapaineen vaikutukset muuttamalla puhaltimen pyörimisnopeutta portaattomasti ja joustavasti olosuhteisiin sopivaksi. Tämä kaikki on toteutettu taajuusmuuttajan sisäisellä toiminnolla, ilman ulkoisia käyttöjärjestelmiä. Pienikin kierrosnopeuden alentaminen saa aikaan merkittäviä säästöjä, sillä portaattoman säädön ansiosta toiminnot kuluttavat aiempaa vähemmän energiaa ja laitteiston rasitus pienenee.

Säästöjen lisäksi asumismukavuutta

Usein perinteisissä, pelkkään puhaltimen vakiokierroksiin perustuvissa poistoilmajärjestelmissä kanavapaine heittelee huoneistokohtaisten säätöjen takia. Compact ECO järjestelmän ansiosta nämä muutokset eivät enää vaikuta. Älykäs Compact ECO taajuusmuuttajajärjestelmä tekee huoneistokohtaisia säätöjä eli ilmanvaihto pysyy tasaisen miellyttävänä jokaisessa huoneistossa. Järjestelmä vakioi kanaviston imupainetta, jolloin kullakin asunnolla on jatkuvasti käytössään oikein mitoitettu ilmanvaihto. Tämän ansiosta muun muassa viileinä ja kylminä aikoina esiintyvä vedontunne on paremmin hallittavissa.

Puhdas korvausilma sekä ilmastoinnista aiheutuvien äänihaittojen väheneminen ovat myös Compact ECO:n tuomia etuja. Bonuksena järjestelmä tarjoaa helleviilennyksen, joka on asennettavissa asukkaiden toiveiden mukaan.

Tulevaisuuden näkymiä

Compact ECO järjestelmään valittiin ABB:n taajuusmuuttaja sen käytössä testattujen luotettavien ominaisuuksien vuoksi. ABB:n taajuusmuuttaja on yksi harvoista malleista, jotka on kehitetty nimenomaan kiinteistökäyttöön ja se täyttää tiukkenevat EU-normit.

Järjestelmän kehittämiselle on ollut konkreettista hyötyä siitä, että pystymme tarvittaessa nopeastikin kääntymään laitevalmistajan puoleen, sillä ABB:n suunnittelu ja kehitys sijaitsevat Pitäjänmäellä Helsingissä. Myös anturi- ja lähetinvalinnoissa pyrimme valitsemaan kotimaisia osaajia kuten Produal ja HK Instruments, joiden valmistus ja suunnittelu tapahtuvat pääosin Suomessa”, selvittää Andersson valinnan taustoja.

Tulevaisuudessa kaikki pyörivät kolmivaihe sähkömoottorit tulevat saamaan taajuusmuuttajan kaverikseen. Anderssonin mukaan yksi keskeinen syy tähän on laitteen ympäristövaikutukset.

Compact ECO tekee vanhasta, sokeasta poistokonejärjestelmästä näkevän ja älykkään järjestelmän, joka palvelee asukkaita sekä ympäristöä. Ylimääräisen energian tuottaminen ei ole kustannus- ja ympäristösyistä järkevää. Laitteet tulevat sisältämään yhä enemmän älykkäitä sovellusohjelmia eli tieto siitä, miten taajuusmuuttajan sisältämää tietoa hyödynnetään. Myös laitteiden häiriösuojaukset tulevat jatkossa paranemaan ja sitä kautta energiasäästöt ja asumismukavuus kasvamaan”, arvioi Andersson.

Lisätietoja:

Säätölaitehuolto Oy, Rälssintie 4 A, 00720 Helsinki,

Paul Andersson, 044 - 363 6595, paul.andersson@saatolaitehuolto.fi, www.saatolaitehuolto.fi

Säätölaitehuolto Oy on rakennusautomaatio-, sähkö- ja jäähdytyslaitteiden huolto- ja urakointipalveluita tarjoava asiantunteva perheyritys, joka on perustettu vuonna 1972. Yrityksen liikevaihto 2012 oli  4,8 M€, ja se kuuluu korkeimpaan luottoluokitukseen AAA sekä tilaajavastuu.fi järjestelmään. Yritys työllistää noin 50 lviska-alan asiantuntijaa, ja sen toimisto- ja varastotilat sijaitsevat Helsingin Pukinmäessä.